موسسه مالی و اعتباری سینامجوز گرفت

مجوز فعالیت موسسه مالی و اعتباری سینا از بانک مرکزی برای ادامه حضور در بورس در۱۶ مردادماه اخذ شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، موسسه مالی و اعتباری بنیاد در شرایطی بعد از پذیرش در بورس (سال ۸۳) به دلیل عدم عرضه سهام در سال ۸۴ از فهرست شرکت‌های بورس حذف شد که در اقدامی دیگر و بعد از رفتن یا استعفا یا برکناری رضا شیوا از سمت مدیرعاملی و آمدن عبدالرضا همتی از بیمه مرکزی، مجددا موضوع عرضه سهام این موسسه مالی مطرح شد که بعد از دومین پذیرش در ۱۹ شهریور سال۸۵، پلاک ۴۳۹ بورس به نام این موسسه خورد و سپس نام این مؤسسه به سینا تغییر کرد. براساس این گزارش، این موسسه در شرایطی مورد پذیرش بورس قرار گرفت که با توجه به ساختار آن و عدم تبدیل شدن به بانک و همچنین عدم مقبولیت آن نزد عوام و سرمایه‌گذاران، اکثر کارشناسان و سهامداران حرفه‌ای بازار سرمایه‌ نظر مساعدی به سهام این موسسه نداشتند. با این شرایط و پیش زمینه ذهنی بود که در سوم مهرماه سال ۸۶ برای اولین‌بار ۱۵۰ میلیون سهم این موسسه ۱۵۰ میلیارد تومانی در تابلوی فرعی از طریق ۵ کارگزاری حافظ (کارگزار معرف) خبرگان سهام، بانک کشاورزی، آبان و بهگزین (که برای نخستین بار۵ کارگزار عهده‌دار عرضه اولیه سهام شدند) عرضه شد و کشف قیمت این سهم تازه وارد به مبلغ هزار و ۲۱۹ ریال رقم خورد.به گزارش فارس، قیمت سهام موسسه مالی و اعتباری سینا در حالی طی ماه‌های پیش با روند نزولی مواجه بود که بانک مرکزی در راستای ساماندهی و نظارت موثر بر عملکرد و فعالیت موسسات مالی و پولی کشور در تاریخ ۱۶ مرداد ماه اقدام به صدور مجوز فعالیت موسسه مالی و اعتباری سینا کرد.

نظر مدیر بازار شرکت بورس

با اعلام این خبر تا ساعت ۱۰صبح دیروز بیش از۵ میلیون و۵۰۰ هزار سهم موسسه مالی و اعتباری سینا مورد معامله قرار گرفت و بیش از ۳ میلیون صف خرید نیز تشکیل شد.

علی صحرایی، مدیر بازار شرکت بورس در رابطه با اخذ مجوز فعالیت موسسه مالی و اعتباری سینا از بانک مرکزی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: اخذ این مجوز از جمله شرایطی بود که این موسسه برای ادامه حضور در بورس باید از بانک مرکزی دریافت می‌کرد.وی در برابر این مطلب که با این اوصاف نیازی به توقف نماد معاملاتی این موسسه برای اعلام اثرات اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی نیست خاطرنشان کرد: اخذ مجوز فعالیت ریسکی بود که با دریافت آن انجام شد و نیازی به توقف نماد معاملاتی نیست.

درخواست افزایش سرمایه ۳۵۰ میلیارد تومانی مالی و اعتباری سینا

مدیرعامل مالی و اعتباری سینا از اتمام مراحل مربوط به سپرده قانونی نزد بانک مرکزی در مهرماه، درخواست افزایش سرمایه تا سقف ۳۵۰ میلیارد تومان و عملیاتی شدن طرح شتاب این موسسه خبرداد. عبدالناصر همتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص اخذ مجوز فعالیت موسسه مالی و اعتباری سینا از بانک مرکزی که در ۱۶ مرداد ماه صادر شده اظهار داشت: این اقدام در راستای تبدیل شدن موسسه به بانک صورت گرفته و به تدریج مراحل مربوط به بانک شدن مالی و اعتباری سینا طی خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که آیا با این رویداد نماد معاملاتی سینا در بورس متوقف خواهد شد یا خیر گفت: این موضوع بستگی به تصمیم ناظر بورس دارد، اما خودمان تصمیمی به توقف نماد در بورس نداریم. همتی با بیان این که دیگر تعهدات سینا در حال انجام است به گفت: سپرده قانونی نزد بانک مرکزی به مانند دیگر بانک‌ها به طور ماهانه در حال انجام است که این فرآیند تا مهرماه به اتمام می‌رسد. مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری سینا ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به مصوبه سرمایه ۳۵۰ میلیارد تومانی بانک‌ها، مذاکراتی با بانک مرکزی به عمل آمده که درخواست افزایش سرمایه ۲۵۰ میلیارد تومانی موسسه مالی و اعتباری سینا در چند مرحله به ۳۵۰ میلیارد تومان بالغ شود. همتی ادامه داد: اگر این توافق به دست آید زمینه تبدیل شدن سینا به بانک زودتر فراهم خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا پاییز سال جاری این امکان وجود خواهد داشت، خاطرنشان کرد: موضوع تبدیل شدن موسسه مالی و اعتباری سینا به بانک به طور کامل به تصمیم بانک مرکزی بستگی دارد و براین اساس نمی‌توان زمانی را اعلام کرد. به گفته همتی کلیه اقدامات مربوط به بانک شدن موسسه مالی و اعتباری سینا انجام شده یا در حال انجام و پیگیری است. وی در خاتمه اظهارات از عملیاتی شدن طرح شتاب سینا کارت خبر داد و گفت: مرحله آزمایشی طرح شتاب سینا به اتمام رسیده و به تدریج امکان استفاده سینا کارت از دیگر بانک‌ها و همچنین دیگر بانک‌ها از دستگاه خودپرداز سینا فراهم خواهد شد.