گروه بازار پول - کارگاه آموزشی با عنوان «تدابیر اجرایی در رابطه با مبارزه با پولشویی و جلوگیری از تامین مالی تروریسم» با همکاری دبیرخانه شورای عالی مبارزه با پولشویی و دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه، ابوالحسنی معاون امور بانکی که وزیر اقتصاد مدتی پیش از استعفای او خبر داده بود، مجددا در مقام معاون ظاهر شد و درباره بیمه و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اظهار نظر کرد.

همچنین دبیر شورای عالی مبارزه با پولشویی در خصوص چارچوب مبارزه با پولشویی ایران و هدف از برگزاری این کارگاه و همکاری‌های بین‌المللی کشور سخنانی گفت. سپس احمدآبادی رییس مرکز اطلاعات مالی و دنیلو ریتزی نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ایران به ارائه کلیاتی در مورد کارگاه آموزشی مذکور پرداختند.

این کارگاه آموزشی در روزهای هفتم و هشتم آذرماه سال ۱۳۹۰ با حضوربیش از ۱۳۰ نفر از مدیران و کارشناسان مبارزه با پولشویی تمامی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه، سازمان بورس و اوراق بهادار، گمرک، سازمان امور مالیاتی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و نمایندگان و کارشناسان کشورهای تایلند، ایتالیا و دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد (UNODC) برگزار شد.

احمدآبادی توضیحاتی را در خصوص ساختار قانونی، سازمانی و اجرایی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در ایران ارائه کرد. رییس مرکز اطلاعات مالی همچنین استراتژی کشور در این زمینه را در قالب نقشه راه و برنامه عمل مصوب تبیین کرد. «ویکون نیتیموتراکول» به عنوان «مدیرکل بخش اطلاعات مالی سازمان مبارزه با پولشویی کشور تایلند» به ارائه توضیحاتی در خصوص قوانین و مقررات داخلی در خصوص بانک‌ها و نهادهای گزارش‌دهنده در این کشور پرداخت. وی با بیان مصادیق عملیات پولشویی در سیستم بانکی آن کشور، مواردی از از روش‌های جمع آوری و تجزیه و تحلیل مقدماتی تبادلات مالی مشکوک توسط مجریان قانون را برشمرد.

در ادامه این کارگاه «پائولو پاسکوالیس» به عنوان «مدیر دفتر اسناد رسمی ایتالیا و عضو رسمی جامعه دفاتر اسناد رسمی آن کشور» ضمن تشریح قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی در این کشور، به بررسی و تبیین نقش دفاتر اسناد رسمی در امر مبارزه با پولشویی در کشور ایتالیا پرداخت.

وی در ادامه با توضیح موارد کاربردی و عملیاتی از بازار املاک و مستغلات و... توضیحاتی را در خصوص روند گزارش دهی این موارد به واحد اطلاعات مالی ایتالیا ارائه کرد.در روز دوم این کارگاه آموزشی، «کوادرو پیلیتری» و «دنیلو پرسانو» به عنوان نمایندگان واحد اطلاعات مالی ایتالیا با بیان قوانین و مقررات داخلی کشور ایتالیا در خصوص بانک‌ها و نهادهای گزارش دهنده، به بررسی نقش دلالان مبادلات نقدی، جواهرات، اشیای گرانبها و... پرداخته و دراین زمینه نمونه‌های عملی در کشور ایتالیا را تشریح کردند. در روز دوم کارشناسان بین‌المللی با ارائه و توزیع ده نمونه عملیاتی بین شرکت‌کنندگان، نظرات کارشناسان و مدیران دستگاه‌های شرکت‌کننده را در خصوص وضعیت موضوعات ارائه شده خواستار شدند. دراین روز که در قالب گروه‌های جداگانه و به صورت عملیاتی و اجرایی طراحی شده بود کلیه شرکت‌کنندگان پس از بحث و بررسی راجع به موارد مطرح شده، نظرات خود را در خصوص نمونه‌های مورد نظر ارائه کردند و سپس کارشناسان بین‌المللی به تشریح کامل نمونه‌های موردی پرداختند.در خاتمه این کارگاه دو روزه که در سازمان ایرانی مجامع بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، گواهینامه پایان دوره به شرکت‌کنندگان اعطا شد. در ادامه کارگاه آموزشی «تدابیر اجرایی در رابطه با مبارزه با پولشویی و جلوگیری از تامین مالی تروریسم» و به منظور جمع‌بندی مطالب مطرح شده در کارگاه، جلسه‌ای با حضور کارشناسان بین‌المللی حاضر در کارگاه آموزشی، نماینده دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد و رییس و کارشناسان مرکز اطلاعات مالی در تاریخ نهم آذرماه ۱۳۹۰ در محل دبیرخانه شورای عالی مبارزه با پولشویی برگزار شد.