دفاع از واقعی شدن نرخ ارز

گروه بازار پول- در حالی که برخی سیاست‌گذاران از کاهش نرخ ارز دفاع می‌کنند برخی نمایندگان مجلس معتقدند در بودجه سال ۹۱ نرخ ارز باید به سمت واقعی شدن حرکت کند.به گفته این نمایندگان در صورت واقعی شدن نرخ ارز رانت ها نیز از بین می‌رود و از بین رفتن رانت به فضای کسب و کار کشور نیز کمک خواهد کرد. گذار از شرایط کنونی و یکسان‌سازی نرخ ارز نیز از جمله ملاحظات نمایندگان در ارزش‌گذاری نرخ ارز است.به اعتقاد این نمایندگان گذار از شرایط کنونی مستلزم توجه به ابزارهای پولی و متعادل کردن آنها با واقعیت های اقتصادی ایران است.

نرخ ارز باید واقعی شود

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تلاش می‌کنیم در بودجه سال ۹۱ نرخ واقعی ارز را لحاظ کنیم.ارسلان فتحی پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، چند نرخی بودن ارز را در کشور موجب زیان به بخش تولید کشور خواند و این امر را باعث سوءاستفاده رانت‌خواران و دلال‌ها عنوان و بیان کرد: باید در این راه اقداماتی شود که دو و سه نرخی بودن ارز در بازار باعث نشود که هم در تولید ضرر کنیم و هم واسطه‌ها سوءاستفاده بیشتری کنند. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، ارسلان فتحی‌پور با یادآوری اینکه درباره تعیین نرخ ارز باید بر اساس قانون بودجه سال ۹۰ عمل کنیم، توضیح داد: نظام ارزی کشور در برنامه چهارم و پنجم توسعه شناور مدیریت شده است به این معنی که عرضه و تقاضای ارز قیمت ارز را تعیین می‌کنند.

نماینده مردم کلیبر، هوراند، خدا آفرین و آبش احمد در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه بر اساس این قانون تعیین نرخ ارز باید شناور؛ اما مدیریت شده باشد، افزود: در واقع تفاوت نرخ ارز رسمی‌با بازار نباید به گونه‌ای فسادآور باشد و عده‌ای دلال و واسطه‌ها از آشفتگی بازار منفعت و سودهای کلان ببرند. وی تصریح کرد: باید اجازه داد تدبیر لازم را در این رابطه بانک مرکزی انجام دهد و طوری فاصله ایجاد کند که بازار سیاه به وجود نیاید.رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم، شورای پول و اعتبار و حتی تشکیل اتاق فکر تعیین نرخ ارز را بسیار موثر دانست و گفت: اما این مشکل بزرگی در کشور است که نیاز به چاره‌اندیشی دارد و باید برای این موضوع تصمیم‌گیری شود.

ارز ارزان به نفع اقتصاد نیست

عضو ناظر شورای پول واعتبار نیز گفت:در صورت کمک به اقتصاد داخل باید اجازه دهیم ارز قیمت واقعی خود را پیدا کند که در این راستا رانت‌ها نیز از بین می‌رود. هادی قوامی‌نماینده مردم اسفراین در مجلس با بیان اینکه قیمت ارز درکشور واقعی نیست گفت:با رشد تورم جهانی باید ارز نیز متناسب با آن رشد می‌کرد. وی عنوان کرد: این رشد نیافتن ،سبب شد قیمت ارز پایین نگاه داشته شود و به صادرکننده داخلی فشار آید. قوامی‌ادامه داد:هنگامی‌که قیمت ارز ارزان باشد، واردات بسیاری صورت می‌گیرد و صادرات تضعیف می‌شود.وی افزود:در صورت کمک به اقتصاد داخل باید اجازه دهیم ارز قیمت واقعی خود را پیدا کند که در این راستا رانت‌ها نیز از بین می‌رود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطر نشان کرد: هنگامی‌که ارز ارزان است هر کسی ارز را خریداری می‌کند که این امر اتلاف منابع است.

وی یادآور شد: بخشی از افزایش قیمت طلا به بازارهای جهانی و نقدینگی بستگی دارد که همانند اژدهایی است که می‌توان آن را به سمت تولید آنالیز کرد.نماینده مردم اسفراین در مجلس ازعوامل عدم خرید اوراق مشارکت طرح‌های اقتصادی از سوی مردم، به عدم تعریف مزیت درست اشاره کرد. قوامی ‌ادامه داد: پول بسیاری دردست مردم وجود دارد، اما مردم با این پول‌ها ارز و طلا خریداری و تقاضای سفته بازی، سبب افزایش قیمت ارز و طلا می‌شود. وی افزود: در شورای پول و اعتبار دو درصد نرخ اوراق مشارکت افزایش و به ۱۰ درصد رسید، اما این امر هنوز نیز فاقد کارآیی است.عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ‌یادآور شد: در بودجه سال بعد یارانه به اوراق مشارکت تعلق می‌گیرد که در این راستا بار مالی دولت کاهش می‌یابد. قوامی‌عنوان کرد: براین اساس بخش خصوصی فعال شده و هزینه مالی دولت نیز منقبض می‌شود.

باید به سمت نظام تک‌نرخی حرکت کنیم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز معتقد است: باید به سمت نظام تک‌نرخی حرکت کنیم، چرا که نظام سه نرخی با مصوبات قانونی در مغایرت است. جعفر قادری افزود: بنا برقانون، نظام ارزی کشور شناور مدیریت شده است. اگر قرار باشد واردات را آزاد گذاشته و ارز را مدیریت نکنند، ممکن است منابع ارزی پاسخگوی تقاضا نباشد. قادری گفت:درحالی که نگرانی‌هایی از وضع تحریم‌ها وجود دارد و به راحتی نمی‌توانیم از ارزی که داریم استفاده کنیم و آزادی عمل لازم نیست که به هر اندازه بازار تقاضا داشته باشد، ارز وارد بازار شود، منطقی‌ترین کار این است که در این شرایط واردات محدودتر شود.این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود:اگر نمی‌خواهیم نظام ارزی را تغییر دهیم، دست‌کم هزینه‌های مسافرت‌های خارجی را اضافه کنیم تا از تقاضا برای ارز کاسته شود و از سوی دیگر، با افزایش تعرفه‌ها نیز واردات را کمتر کنیم تا زمینه برای تولیدات داخلی فراهم شود.

وی ‌دلیل افزایش حجم تقاضا در بازار را حجم زیاد مسافرت‌های خارجی، حجم بسیار واردات و سفته بازی در بازار ارز عنوان کرد و گفت: بازار پولی کشور به خوبی کار نمی‌کند. وقتی که سود سپرده‌ها پایین باشد، انگیزه‌ای برای سپرده‌گذاری در سیستم بانکی نخواهد بود و افرادی که نگران حفظ قدرت خرید پول خود هستند، ارز می‌خرند؛ به این امید که بهای آن افزایش یابد.نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ‌درباره عملکرد سیستم بانکی در مدیریت بازار ارز و سکه گفت: دلیل عملکرد ضعیف سیستم بانکی، در ضعف مدیریتی و تناقضات قانونی است. شورای پول و اعتبار، نظرات بانک مرکزی را اعمال نمی‌کند، در صورتی که این شورا باید بر پایه قانون برنامه رفتار کند. وی افزود: بنا بر قانون برنامه، هنگامی‌که تورم بالا می‌رود، ‌سود سپرده‌ها نیز باید متناسب با این افزایش تعدیل شود، ولی اینها تلاش دارند تا سود سپرده‌ها را پایین نگه دارند. بانک مرکزی نیز مخالف این روند است، حال آن که مخالفت‌های بانک مرکزی نیز به جایی نرسیده است.

قادری افزود: بسته پولی سال جاری به خوبی تدوین نشده است و حتی موجب برخی عدم تعادل در بازار پول کشور شده است.وی با اشاره به بحث اوراق مشارکت گفت: پیش از این، روال بر این بود که ۲۰ درصد اوراق مشارکت به عنوان ودیعه در اختیار بانک بود و سودی که سرمایه‌گذار پرداخت می‌کرد، عملا به ۳۰ درصد می‌رسید،ولی اکنون اینگونه تصمیم گرفته‌اند که اوراق در بورس واگذار شود که در این صورت، لزومی به ودیعه‌گذاری نزد بانک نیست. وی ادامه داد: اگرکسی بخواهد اوراق را پس از واگذاری بفروشد، سود سپرده کوتاه مدت به وی تعلق می‌گیرد که با این شرایط، کسی حاضر به سپرده‌گذاری و خرید اوراق مشارکت نیست و وقتی نقدینگی‌ها جمع نشود، خود را در بازار ارز نشان خواهد داد. این نماینده مجلس درباره سپرده‌گذاری‌ها درسیستم بانکی سایر کشورها گفت:سود بانکی در دیگر کشورها از ایران بیشتر است. سود سپرده اسمی در ایران بالا و نزدیک ۱۷ درصد است، ولی سود سپرده واقعی منفی ۳ یا ۴ درصد است، چرا که سود سپرده واقعی برابر سود سپرده اسمی‌به علاوه تورم است.قادری گفت: بنابراین؛ در این شرایط، کسی که سپرده‌گذاری می‌کند، نه تنها سودی ندارد، بلکه ضرر هم می‌کند. دولت مسائل اولیه را نادیده می‌گیرد. عده‌ای در بخش تولید فشار می‌آورند که سود تسهیلات بالا نرود، چرا که موضوع را تنها از دید تولید نگاه می‌کند. باید منابعی باشد تا در اختیار تولید گذاشته شود. نماینده مردم صومعه سرا در مجلس گفت: متاسفانه بحث نرخ ارز از حالت شناور مدیریت شده به حالت غرق تبدیل شده است. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سیدکاظم دلخوش اباتری اظهار کرد: در برنامه پنجم توسعه درباره نرخ ارز بحث شناور مدیریت شده مطرح شد، اما متاسفانه این شناور حالت غرق پیدا کرده است. وی گفت: باید زمینه یکسان‌سازی مجدد نرخ ارز فراهم شود.