اعتبار سنجی مشتریان بانک‌ها کلید خورد

اجرای آزمایشی سیستم سنجش اعتبار با برگزاری همایش و کارگاه آموزشی ابعاد ساختار داده و نحوه تبادل آن توسط شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران، در بانک‌های کشور آغاز شد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتبار ایران، قریب به اتفاق شرکت کنندگان در همایش یک روزه ابعاد فنی سیستم سنجش اعتبار بر کاربردی بودن سیستم طراحی شده و انطباق آن با تکنولوژی‌‌‌های نوین تاکید کردند.

در این همایش که توسط شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از کارشناسان IT و اعتباری بانک‌ها، شرکت‌‌‌های بیمه و سایر موسسات مالی و اعتباری و نمایندگانی از وزارت امور اقتصادی و دارایی روز سه شنبه هفتم آبان در تهران برگزار شد، ابعاد فنی و اجرایی سیستم سنجش اعتبار و نحوه عملکرد اعضا در راستای بهره‌‌‌برداری پایلوت از آن تشریح شد.

در مرحله پایلوت، اعضا به صورت آزمایشی، داده‌های مورد نیاز را وارد سیستم می‌‌کنند و نحوه دریافت گزارش‌های اعتباری و محتوای آن را برای اتخاذ تصمیمات اعتباری مناسب مورد بررسی قرار می‌دهند. این مرحله یک ماه به طول می‌انجامد و پس از اتمام آن، اجرای عملیاتی و واقعی کلید خواهد خورد.

محمد جلیلی، مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتبار ایران در این همایش یک‌روزه اعلام کرد که خوشبختانه بعد از سپری‌شدن دو سال از آغاز فعالیت شرکت و به‌رغم همه مشکلات و سختی‌ها، طراحی و اجرای نظام جامع سنجش اعتبار به اتمام رسیده و نظام بانکی و اعتباری کشور می‌تواند با بهره‌مندی از خدمات آن برخی از مسائل از قبیل شناسایی دقیق اهلیت متقاضیان تسهیلات، افزایش سرعت رسیدگی به درخواست‌ها و اعمال کنترل موثرتر بر مطالبات را با استفاده از رویکردها و تکنولوژی‌‌‌های نوین مدیریت کند.

وی برخی از مسائلی را که در مسیر مراحل مختلف فعالیت شرکت، مشکلات جدی ایجاد کرده بود، برشمرد. جدید بودن تکنولوژی‌‌‌های مورد استفاده در نظام جامع سنجش اعتبار از جمله مهمترین مشکلاتی بوده که به دلیل تقابل آن با روش‌های سنتی و رایج سنجش اعتبار، مقاومت‌‌‌های زیادی را ایجاد می‌کرد که برطرف‌کردن آن مستلزم صرف زمان زیادی برای آشنا‌ کردن مخاطبین با مزایا و منافع رویکردهای نوین و ایجاد اطمینان خاطر در افراد بوده است. فرهنگسازی و آموزش نقش کلیدی در راستای مواجهه با این مانع ایفا می‌‌کرد. به همین جهت همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی و کارگروه‌های تخصصی متعددی طی دو سال اخیر توسط شرکت برگزار شده که بیش از سه هزار نفرساعت جلسه تخصصی را در بر می‌گیرد.

به گفته وی، تامین تجهیزات و قطعات شبکه نیز با توجه به منحصر به فرد بودن بخش عمده‌ای از ساختار و طراحی آن، از جمله دیگر مشکلات فراروی پروژه بودند که با تدابیر مختلف و همکاری موثر شرکت‌‌‌های تامین‌کننده داخلی تا حدود زیادی برطرف شده است.

بنابراین گزارش طراحی چارچوب حقوقی مناسب برای تسهیم اطلاعات نیز یک چالش جدی برای نظام جامع سنجش اعتبار محسوب می‌شد که خوشبختانه با مساعدت مجلس شورای اسلامی در تصویب طرح تسهیل اعطای تسهیلات بانکی و مصوبه هیات محترم وزیران تحت عنوان آیین نامه نظام سنجش اعتبار این معضل نیز برطرف شد.

به‌رغم همه مشکلات موجود، پروژه طراحی نظام جامع سنجش اعتبار دقیقا بر اساس زمان‌بندی توافق‌شده با شریک فنی بین‌المللی پیش رفته و اجرای پایلوت آن آغاز شد.

موسی احمدی، مدیر پژوهش شرکت نیز اعلام کرد: در ادامه همایش و کارگاه آموزشی مذکور، نظرسنجی تخصصی از شرکت‌کنندگان به عمل آمد که نتایج آن قابل توجه است. بیش از ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان وجود نظام سنجش اعتبار با ویژگی‌‌‌های موصوف را برای بانک‌ها و سایر موسسات مالی و اعتباری بسیار ضرروی دانسته و مابقی نیز ضرورت آن را با گزینه‌های نسبتا زیاد و متوسط مورد تاکید قرار داده‌اند. همچنین در مجموع اکثر مشارکت‌کنندگان، نوین‌بودن تکنولوژی مورد استفاده توسط شرکت، مناسب‌بودن فرمت XML برای تبادل داده این سیستم و کاربردی‌بودن سایر زیرسیستم‌های آن را با عبارت نسبتا زیاد مورد تایید قرار داده‌اند.

مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتبار ایران با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان در این همایش عمدتا منتخبین و کارشناسان برتر فناوری اطلاعات بانک‌ها و سایر موسسات مالی و اعتباری اصلی کشور بوده‌اند، نتایج این نظر‌سنجی را برای شرکت بسیار با ارزش و قابل‌اتکا توصیف کرد و اعلام کرد که این موضوع نشان می‌دهد مسیر طی شده درست بوده و با نیازهای کشور و نظام بانکی و اقتصادی آن هم‌خوانی دارد.

جلیلی همچنین اظهار امیدواری کرد که نظام بانکی در مرحله پایلوت و اجرای عملیاتی نیز همانند مراحل طراحی و پیاده‌سازی، همکاری موثری را فراهم کند، تا بتوان یکی از خلاء‌های موجود در کشور را که منشا بسیاری از مشکلات کنونی از جمله افزایش مطالبات معوق و ضعف سیستم‌های موجود در ارزیابی صحیح و عادلانه از اهلیت اعتباری متقاضیان تسهیلات بانکی است،

برطرف کنیم.

در این همایش همچنین رادک بیتنر، مدیر پروژه سنجش اعتبار شرکت کردیت اینفو در ایران ضمن برشمردن خصوصیات، کارکردها و اجزای سیستم جامع سنجش اعتبار و ماژول رابط سنجش اعتبار(Bureau Connector)، این پروژه را یکی از موفق‌ترین تجارب این شرکت در دنیا دانسته و آمادگی خود را برای توسعه سایر خدمات ارزش افزوده در ایران اعلام کرد.

وی با اشاره به همکاری‌های انجام شده در خصوص طراحی و پیاده‌سازی سیستم جامع سنجش اعتبار با شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران، افزود: دو شرکت در حال طراحی ماژول سنجش اعتبار مختص صنعت بیمه در ایران می‌باشند که پیاده‌سازی آن

براساس زمان‌بندی انجام‌شده از بهار سال ۱۳۸۷ در شرکت‌‌‌های بیمه آغاز خواهد شد.

بیتنر در ادامه به اقدامات صورت گرفته برای پیاده‌سازی سایر خدمات ارزش افزوده سیستم در ایران اشاره کرد و گفت: پیاده‌سازی ماژول‌های رابط سنجش اعتبار، امتیازدهی اعتباری، مدیریت وصول مطالبات و ماژول‌های مدیریت ریسک از جمله اقدامات مهم شرکت در این زمینه است.

در بخش دیگری از کارگاه، وهب اسکندری، مدیر فن‌آوری اطلاعات شرکت، جزئیات ساختار داده سنجش اعتبار، فرمت انتقال داده، مکانیزم ارتباطی و سایر ابعاد فنی سیستم سنجش اعتبار را برای شرکت‌کنندگان تشریح نموده و آمادگی شرکت را برای برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی در خصوص ابعاد فوق و سایر مشاوره‌های مورد نیاز جهت تسریع در عملیاتی‌شدن سیستم اعلام کردند.

وی افزود: در طراحی این سیستم جهت افزودن قابلیت انعطاف‌پذیری و همچنین امکان ارتباط اجزای مختلف مورد استفاده در سیستم از رویکرد شی‌گرا و همچنین برای تبادل اطلاعات از استاندارد سوآپ (SOAP ) استفاده شده است.