گروه بنگاه‌ها - فاطمه بهادری: مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص مباحث ایجاد شده برای مراودات ایران و امارات اظهار کرد: بانک مرکزی تدابیر لازم را در این زمینه انجام داده، به نحوی که سبد ارزی کشور بزرگ‌تر شده تا در مراودات از سایر ارزها در کشورهای دیگر غیر از امارات استفاده کنیم. به گفته «بهمن وکیلی»، ایران مراوداتی را با کشورهای چین، کره جنوبی، روسیه و ترکیه وسایر کشورها می‌تواند انجام دهد. وی در خصوص گشایش اعتبار ریالی نیز گفت: با اتفاقاتی که برای بازگشایی ال سی ریالی افتاد و برخی از بانک‌های دنیا نسبت به ارائه فاینانس ممنوع شدند که بر همین اساس قرار شد بانک‌های کشور این کار را انجام دهند، اما قوانین آن کامل نبود. وکیلی افزود: نوسانات نرخ ارز مشکلاتی را برای بازپرداخت تسهیلات صادرکنندگان ایجاد نکرده است، زیرا صادرکنندگان اگر ارز دریافت کنند، کالا را با ارز به فروش می‌رسانند و این نوسانات شاید تاثیر بیشتری بر معوقات واردکنندگان داشته باشد. وکیلی همچنین به نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن در فعالیت صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: صادرکنندگان از اختلاف ارز آزاد و رسمی خوشحال نمی‌شوند، زیرا برای آنها مشکلاتی به وجود می‌آید؛ نوسانات نرخ ارز مشکلاتی را برای بازپرداخت اکثر افرادی که تسهیلات ارزی دریافت کرده بودند به وجود آورد.وی ادامه داد: البته این مشکلات برای صادرکنندگان خیلی کمتر از واردکنندگان بوده است؛ امیدواریم با افزایش نرخ سود و اوراق مشارکت نقدینگی از بازار ارز و طلا جمع شود و قیمت دلار منطقی تعیین شود.وکیلی گفت:‌ اعتقاد به افزایش نرخ ارز ندارم؛ زیرا با افزایش قیمت ارز خواسته یا ناخواسته قیمت سایر کالاها نیز در اقتصاد بالا می‌رود، همچنین با توجه به واردات ۶۵ میلیارد دلاری، افزایش نرخ ارز گرانی کالاها را به همراه خواهد داشت.

نرخ ۵/۴درصدی برای ارائه تسهیلات به صادرکنندگان نمونه وی با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات ارزی در سال گذشته برای تضامینی همانند سفته هفت درصد بود و این نرخ برای تسهیلات گیرندگانی که سهل‌البیع بودند شش درصد بوده است، تصریح کرد: این ارقام در سال‌جاری یک درصد کاهش یافته است و نرخ تسهیلات ارزی صادرکنندگان نمونه بر اساس سیاست‌‌های تشویقی با نیم درصد کاهش به ۵/۴ درصد رسید. به گفته وی، بر همین اساس نرخ سود تسهیلات ارزی درجه دومی‌‌ها شش درصد و برای درجه اولی‌‌ها پنج درصد است. وی با اشاره به صادرات تک محصولی کشور (نفت) اظهار کرد: در سال‌‌های اخیر صادرکنندگان حضور پررنگ‌تری برای صادرات خدمات فنی و مهندسی به سایر کشورها داشته‌اند. وکیلی با بیان آن که در پنج سال گذشته جهش پنج تا شش برابری در صادرات غیرنفتی داشته‌ایم، گفت: صادرات غیرنفتی از هشت میلیارد دلار ابتدای برنامه چهارم در پایان سال ۸۹ به ۳۲ میلیارد دلار رسیده است. وی ادامه داد: هدف گذاری برای سال جاری نیز ۴۵ میلیارد دلار بوده که تاکنون ۳۷ تا ۳۸ میلیارد دلار آن، تحقق یافته است.

وی ادامه داد: این بانک به هشت هزار صادرکننده خدمات ارائه می‌کند، ضمن آن که یک هزار و ۵۰۰ شرکت نیز از خدمات آنها بهره‌مند می‌شوند.

قرارداد صندوق توسعه ملی با بانک توسعه صادرات

وکیلی با اشاره به انعقاد ۲ میلیارد دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی گفت: شش تا هفت میلیارد دلار طرح به صندوق توسعه ملی ارائه شده که تاکنون برای ۲میلیارد دلار آن قرارداد منعقد کرده‌ایم. به گفته این مقام مسوول، مانده تسهیلات این بانک در سال گذشته ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده که در ۹ ماهه ابتدای سال جاری به این رقم دست یافته‌ایم. وی ادامه داد: تسهیلات اعطایی امسال، سه میلیار دلار بوده و ۲ میلیارد دلار دیگر در قالب گشایش اعتبار ارائه شده که با وضعیت تحریم‌‌ها توانمندی مناسبی در این زمینه داشته‌ایم. وی گردش مالی این بانک را هفت میلیار دلار در سال ذکر کرد و گفت: ۸۳ درصد منابع بانک توسعه صادرات در اختیار صادرات قرار گرفته است.

تشکیل صندوق‌‌های مشترک با کشورهای آفریقایی

وکیلی از انعقاد تفاهم‌نامه با اوپک برای اجرای طرح‌‌هایی خبر داد و افزود: همچنین صندوق‌‌های مشترکی با چند کشور آفریقایی تشکیل شده است. وی با اشاره به همکاری این بانک با کشورهای منطقه همانند افغانستان، عراق، سریلانکا، سودان و گینه گفت: به دلیل شرایط کشور مشکلاتی برای گشایش اعتبار به وجود آمده بود که با برگزاری جلسات با بانک‌ها و بانک مرکزی مشکلات رفع شده است. وی تاکید کرد: هر چند که به طور مستقیم نمی‌توانیم گشایش اعتبار کنیم، اما از طرق دیگر اقدامات لازم را انجام می دهیم. به گفته وی، سهم تسهیلات ارزی این بانک در بخش صنعت و معدن ۲۴ درصد، در بخش کشاورزی ۴ درصد و خدمات ۷ درصد بوده است. وکیلی در مورد معوقات بانک نیز گفت: بانک توسعه صادرات با ۵/۸درصد دارای پایین‌ترین معوقات نسبت به معوقات بانکی و زیر استاندارد و میانگین در این زمینه است. وی در خصوص بانک ایران و ونزوئلا نیز افزود: این بانک با سرمایه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار تشکیل شده و دو رقم ۱۰۰ میلیون دلاری برای این بانک تامین شده است.