تزریق پول به جامعه کشور را ثروتمند نمی‌کند

عکس: حمید جانی‌پور

رییس سابق بانک مرکزی ضمن موکول کردن اظهار نظر درباره کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری به آینده‌، بیرونی کردن اختلافات طبیعی درون دولت را صحیح ندانست و گفت: افزایش نقدینگی و تزریق پول جدید به جامعه‌، بدون نگاه کارشناسانه و علمی به مجموعه فعالیت و پارامتر‌های اقتصادی‌، موجب ثروتمند شدن کشور نمی‌شود.

رییس کل سابق بانک مرکزی در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر، صحبت درباره موضوع کاندیداتوری خود را زود می‌داند و دیدگاه‌هایش را درباره رسانه‌ای شدن اختلافات درونی دولت، اولویت‌های اقتصادی دولت آینده، بانکداری بدون ربا، تعیین نرخ سود، توصیه به رییس کل جدید بانک مرکزی و‌... بیان می‌کند.

دکتر مظاهری در پاسخ به پرسشی درباره پشت پرده برخی تصمیمات هیات دولت، می‌گوید: دولت‌ها و اعضای آن باید اختلافات شخصی، سلیقه‌ای و دعواهای روشی خود را به بیرون منعکس نکنند، البته این اختلافات همواره درون هر تیمی وجود دارد، اما این تیم باید این اختلافات را در بین خود بحث و حل کرده و وقتی به میدان عمل وارد می‌شوند، نمایشی از همبستگی و هماهنگی تیمی را ارائه دهند‌. بحث‌های داخل دولت، اختلاف نظرها، ضعف‌ها، کمبودها، کم اطلاعی‌ها، دلسوزی‌ها و غیره در داخل تیمی حدودا

۳۰ نفره، قاعدتا زیاد است.

مظاهری ادامه داد: باید اعضا و مسوول تیم دولت، شان خود را حفظ نمایند، به عبارت دیگر این اعضا در درون خود، بحث‌های سخت، محکم و انتقادی را داشته باشند و در انعکاس بیرونی، جمع‌بندی تصمیمات را ارائه نمایند، تا نمادی از یکدلی، هماهنگی و همسانی را به نمایش بگذارند. به همین دلیل نیز من هیچ‌گاه مسائل داخلی دولت یا به عبارتی پشت پرده را بیان نکرده‌ام. یک زمان ممکن است مطلب یا خاطره‌ای مربوط به سال‌ها پیش باشد که هم اکنون موضوعیت خاصی ندارد و طرح آن مشکلی را ایجاد نمی‌کند، که می‌توان از این مطلب به عنوان تجربه استفاده کرد. اما تا زمانی که این مطالب، موضوع روز است، طرح مطالب پشت پرده غیر از اینکه باعث کوچک شدن اعتبار دولت نزد مردم و در اذهان شود، خاصیت دیگری ندارد.

رییس سابق بانک مرکزی همچنین گفت: البته برخی از اعضای تیم این نکات را رعایت نمی‌کنند و این اشتباه را کردند و ما شاهد آن بوده‌ایم‌. البته مسوول اصلی آن رییس دولت است و باید این مسائل را نظم ببخشد. بنابراین ترجیح می‌دهم که این اصل اصیل را رعایت کنم، زیرا صلاح کشور است.

مظاهری اضافه کرد: این نکته نیز ناگفته نماند که اگر اختلاف و بحثی هم بوده، برای صلاح کشور بوده است. البته روشن است که نظرخواهی از مردم، کارشناسان، سوال درباره مطالبات مردم، سنجش افکار عمومی درخصوص سیاست‌ها، مقوله‌ای جدا از طرح دعواهای داخلی دولت است، دولت در مرحله تصمیم‌گیری و مرحله پس از تصمیم‌گیری، برای توجیه کردن مردم نسبت به این تصمیمات در جهت جذب همکاری و همدلی مردم، باید اطلاعات و توضیحات کافی به مردم ارائه دهد و کارهای خود را برای مردم تشریح نماید و تصمیمات خود را توجیه کند و از مردم و کارشناسان نیز در مورد آن تصمیمات نظرخواهی نماید.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع که نباید دعواهای داخلی را در سطح جامعه مطرح کرد، با کسب نظر از مردم مغایرتی ندارد و این دو موضوع با یکدیگر متفاوت است و مرزهای مشخصی دارد.

مظاهری همچنین درباره نرخ سود بانکی، گفت: نکته کلیدی و قابل ذکر که در بانک مرکزی به آن ارجاع می‌کردیم و روی آن تاکید داشتیم، این است که اولا نظام تعیین نرخ سود بانکی در بانکداری بدون ربا، الا و لابد باید مبتنی بر مفاهیم وعقود اسلامی و غیر ربوی باشد. این موضوع جزو اصول جدی کار است و باید رعایت شود.رییس سابق بانک مرکزی ادامه داد: نکته دوم این است که اصول اولیه و غیر قابل تردید، انکار و اجتناب ناپذیر اقتصادی در این محاسبات رعایت شود. ما نمی‌توانیم در موضوعی که جنبه علمی دارد، کار کنیم و اصولی را که در آن علم وجود دارد، نادیده بگیریم. وی همچنین گفت: نکته سوم که جزو اصول کار است این است که افزایش نقدینگی و به تبع آن و تزریق پول جدید و به تعبیر عمومی چاپ پول بدون ملاحظه و بدون توجه به حجم فعالیت اقتصادی و ظرفیت جذب‌، موجب ثروتمند شدن کشور نمی‌شود. مظاهری اضافه کرد: هیچ دولتی در هیچ کجای دنیا نمی‌تواند با چاپ پول و افزایش نقدینگی کنترل نشده، آن کشور را ثروتمند کند. به نظر می‌رسد در سیاست‌های پولی سه نکته فوق کلیدی و پایه‌ای است.

رییس سابق بانک مرکزی همچنین در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه برخی از افراد برای تعیین نرخ سود بانکی، منکر رابطه نرخ سود بانکی و نرخ تورم هستند، اظهار داشت: ارتباط دو سویه سود بانکی و نرخ تورم همواره محل بحث بوده، یکی اینکه سود بانکی چه اثری بر نرخ تورم دارد و دیگر اینکه تورم چه اثری بر نرخ سود بانکی می‌گذارد، بنابراین اعلام این مطلب که رابطه‌ای بین این دو وجود ندارد، توسط یک مقام مسوول، آن رابطه را نفی نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: آن رابطه در عالم واقع، طبیعت و ذات آن پدیده‌ها وجود دارد و انکار آن توسط یک نفر ولو مسوول دولت، این رابطه را نفی نخواهد کرد، یکی از مباحثی که باید همیشه به آن توجه کنیم و همواره نیز محل بحث بوده، همین نکته است.