بلاتکلیفی در واگذاری بانک‌های دولتی ادامه دارد

برنامه واگذاری سهام اولین بانک دولتی در ماه جاری باز هم به تعویق افتاد تا همچنان شاهد بلاتکلیفی در واگذاری سهام بانک‌های دولتی پس از گذشت حدود یک سال و سه ماه از اولین زمان تعیین شده، باشیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، واگذاری سهام بانک‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور و همچنین مهم‌ترین بخشی از اقتصاد که قرار است در اثر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی خصوصی‌سازی شود، هنوز محقق نشده است. این در حالی است که طی بیش از یک سال اخیر مسوولان وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان خصوصی‌سازی بارها از آمادگی واگذاری سهام سه بانک مشمول واگذاری‌های اصل ۴۴ یعنی ملت، تجارت و صادرات خبر داده‌اند.

براساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی قرار بود اولین سری سهام بانک‌ها در شهریور ماه سال گذشته وارد بورس شود که این برنامه در آن زمان محقق نشد. پس از آن، مجددا مقرر شد در آذرماه سال گذشته سهام اولین بانک به بخش‌خصوصی واگذار شود که باز هم این امر تحقق نیافت.

امسال نیز سازمان خصوصی‌سازی برنامه زمان‌بندی سهام شرکت‌های دولتی را اعلام کرد. بر اساس این برنامه، قرار بود سهام اولین بانک در آذرماه وارد بورس شود که این امر محقق نشد و عرضه سهام به دی ماه جاری موکول شد، اما بر اساس جدیدترین اخبار، واگذاری اولیه سری سهام بانک ملت اگر دچار مشکلی نشود، در دهه فجر اتفاق خواهد افتاد.

برهمین اساس، سهام بانک ملت که از آمادگی بیشتری برخوردار است، قبل از سهام دو بانک دیگر یعنی تجارت و صادرات واگذار خواهد شد. همچنین سهام بانک رفاه نیز که در ابتدا به عنوان یکی دیگر از بانک‌های مشمول اصل ۴۴ مطرح بود، به دلیل تعیین مالکیت آن (سازمان تامین اجتماعی) منتفی شده است.

براساس این آمار سهام بانک‌های مشمول واگذاری هم‌اکنون بیش از یک سال و سه ماه است که به امروز و فردا موکول می‌شود، البته برخی معتقدند که واگذاری سهام بانک‌ها باید با طمانینه و با دقت انجام شود، این در حالی است که تاکنون بخشی از سهام بانک‌ها به عنوان سهام عدالت واگذار شده است.

مسوولان سازمان خصوصی‌سازی مطرح می‌کنند که هر سه بانک ملت، تجارت و صادرات از آمادگی برخوردار هستند، اما بانک ملت از آمادگی بیشتری برخوردار است، به همین دلیل سهام این بانک به عنوان اولین بانک وارد بورس می‌شود و در صورت موفقیت‌آمیز بودن این عرضه با توجه به شرایط خاص کنونی بازار سرمایه و بورس، سهام دو بانک دیگر نیز عرضه خواهد شد.

پیش از این نیز وجود برخی از مقاومت‌ها برای واگذاری سهام بانک‌ها به عنوان یکی از دلایل در تعویق واگذاری سهام آنها مطرح شده بود. تجدید ارزیابی دارایی‌های بانک‌ها، وضعیت شعب زیانده، وضعیت مطالبات معوق و اختلاف حساب میان بانک‌ها و دولت، تجربه‌های مالیاتی، اشیای ارزشمند بانک‌ها، مشکل اساسنامه، تبدیل بانک‌ها از سهامی‌خاص به عام، تعیین تکلیف صندوق‌های بازنشستگی آنها و غیره از جمله اقداماتی بود که بانک‌ها ملزم به مشخص شدن وضعیت آنها و شفافیت قبل از واگذاری سهام بودند.

مسوولان سازمان خصوصی‌سازی اطمینان داده‌اند که برای نظارت‌های زمان پس از واگذاری سهام بانک‌ها نیز چاره‌جویی کرده‌اند. با این وجود، کارشناسان مسائل اقتصادی معتقدند: خصوصی‌سازی بانک‌ها به عنوان بخش مهم اقتصادی و مالی کشور می‌تواند منجر به افزایش رقابت‌پذیری تمام بانک‌های کشور و افزایش خدمات‌رسانی آنها به مردم شود، بنابراین باید به انتظار آینده نشست و دید که سرانجام وعده مسوولان دولتی درباره واگذاری سهام بانک‌ها چه زمانی محقق می‌شود.

الزام رفع دو ابهام دیگر برای عرضه سهام «ملت»

عضو هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار گفت: برای عرضه سهام بانک ملت در بورس اوراق بهادار، علاوه بر مشکل در زمینه اساسنامه، دو ابهام دیگر نیز دارد که این موارد باید رفع شود.

به گزارش ایرنا، «غلامرضا خلیل ارجمندی» افزود: از آنجایی که بخش عمده‌ای از سهام بانک ملت به صورت سهام عدالت، تامین اجتماعی و صندوق فرهنگیان واگذار شده، نرخ این سهام در زمان حاضر برای ثبت در دفاتر مشخص نیست.

وی در ادامه اظهار داشت: این امر سبب شده تا اقداماتی برای عرضه پنج درصد سهام این بانک انجام شود.

این مقام مسوول با بیان آنکه نام بانک ملت هنوز در سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت نشده است، ‌گفت: «این در حالی است که تاریخ پذیرش این بانک نزد شرکت بورس و اوراق بهادار نیز به پایان رسیده است.»

گفتنی است که ۱۴ آذر ۸۶ اولین روز درج نام بانک ملت در سازمان خصوصی‌سازی بود و فرصت پذیرش دو تا شش ماهه تمدید شد که این مهلت نیز چند روز قبل به اتمام رسید.

خلیل ارجمندی در ادامه تصریح کرد: این امکان نیز وجود دارد که سازمان حسابرسی درخواست دریافت صورت‌های مالی جدید و شش ماهه را به بانک ملت ارائه دهد، زیرا در زمان حاضر این بانک صورت های مالی شش ماهه را به سازمان حسابرسی ارائه نکرده است.

به گفته وی، این مشکلات سبب شده تا ارائه سهام بانک ملت در بورس تا یک ماه آینده امکان‌پذیر نباشد.

عضو هیات مدیره بورس اوراق بهادار در خاتمه گفت: با فرض بر اینکه شورای عالی واگذاری بورس، اساسنامه این بانک را پذیرش کند، اما مشکل سازمان حسابرسی و درج نام بانک ملت در بورس هنوز وجود دارد.

گزارش حسابرسی ۲۰ روز دیگر آماده می‌شود

معاون سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری سهام بانک ملت در دهه فجر به صورت پذیره‌نویسی و آغاز واگذاری مزایده‌ای نیروگاه‌ها تا پایان ماه جاری خبر داد.

اسماعیل غلامی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای برای واگذاری سهام بانک ملت، گفت: قرار است سهام این بانک در دهه فجر عرضه شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه گزارش حسابرسی ۶ ماهه بانک ملت تا ۲۰ روز دیگر آماده می‌شود، تصریح کرد: ثبت شرکت‌های این بانک نیز برای تبدیل شدن از سهامی خاص به عام در حال انجام است.

وی با بیان اینکه سهام این بانک از طریق پذیره نویسی واگذار خواهد شد، در مورد واگذاری سهام سایر بانک‌ها نیز اظهار داشت: اگر واگذاری سهام بانک ملت به این شیوه جواب دهد، سهام سایر بانک‌ها نیز واگذار خواهند شد.

غلامی ادامه داد: وضعیت واگذاری سهام و هزینه‌های بانک‌های تجارت و صادرات نیز مانند بانک ملت است، اما به دلیل اینکه این بانک از آمادگی بیشتری برای واگذاری برخوردار است، زودتر از بقیه واگذار خواهد شد.

وی همچنین از برنامه واگذاری سهام ۴ نیروگاه از روش مزایده خبر داد و افزود: هم‌اکنون کارشناسان در حال ارزیابی سهام دو نیروگاه هستند که اگر این ارزیابی‌ها آماده شود و کار کارشناسان به اتمام برسد، سهام آنها واگذار می‌شود، همچنین قرار است صورت حساب برق مصرفی ۳ ماهه آماده شود.