بدهی 3‌هزار میلیارد تومانی بانک ملی به بانک مرکزی

مدیرعامل بانک ملی ایران با اعلام دارایی ۵۱‌هزار میلیارد تومانی این بانک گفت: ‌بدهی بانک ملی به بانک‌ مرکزی فقط ۴ تا ۵‌درصد منابع آن را تشکیل می‌دهد. علی صدقی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که کل بدهی بانک ملی ایران به بانک مرکزی چند درصد منابع آن را تشکیل می‌دهد، افزود: گرچه این رقم هر روز متغیر است، ولی بین ۲۰ تا ۳۰‌هزار میلیارد ریال در نوسان است که البته این رقم نسبت به کل دارایی‌های بانک ملی که ۵۱۱‌هزار میلیارد ریال است، رقم ناچیز بین ۹/۳ تا ۸/۵‌درصد است.

مدیرعامل بانک ملی ایران تصریح کرد: ‌همه بانک‌های دنیا و از جمله بانک‌های ایران همیشه با بانک مرکزی بده و بستان دارند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

صدقی در مورد مشکل صنعتگران در دریافت تسهیلات از بانک‌های استانی که عمدتا در خط قرمز بانک مرکزی قرار دارند، گفت: اعتراض صنعتگران درست است و مشکل در این زمینه وجود دارد، ولی یک بنگاه اقتصادی نباید ۱۰۰‌درصد مشکلاتش را به نقدینگی نسبت دهد.

مدیرعامل بانک ملی ایران تصریح کرد: یک بنگاه وقتی در وضعیت مناسب درآمدی قرار دارد، معاملات بزرگ انجام می‌دهد، ولی باید مدیریت آن به قدری قوی باشد که در شرایط کمبود نقدینگی هم مشکل بنگاه را حل کند.

وی گفت: یک بنگاه اقتصادی باید بپذیرد که این‌گونه نیست که همیشه در وضعیت مناسب درآمدی و نقدینگی قرار دارد، بنابراین صنعت را باید در هر شرایطی اداره کند.

صدقی خاطرنشان ساخت: هم‌اکنون بانک‌ها در شرایطی قرار دارند که چون بدهی به بانک مرکزی دارند، تا تراز کردن منابع و بدهی‌شان باید صبر کرد، زیرا بانک مرکزی جلوی کار آنها را قدری گرفته است.

مدیرعامل بانک ایران در مورد افزایش قیمت نهاده‌های تولید و نیاز بیشتر به سرمایه در گردش واحدهای اقتصادی، گفت: متاسفانه دو مطلب همزمان شده، یکی مشکل تسهیلات بانکی که فتیله‌اش پایین آمده و یکی افزایش نیاز به نقدینگی به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها و مواد اولیه تولید است که باید این شرایط خاص را مدیریت کنیم.

مدیرعامل بانک ملی تصریح کرد: از نظر بانکی یکی از مشکلات بنگاه‌های اقتصادی این است که بنگاه‌ها نمی‌توانند با ظرفیت کامل کار کنند، اکثر بنگاه‌ها با ۲۰‌درصد یا در شرایط رونق با ۳۰درصد ظرفیت اسمی کار می‌کنند، در حالی نقطه سربه‌سر هزینه و درآمد واحدها ظرفیت

۵۰ تا ۶۰‌درصد است.

صدقی گفت: برخی مدیران کل مشکل تولید را به گردن بانک و تسهیلات بانکی می‌اندازند، در حالی که خالی بودن ظرفیت و نبود مدیریت علمی هم باعث کاهش صرفه اقتصادی یک بنگاه می‌شود.

مدیرعامل بانک ملی ایران در مورد وظیفه بانک به عنوان شریک سرمایه‌گذار در شرایط مشکل، گفت:‌ ایرادی به بانک وارد نیست، مدیر بنگاه باید ظرفیت تولید را بالا برده، بازار فروش را گسترش دهد و کیفیت کالاهایش را افزایش دهد، لذا کل مشکل تولید را به گردن بانک انداختن درست نیست.

وی تصریح کرد: البته در برخی بنگاه‌ها درست است که عمده مشکل به خاطر تسهیلات بانکی و کمبود نقدینگی است، ولی در برخی دیگر مشکل صرفا بخاطر نقدینگی نیست.

مدیرعامل بانک ملی ایران تصریح کرد: یک مدیر بنگاه نباید همه تامین مالی‌اش را از طریق بانک جبران کند، بلکه باید با روش‌های انتشار اوراق مشارکت، افزایش سرمایه، شریک گرفتن و سایر روش‌های تامین نقدینگی هم اقدام کند.

صدقی در مورد منابع و مصارف قرض‌الحسنه بانک ملی گفت: در بانک ملی طوری برنامه‌ریزی شده که اکثر منابع قرض‌الحسنه در حد مجاز قانونی صرف پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه شود.