مهران دبیرسپهری
هفته گذشته پس از اعلام نرخ‌های تورم اسفند ماه از سوی بانک مرکزی، در سرمقاله دنیای‌اقتصاد مورخ ۲۲/۱/۹۱ به اشتباه تورم ماهانه ۴/۳ درصد، ۳/۴ درصد خوانده شد که ناشی از یک اشتباه نرم افزاری بود.

اما چون عدد شاخص اسفند ماه (309.3) مبنای محاسبات بود به همین دلیل تاثیری بر تحلیل انجام شده نداشت و همچنان تحلیل مزبور قابل استفاده است. تنها یک تغییر باید انجام شود و آن هم تبدیل رکورد ماهانه به رکورد دو ماهه می‌باشد. به عبارت دیگر، در 12 سال گذشته؛ یعنی از اردیبهشت 1378 تاکنون دو دفعه نرخ تورم ماهانه برای دو ماه متوالی بیش از 3 درصد بوده است. این دو دفعه عبارتند از: 1- اسفند 86 و فروردین 87 به ترتیب با 3 و 1/3 درصد. 2- بهمن و اسفند 1390 به ترتیب با 2/3 و 4/3 درصد. ولی از آنجا که مورد اخیر در سال گذشته از نظر میانگین بزرگ‌تر است، لذا از این نظر می‌توان گفت رکورد 12 ساله نرخ تورم دو ماهه، شکسته شده است. ضمنا چنانچه نرخ تورم ماهانه فروردین 91 هم معادل ماه قبل باشد در این صورت رکورد 16 ساله تورم سه ماهه نیز خواهد شکست.
از طرف دیگر، همانطور که در نمودار منحنی ذیل دیده می‌شود در بیست سال اخیر، میانگین تغییرات نرخ ماهانه تورم دو بار به ماکزیمم رسیده است. بیشینه اول مربوط به اواخر ۱۳۷۳ و اوایل ۱۳۷۴ است که در میانگین ۴/۲ درصد به ماکزیمم رسیده و بیشینه دوم مربوط به سال ۱۳۸۵ می‌باشد که در میانگین ۴/۱ درصد به حداکثر خود رسیده است. اما نکته مهم این است که منحنی میانگین از زمان اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه‌ها و سپس صعود نرخ ارز، یک حالت افزایشی را نشان می‌دهد و از آنجا که حالت افزایشی همچنان ادامه دارد، بنابراین سومین نقطه ماکزیمم روی منحنی میانگین در آینده و پس از آغاز روند نزولی، مشخص خواهد شد و هم اکنون مقدار آن نامعلوم است.