اعتراضی به یکسان‌سازی نرخ سود سپرده‌ها نداریم

گروه بازار پول- در حالی که در روزهای اخیر انتقادهای مقامات بانک مرکزی به آنچه رعایت نکردن بخشنامه یکسان‌سازی نرخ سود سپرده‌ها از سوی بانک‌‌های خصوصی عنوان می‌شود شدت گرفته است، سیدبهاءالدین حسینی‌هاشمی، مدیرعامل بانک خصوصی سرمایه به خبرگزاری‌ ایلنا گفته است: بانک‌ها با بانک‌مرکزی در پرداخت حداکثر سود سپرده تا سقف مشخص ۱۹درصد به توافق رسیده‌اند.

این در حالی است که پس از اعلام خبر یکسان‌سازی نرخ سود سپرده‌ها، زمزمه‌های مخالفت بانک‌های خصوصی با این مصوبه به گوش می‌رسید. مقامات بانک مرکزی، دلیل یکسان‌سازی نرخ سود سپرده‌ها را ایجاد فضای رقابتی یکسان بین بانک‌های دولتی و خصوصی اعلام کرده‌اند اما مدیران بانک‌های خصوصی و کارشناسان اقتصادی بر این عقیده‌اند که با وجود امکانات وسیعی که در اختیار بانک‌های دولتی است، یکسان‌سازی نرخ سود سپرده‌ها که مزیت بانک‌های خصوصی برای جذب منابع بود از آنان گرفته شده است. ظاهرا بیش‌ترین اختلاف‌نظر در این مورد به سپرده‌های کوتاه‌مدت بازمی‌گردد. اخیرا دکتر بهمنی، رییس کل بانک مرکزی از اصلاح بخش‌هایی از بسته سیاست‌های پولی برای سال‌جاری و آینده خبر داده است.

اگرچه حسینی هاشمی از توافق بانک‌های خصوصی با بانک‌مرکزی در مورد یکسان‌سازی نرخ سود سخن به میان آورده است اما این احتمال وجود دارد که بخشی از اصلاحات بسته مربوط به نرخ سود سپرده‌ها باشد. مدیرعامل بانک سرمایه یکسان کردن فضای رقابتی را هدف این تصمیم دانسته و گفته است بانک‌ها اعتراضی به این موضوع ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که نرخ سود سپرده در همه کشورها یک ابزار رقابتی در دست بانک‌ها محسوب می‌شود، آیا نسبت به سلب این ابزار رقابتی اعتراضی به بانک مرکزی نداشته‌اید؟ گفت: ما نظر خودمان را اعلام کردیم و اعتراضی به این موضوع نداشتیم.وی در بیان دیدگاه‌های خود متذکر شد: در تمام دنیا بانک‌های مرکزی نرخ بازار بین بانکی یا به تعبیر بهتر نرخ سود استفاده از وجوه بدون ریسک را تعیین می‌کنند که بر مبنای آن بانک‌ها سایر مشخصه‌ها را برای مدیریت بانک لحاظ می‌کنند.حسینی‌هاشمی تصریح کرد: نرخ سود بازار بین بانکی نرخی است که بانک‌ها نرخ سود سپرده یا سود تسهیلات خود را تعیین می‌کنند. پیش‌تر نیز روزنامه دنیای‌اقتصاد در گزارشی اعلام کرده بود که دکتر بهمنی در جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌های خصوصی در خصوص رعایت بخشنامه یکسان‌سازی نرخ سود به این بانک‌ها هشدار داده بود. این هشدار در پی رعایت نکردن بخشنامه فوق در خصوص سقف نرخ سود ۱۹درصدی برای سپرده‌های بلندمدت توسط بانک‌های خصوصی بود. اعتراض گسترده مدیران بانک‌های دولتی نسبت به این اقدام بانک‌های خصوصی باعث شد تا بانک مرکزی مصمم‌تر نسبت به اجرای این بخشنامه اقدام کند.بر اساس گفته‌های قضاوی، قائم‌مقام بانک مرکزی، حجم سپرده‌های بانک‌های دولتی در هفت ماه اول امسال ۵/۳درصد کاهش داشت که یکی از دلایل تصمیم بانک مرکزی نسبت به یکسان سازی نرخ سود است. به گفته قائم‌مقام بانک مرکزی، حجم سپرده‌های مستقیم و غیرمستقیم بانک‌های دولتی در مقایسه با ابتدای سال حدود ۴۴هزار میلیارد ریال کاهش داشت. در همین مدت حجم سپرده‌های مستقیم و غیرمستقیم بانک‌های غیردولتی با ۶۵هزار میلیارد ریال افزایش همراه بود و از ابتدای سال تاکنون ۲۲درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه بانک‌مرکزی نمی‌تواند در قبال این تحولات بی‌تفاوت باشد، تاکید کرد: اکنون که الزامات زیادی بر بانک‌های دولتی تحمیل می‌شود، نباید بین بانک‌های دولتی و غیردولتی رقابت غیرمنصفانه شکل بگیرد.