تحریم‌‏ها هیچ تاثیر منفی بر صنعت بیمه نگذاشته و تنها فضای پوشش‌های اتکایی سخت و محدود شده است، اما با این وجود پوشش‌‏های لازم برای بیمه اتکایی هم خریداری شد.

هادی اویار حسین، مدیرعامل بیمه دانا در گفت‌‏وگویی با ایلنا به تشریح آخرین اقدامات در خصوص واگذاری‌ها، طرح تحول صنعت بیمه، آثار تحریم و... پرداخت و ضرورت‌های اجتناب‌‏ناپذیر در راهبرد منطقی صنعت بیمه را مورد بحث قرار داد.

وصول ۸۰‌درصد مطالبات معوق

مدیرعامل بیمه دانا با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص رشد بیمه دانا، به وصول مطالبات معوق این شرکت اشاره کرد و گفت: شرکت بیمه دانا به استناد گزارشی که به مجمع عمومی هم ارسال کرده است، برای سال مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۸۶ قریب به ۸۰‌درصد حق بیمه، بیمه‌نامه‌های صادره را وصول کرده است و این ۸۰‌درصد وصول مطالبات با توجه به اینکه بخشی از بیمه‌نامه‌ها اقساطی است و متعاقبا وصول آن به سال بعد منتقل می‌‏شود، یک رقم بسیار خوبی است.

وی از تهیه و ابلاغ آیین‌نامه‌ای برای وصول حق‌بیمه به شعب و نمایندگی‌ها خبر داد و گفت: خوشبختانه این آیین‌نامه آن قدر محکم و فنی تهیه شده که به عنوان یک الگو توسط معاونت بیمه و بانک وزارت اقتصاد به عنوان الگویی برای دریافت و وصول حق‌بیمه به شرکت‌های بیمه توصیه شد.

اویارحسین با اشاره به بیمه‌های خرد و مبحث ریسک پروفایل گفت: جدول ریسک‌ پروفایل نشان می‌دهد که شرکت‌های ‌بیمه در پذیرش ریسک‌ها از نظر میزان سرمایه در چه گروه‌‏هایی قرار دارند.

وی افزود: در ریسک پروفایل، بیمه‌نامه‌های کوچک و بزرگ وجود دارد. از آنجا که جذب بیمه‌نامه‌های بزرگ منجر به رشد پرتفوی می‌شود، برای شرکت بیمه از اهمیت بسیاری برخوردارند و اگر این پرتفوی جابه‌جا شود، ممکن است ضربه زیادی به شرکت وارد شود.

مدیرعامل بیمه‌دانا خاطرنشان کرد: در سال ۸۵ وقتی پرتفوی آموزش و پرورش از بیمه‌دانا جدا شد، چیزی حدود ۴۰‌میلیارد تومان حق‌بیمه شرکت کاهش پیدا کرد، لذا اگرچه جذب این بیمه‌نامه‌ها خیلی خوب است ولی وقتی از دست بروند، به شرکت آسیب می‌زنند.

وی با بیان اینکه باید یک ترکیبی از بیمه‌نامه‌های خرد و بزرگ را توامان با هم داشت، گفت: لازم است در جهت کنترل ریسک، بیمه‌نامه‌های خرد را بیشتر جذب کرد تا آسیب‌پذیری شرکت کاهش یابد.

۳۹‌درصد واگذاری بابت رد دیون

مدیرعامل بیمه ‌دانا با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در تبیین اصل ۴۴ و ابلاغ سیاست‌های کلی آن گفت: ما جزو سه شرکت بیمه دولتی مشمول واگذاری هستیم که اقدامات و تهیه مدارک برای واگذاری در بورس در حال انجام است.

وی افزود: با توجه به وضعیت بسیار خوبی که شرکت ما داشته و استقبالی که شده، ۳۹‌درصد سهام بیمه دانا به ۴ سازمان تعیین شده از سوی دولت بابت رد دیون واگذار شده است.

اویار حسین اظهار داشت: ۱۳/۲۳‌درصد سهام به سازمان تامین اجتماعی، ۸۷/۶‌درصد به صندوق بازنشستگی کشوری، ۷‌درصد به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و ۲‌درصد هم به صندوق ذخیره فرهنگیان واگذار شد.

وی افزود: پنج‌درصد سهام طبق مصوبه هیات وزیران به کارکنان و مدیران بیمه دانا واگذار خواهد شد، ۵‌درصد سهام نیز بابت کشف قیمت باید در بورس عرضه شود. در این راستا ما اولین شرکت بیمه در بین سه شرکت بیمه مشمول واگذاری هستیم که صورتجلسه واگذاری را با مدیریت پذیرش سازمان بورس امضا کردیم.

وی از تهیه امیدنامه و طرح تجاری شرکت خبر داد و گفت: برای شرکت برنامه‌هایی داریم امیدواری‌هایی لازم است و اعلام برنامه‌‏هایی که شرکت ظرف سه سال آینده به چه فضایی قرار است برسد؛ ما می‌‏خواهیم با تهیه امیدنامه و طرح تجاری در واقع به خریداران سهام‌‏مان امیدواری بدهیم.

وی افزود: تلاشمان بر این است که به ۹۰‌درصد اهداف در نظر گرفته شده دست یابیم، در سال۸۶ نیز بر اساس اهدافی که داشتیم ۹۶‌درصد برنامه‌هایمان را محقق کردیم.

وی درخصوص اینکه چه تضمینی برای تحقق امیدواری‌های اعلام شده به سهامداران وجود دارد، گفت: با فضا و شناختی که از بازار داریم فقط ممکن است یک سری اتفاقات غیرمترقبه حادث شود که بر کل صنعت بیمه تاثیر بگذارد و آنهایی که خارج از کنترل است، به هرحال تاثیر خود را خواهند گذاشت.

وی ابراز داشت: بحث صورت‌های مالی حسابرسی شده، پرسشنامه، تعهد عرضه سهام شرکت توسط سهامداران، تغییر اساسنامه شرکت و سهامی عام شدن شرکت آماده شده و همچنین فهرست دعاوی حقوقی در حال آماده‌‏سازی است و تدوین برنامه‌های اتکایی شرکت برای پوشش‌های اتکایی نیز مشخص شده است.

مدیرعامل بیمه ‌دانا تصریح کرد: ما تعهدات تهیه اسناد و مدارک را با بورس امضا کردیم و امیدواریم تا پایان سال عرضه ۵‌درصد از سهام را در بورس داشته باشیم و مابقی که ۳۱‌درصد است را بعد از کشف قیمت ارائه کنیم.