سیاست‌های واکنشی بانک مرکزی

گروه بازار پول - سید نجیب حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در واکنشی به سیاست‌هایی که بانک مرکزی در کنترل بازار ارز در پیش گرفته است، آنها را بر مبنای آزمون و خطا خواند. وی با اشاره به عکس‌العملی خواندن سیاست‌های بانک مرکزی در قبال بازار، اقدام اخیر بانک مرکزی در پیش‌فروش سکه را یکی از این سیاست‌های عکس‌العملی خواند و گفت: وقتی مشاهده شد عرضه سکه زیر قیمت بازار آزاد موجب ایجاد صف‌های طویل می‌شود، این سیاست با پیش‌فروش سکه تغییر داده شد. همچنین جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به نیاز به افزایش در سود سپرده‌های بانکی، خروج سرمایه‌ها از قسمت‌های تولیدی اقتصاد کشور را بسیار مضر توصیف کرد. وی از افزایش نرخ سود سپرده‌ها برای بازگرداندن سرمایه‌ها به بخش‌های تولیدی اقتصاد از طریق اوراق مشارکت را از راهکارهای برون رفت از مشکلات اخیر در نظام بانکی کشور خواند و گفت: باید سود سپرده را بر مبنای تورم افزایش دهیم تا تمایل بخش خصوصی برای خرید اوراق مشارکت بالا رود؛ ضمن اینکه باید زمینه تسهیل در فروش اوراق مشارکت در جامعه ایجاد شود.

در حالی که بسیاری از کارشناسان در نقد سیاست‌های بسته پولی سال ۹۰ مدت‌ها است ابراز نگرانی کرده‌اند، شورای پول و اعتبار در این زمینه تنها به افزایش نرخ سود اوراق مشارکت تا ۱۷ درصد بسنده کرده است. هر چند کارشناسان امر این افزایش را به تنهایی راهی مطمئن برای کنترل بازار ارز و برگرداندن سرمایه‌ها به تولید اقتصادی نمی‌دانند. این دسته از کارشناسان روند رو به افزایش تورم در سطح ۲۰ درصد و نبودن مزیت در دیگر ابزارهای پولی بانک مرکزی، نظیر نرخ سود سپرده‌های بانکی را دلیل این ادعای خود می‌دانند. خبرها از بعضی اعضای شورای پول و اعتبار حاکی از تلاش‌هایی جدید برای اعمال تغییر در بسته پولی و افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی برای ماه‌های باقی مانده از سال جاری است.

سیاست‌های بانک مرکزی برای آرامش بازار سکه، آزمون و خطا است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اقدام‌های بانک مرکزی برای آرامش بازار سکه، بیشتر عکس‌العملی است، اقدام اخیر بانک مرکزی در پیش‌فروش سکه را موجب جذب سرمایه‌های در گردش برشمرد.

به گزارش خانه ملت سید نجیب حسینی تصریح کرد: سیاست‌ بانک مرکزی برای جلوگیری از نوسان قیمت بازار سکه عکس‌العملی است به گونه‌ای که وقتی مشاهده شد عرضه سکه زیر قیمت بازار آزاد موجب ایجاد صف‌های طویل می‌شود، این سیاست را با پیش‌فروش سکه تغییر داد.

نماینده مردم کلاله، مینودشت و گالیکش و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی افزود: بانک مرکزی قصد دارد با قطع فروش نقدی سکه، بازار را کنترل و آرامش را بر آن حاکم کند؛ از طرفی پیش‌فروش سکه موجب جذب سرمایه‌های در گردش می‌شود.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی برای تولید و توزیع سکه به هر میزان مشکلی ندارد، ادامه داد: بانک مرکزی قصد دارد نبض بازار سکه و ارز را در دست بگیرد و بازار به دست واسطه‌گران نیفتد.

حسینی یادآور شد: روش توزیع سکه بانک مرکزی نوعی تاکتیک به شمار می‌آید و باید اجازه داد بانک مرکزی نتیجه اقدام خود را ببیند و بر اساس آن تصمیم‌گیری کند.

بازار نباید به دست واسطه‌گران بیفتد

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هشتم، درباره سخنان محمود احمدی‌نژاد درباره حضور واسطه‌گران برای اخلال در بازار سکه و ارز، گفت: اگر چنین دست‌هایی هم در بازار وجود دارد، مسوولان باید بتوانند این تهدیدها را تبدیل به فرصت کنند و در مقابل آنها بایستند.

اوراق مشارکت جایگزین ارز و سکه برای کنترل نقدینگی شود

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: دونرخی شدن قیمت سکه و ارز منجر به افزایش تقاضای سفته بازی در ارز شده و نقدینگی جامعه را به سمت بازار آزاد سوق می‌دهد و باعث ضربه زدن به بخش تولید می‌شود.

به گزارش خانه ملت، جعفر قادری با تاکید برمضرات دونرخی بودن قیمت سکه و طلا در بازار افزود: دو نرخی شدن قیمت سکه و طلا منجربه افزایش رانت در جامعه می‌شود و برای کسانی که به نرخ دولتی دسترسی دارند، زمینه سوء‌استفاده را فراهم می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی‌با تاکید بر اینکه دو نرخی شدن قیمت سکه و ارز در بازار تعداد واحدهای تولیدی که به ارز دولتی دسترسی ندارند را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: در صورت ادامه این روند مابه التفاوت قیمت ارز دولتی و آزاد زیاد می‌شود و منجر به افزایش تقاضای سفته بازی در ارز شده و نقدینگی جامعه را به سمت بازار آزاد سوق می‌دهد و باعث ضربه زدن به بخش تولیدی می‌شود.

نماینده مردم شیراز در خانه ملت یادآور شد: سوق دادن سرمایه خصوصی به سمت بازار آزاد، باعث می‌شود واحد‌های تولیدی نتوانند منابع مالی مورد نیاز خود را جذب کنند بنابراین موضوع افزایش نقدینگی به طور جدی در بازار مطرح می‌شود.

قادری افزود: افزایش نقدینگی در جامعه منجر به بالا رفتن حجم واردات و تورم کالاهای وارداتی در کشور می‌شود، بنابراین در بازار پول باید اصلاحاتی صورت گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی‌اظهار کرد: باید سود سپرده را بر مبنای تورم افزایش دهیم تا تمایل بخش خصوصی برای خرید اوراق مشارکت بالا رود؛ ضمن اینکه باید زمینه تسهیل در فروش اوراق مشارکت در جامعه ایجاد شود.

شورای پول و اعتبار در مصوبه نرخ سود اوراق مشارکت را تا ۱۷ درصد بالا برده است، هرچند بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به تورم ۲۰ درصدی و در حال افزایش این نرخ سود برای اوراق مشارکت نیز به تنهایی راه به جایی نخواهد برد.

بسیاری نیز معتقدند اقدام یک طرفه به سود تنها یکی از ابزار های تامین مالی، در کل به حل مشکل اخیر کمکی نخواهد کرد. حرکت به سمت اعمال تغییر در بسته پولی و افزایش نرخ سود سپرده های بانکی در این بین بیشترین طرفدار را برای رفع مشکل در بازارهای ارز و سکه کشور دارد.