مرجع بین‌المللی ناظر بر مبارزه با جرم پولشویی از برطرف شدن نگرانی‌های خود در ایران درباره پولشویی خبر داد.

معاون بانک و بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گروهی از بازرسان صندوق بین‌المللی پول پس از بازدید از ایران و مشاهده فعالیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری صورت گرفته برای مبارزه با جرم پولشویی در کشورمان، از طریق FATF که مرجع بین‌المللی برای اظهار نظر در زمینه پولشویی است، اعلام کردند که دغدغه‌ها و نگرانی‌هایشان در مورد وقوع پولشویی در ایران بر طرف شده است.

سیدحمید پورمحمدی ادامه داد: به این ترتیب کشورمان از فهرست هشدار این نهاد خارج شده و در وضعیت عالی قرار دارد، این موفقیت بزرگی برای ما به حساب می‌آید چرا که در صورت تداوم وضعیت هشدار روابط بانکی جهان با ما به طور کامل قطع می‌شد.

وی افزود: بنا بر قانون مبارزه با جرم پولشویی، شورای‌عالی مبارزه با پولشویی تاسیس شد که دو دبیرخانه در دو حوزه اجرایی دارد؛ دبیرخانه اول در حوزه اطلاعات مالی و دیگری در حوزه امور بین‌المللی، قضایی، آموزشی، فرهنگ‌سازی و ... فعالیت می‌کنند.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: فعالیت‌های بین‌المللی ما هم در کنار این فعالیت‌های داخلی شدت گرفته و گروهی از کارشناسان ایرانی در بازدید از کشور ایتالیا در جریان روش‌ها و اقدمات این کشور قرار گرفتند و متعاقبا نیز از صندوق بین‌المللی پول بازدیدهایی از ایران صورت گرفت که نتیجه آن برطرف شدن نگرانی‌های آنان در مورد ایران بود.

وی همچنین از آماده‌شدن آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی خبر داد و گفت: این آیین نامه به زودی در دستور کار شورای عالی مبارزه با پولشویی قرار می‌گیرد و نهایتا ظرف چند هفته آینده نهایی خواهد شد.