اولویت‌های بسته بانک مرکزی برای سال جاری

عکس: نگار متین‌نیا

رییس کل بانک مرکزی از کاهش رشد نقدینگی به ۱۵‌درصد در سال ۸۷ و برنامه کاهش نرخ تورم به ۱۵‌درصد تا پایان شهریور ۸۸ خبر داد و با تاکید بر تعیین نرخ سود بانکی بر اساس تورم، اعلام کرد دولت به بانک مرکزی قول داده است پیشنهاد این بانک را در بسته سیاستی بپذیرد.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد پیش‌بینی نرخ تورم سال ۸۸ توسط بانک مرکزی و تغییر نرخ دستمزد کارگران بر اساس این نرخ گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه آبان ماه سال گذشته ۵/۲۹درصد، آذر ماه ۴/۲۶‌درصد، دی ماه ۲۴‌درصد و در نهایت بهمن ماه ۸/۲۰‌درصد بوده است.

رییس کل بانک مرکزی پیش‌بینی کرد که نرخ تورم پایان سال ۸۷ حدود ۱۹‌درصد باشد و افزود: این نکته صحیح است که این نرخ بالا است، اما کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه طی ۶ ماه متوالی یعنی از مهر تا اسفند ماه سال گذشته را یک موفقیت می‌دانیم.

وی افزود: ممکن است برخی موفقیت در کاهش نرخ تورم را مربوط به برخی عوامل خارجی بدانند، اما کشور نیز توانسته است رقم قابل توجهی از نرخ تورم را کاهش دهد و این موضوع یک موفقیت برای بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها محسوب می‌شود.

نقدینگی و نرخ ارز

بهمنی نکته دیگر قابل توجه را مهار نرخ رشد نقدینگی از ۳۷‌درصد و حتی ۴۳‌درصد سال‌های گذشته به کمتر از ۱۵‌درصد در پایان سال ۸۷ عنوان و بیان کرد: نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۸۷ از ۱۵‌درصد تجاوز نکرده است.

وی همچنین با اشاره به نرخ ارز دلار در بازار که کاملا آزاد و شناور است، افزود: با این وجود این نرخ کمتر از هزار تومان است؛ به نحوی که روز گذشته نرخ ارز در بازار ۹۸۷ تومان و ۴ ریال بوده است.

نرخ سود بانکی باید بر اساس تورم تعیین شود

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا نرخ سود بانکی با توجه به نرخ تورم در سال جاری تعیین خواهد شد؟ اظهار داشت: نرخ سود بانکی باید با توجه به نرخ تورم تعیین شود و نرخ سود را همواره باید بازار تعیین کند.

۱۹‌درصد نرخ سود سپرده در سال ۸۸

وی در ادامه به نرخ سود سپرده‌های بانکی در سال گذشته که حدود ۱۹‌درصد بود، اشاره و تصریح کرد: نرخ سود سپرده‌های بانکی در سال ۸۸ نیز در همین حدود حفظ خواهد شد.

بهمنی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم قبل از پایان ۶ ماه ابتدای سال ۸۸ به حدود ۱۵‌درصد کاهش یابد و اگر تورم با این روند کاهش یابد، در این صورت انتظار این است که چون نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها تابعی از نرخ تورم است، این نرخ‌ها را نیز متناسب با نرخ تورم تعدیل کنیم.

به گفته وی، هیچ گاه نمی‌توان نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها را بدون در نظر گرفتن نرخ تورم تعیین کرد، چرا که یکی از وظایف بانک مرکزی، حفظ ارزش پول مردم است و این موضوع زمانی می‌تواند رعایت شود که نرخ سودی که به سپرده‌گذار پرداخت می‌شود، کمتر از نرخ تورم نباشد و این موارد در بسته سیاستی- نظارتی سال ۸۸ بانک مرکزی در نظر گرفته شده است.

اولویت بسته بانک مرکزی برای سال ۸۸

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بسته سیاستی سال ۸۸ بانک مرکزی حمایت از تولید و صنعت را سرلوحه خود قرار داده است، همچنین در کنار آن گرایش توزیع بخشی تسهیلات نیز مد نظر قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: آزادسازی سپرده‌های قانونی به منظور تزریق به بخش تولید برای کمک به کاهش نرخ تورم نیز موضوع دیگری است که در بسته مورد تاکید قرار گرفته است.

قول دولت به بانک مرکزی

بهمنی درباره جلسه‌ای که برای تعیین تکلیف بسته سیاستی بانک مرکزی و نرخ سود تسهیلات بانکی قرار است به زودی برگزار شود، گفت: تصویب بسته بانک مرکزی مراحل نهایی خود را طی می‌کند و آقایان (اعضای کمیسیون اقتصادی دولت) به بانک مرکزی قول داده‌اند آنچه که بانک مرکزی در بسته پیش‌بینی کرده است، همان را تامین کند، چرا که اگر غیر از این باشد، محاسبات بانک مرکزی برهم می‌ریزد.

وی اظهارداشت: بسته بانک مرکزی کاری کارشناسی است و این گونه نیست که محاسباتی در آن صورت گرفته باشد که بخواهند بر روی آن تغییراتی را اعمال کنند، بنابراین در حال توافق برای این منظور هستیم.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: به طور قطع اینها (اعضای کمیسیون اقتصادی دولت)، آنچه که بانک مرکزی در بسته اعلام کرده است، تصویب خواهند کرد.

وی در پاسخ به این مطلب که بنابراین نرخ سود بانکی سال ۸۸ به سرنوشت سال گذشته دچار نخواهد شد، گفت: بعید است چنین چیزی رخ دهد، زیرا بانک مرکزی بر کار کارشناسی دقیق تاکید دارد و آقایان (اعضای کمیسیون اقتصادی دولت) نیز این نکته را قطعا خواهند پذیرفت.