گروه بنگاه‌ها - مدیر عامل بانک سپه با تشریح محورهای اساسی طرح تحول بانکی اجرای آن را زمینه ساز رشد و پویایی اقتصاد خواند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک سپه، «رامین پاشایی‌فام» گفت: طرح تحول اقتصادی شامل ۷ محور اساسی است که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و طرح تحول بانکی از با اهمیت‌ترین این محورها هستند. وی ادامه داد: طرح تحول بانکی به دو شاخه اصلی تفکیک می‌شود که یکی بحث بانکی و دیگری بحث نظام پولی کشور است.

پاشایی فام با اشاره به اینکه کارهای گسترده‌ای در طول بیش از سه سال برای این طرح انجام شده، گفت: در نظر است تا در قالب این طرح پاسخگوی ۴ نیاز اساسی باشیم. وی با اشاره به لزوم تفکیک نیازهای ضروری و اساسی مردم از نیازهای سرمایه‌گذاری گفت: در گام اول باید ساز و کاری ایجاد شود تا افرادی که نیازمند تسهیلات برای رفع مشکلات شخصی خود هستند، بتوانند در قالب عقود قرض‌الحسنه نیازهای ضروری خود را به راحتی تامین کنند. این روش تنها در قالب بانکداری اسلامی میسر است. رییس هیات مدیره بانک سپه در مورد سازماندهی نیازهای ضروری در قالب قرض‌الحسنه گفت: نتایج این کار به زودی اعلام خواهد شد.

پاشایی فام گام بعدی را نقش آفرینی بانک‌ها در توسعه کشور عنوان کرد و اظهار کرد: بانک‌ها باید با ورود در بحث سرمایه‌گذاری، در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور ثمربخش باشند. وی گفت: باید ساز و کارهای اسلامی طراحی شود که بتواند سپرده‌های افراد را تجمیع کند و در سرمایه‌گذاری‌های کلان به کار گیرد. مدیرعامل بانک سپه با اساسی خواندن گام سوم و با بیان اینکه این بخش از طرح تحول اقتصادی در واقع پوشش دهنده تمام مطالب است، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های بانکداری بدون ربا اساسی‌ترین محور طرح تحول بانکی است. وی با اشاره به ظرفیت بالای بانکداری اسلامی گفت: چنانچه بتوانیم از کلیه توانمندی‌های بانکداری بدون ربا بهره‌مند شویم، بانکداری متداول غربی منهای بحث ربوی بودن جزو کوچکی از بانکداری اسلامی می‌شود.

پاشایی فام ایران را تنها کشور مجری محض بانکداری اسلامی در جهان معرفی و وجود مشکلاتی در این زمینه را طبیعی عنوان کرد. رییس هیات مدیره اتفاقات اخیر را عاملی برای لزوم توجه بیشتر و ضرورت اجرای بخش چهارم این طرح (که بحث نظارت است) خواند و به تشریح تقویت نظارت در سه بخش نظارت‌های درونی بانک‌ها، نظارت‌های متقاطع و نظارت‌های سیستماتیک پرداخت. پاشایی فام با اشاره به لزوم اجرای نظارت سیستماتیک به عنوان یک نظارت چند لایه در درون هر سیستم، اظهار کرد: از طریق این نظارت‌ها می‌توان اطمینان حاصل کرد که منابع بانک‌ها به صورت ثمربخش و اثر بخش در خدمت جامعه و توسعه آبادانی کشور قرار گیرد. مدیرعامل بانک سپه اضافه کرد: سیستم بانکی، سیستم گسترده و با اهمیتی است که در ارتباط با کلیه بخش‌های اقتصادی کشور است و بروز یک اشتباه اساسی و مهم نمود بیشتر و بزرگ‌تری در سطح جامعه پیدا می‌کند.