گروه بازار پول- یک عضو هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس با بیان اینکه ایران‌چک‌های ۵۰ هزار تومانی توسط بانک مرکزی، بدون پشتوانه ارزی و ریالی چاپ می‌شود، گفت: از آنجا که ایران‌چک‌های ۵۰ هزار تومانی همچون اسکناس در جامعه هزینه می‌شود باید قوانین مربوط به چاپ اسکناس در این‌باره اجرا شود یا اینکه دولت این ایران‌چک‌ها را جمع کند. امین‌حسین رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به غیرقانونی اعلام شدن انتشار ایران چک توسط بانک مرکزی از سوی رییس مجلس شورای اسلامی با استناد به بررسی‌های هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین در تبیین این موضوع گفت: هدف از چاپ ایران‌چک، انتقال و جابه‌جایی پول بود، به آن معنا که ایران‌چک همچون چک وسیله انتقال پول و اجرای تعهد باشد تا بتوان ایران‌چک‌ها را همچون چک بدون رعایت قوانین مربوط به چاپ اسکناس منتشر کرد.

وی افزود: بر همین اساس در ابتدای استفاده از ایران‌چک در سطح جامعه مهلت شش ماهه‌ای در نظر گرفته شده بود تا در صورت خرج نشدن ایران‌چک‌ها هیچ شعبه‌ای آن را قبول نکند مگر شعبه صادرکننده آن هم با رعایت تشریفات خاص خود. این مراحل اکنون در مورد ایران‌چک‌های ۵۰ هزار تومانی رعایت نمی‌شود و این ایران‌چک‌ها همچون اسکناس در جامعه استفاده می‌شود. این هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: قرار بود ایران‌چک‌ها همچون چک‌های مسافرتی به عنوان وسیله مبادله پول باشند تا بتوان همچون چک از آنها استفاده کرد، اما اکنون نه تنها این اتفاق نمی‌افتد، بلکه ایران‌چک‌ها به جای اسکناس در جامعه رد و بدل می‌شوند. رحیمی در ادامه در توضیح شرایط چاپ اسکناس گفت: مهم‌ترین شرط اسکناس، داشتن پشتوانه ارزی و طلا است به آن معنا که طبق مبانی حقوقی بانک مرکزی با داشتن مصوبه شورای پول و اعتبار و داشتن پشتوانه‌ای از لحاظ دارایی می‌تواند اسکناس چاپ کند، رویه‌ای که در مورد ایران‌چک‌ها که اکنون حکم اسکناس را در جامعه دارند رعایت نمی‌شود.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یادآور شد: در شرایط کنونی شاهد افزایش نقدینگی در جامعه هستیم. این موضوع مثل آن است که اسکناس اضافه در جامعه چاپ شود و مطمئنا به دنبال آن با زیاد شدن نقدینگی، تورم و گرانی به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ایران‌چک‌ها کاربردی همچون اسکناس دارند، گفت:‌ در حال حاضر مردم به راحتی ایران‌چک‌های پنجاه هزار تومانی را در قبال جنسی می‌دهند و همچون اسکناس بقیه پول آن را می‌گیرند، این در حالی است که در این شرایط باید مقررات مربوط به صدور اسکناس در مورد ایران‌چک‌ها نیز رعایت شود.

رحیمی ادامه داد: در حال حاضر دولت در آمارهای خود در خصوص میزان نقدینگی جامعه، ایران‌چک‌ها را حساب نمی‌کند این در حالی است که با کاربرد کنونی ایران‌چک به عنوان اسکناس تنها نقدینگی در جامعه زیاد شده و به دنبال آن شاهد تورم در جامعه هستیم.این عضو هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس در خصوص وظیفه دولت با مصوبه اخیر این هیات گفت: با این مصوبه دولت باید ایران‌چک‌های پنجاه هزار تومانی را در جامعه جمع کند یا اینکه مقررات مربوط به چاپ اسکناس را در مورد ایران‌چک‌ها نیز رعایت نماید، چرا که در این حالت دیگر شاهد چاپ این ایران‌چک‌ها بدون پشتوانه نیستیم، البته چاپ ایران‌چک‌ها حساب و کتاب خاص خود را دارد، اما باز هم شرایط مربوط به چاپ اسکناس در مورد آنها رعایت نمی‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه دولت در زمانی ایران‌چک‌های صد هزار تومانی را با سیاست‌های خاص خود جمع کرد، گفت: درست است که کاربرد ایران‌چک‌های صد هزار تومانی همچون پنجاه هزار تومانی بود، اما آن موقع دولت سیاست خاصی در خصوص جمع کردن ایران‌چک‌های صد هزار تومانی داشت و موضوع نظارت مجلس و مخالفت هیات تطبیق قوانین مطرح نبود، اما اکنون این هیات به دلیل افزایش نقدینگی و ایجاد تورم در جامعه و همچنین رعایت نکردن مقررات مربوط به چاپ اسکناس در مورد ایران‌چک، صدور این ایران‌چک‌ها را غیرقانونی اعلام کرده است و به نوعی صدور مجدد آن تخلف به شمار می‌آید.