دنیای اقتصاد- سرعت تحولات در پرونده فساد بانکی بار دیگر بالا رفته است و مقامات ارشد هر سه قوه در یک روز مواضع تازه خود را درباره سوءاستفاده 3000 میلیارد تومانی بیان کرده‌اند؛ رییس جمهور از دستگیری قائم‌مقام بانک مرکزی انتقاد کرد و گفت: قائم‌مقام بانک مرکزی دستگیر شده، اما مدیرعامل بانک متخلف آزاد است. احمدی نژاد ضمن هشدار نسبت به برخورد سیاسی با موضوع فساد بانکی افزود: ‌ما قوه مجریه هستیم و طبق روال به سیستم بانکی می‌گوییم که فلان کار را بکنید؛ اما چرا خارج از قوه مجریه دخالت می‌کنند و به بانک‌ها دستور اعطای تسهیلات می‌دهند؟ همزمان، علی لاریجانی، رییس مجلس با انتقاد از تحمیل برخی تصمیمات به بانک‌ها، «اقتصاد دستوری» را عامل افزایش فساد اقتصادی دانست و گفت: این تصمیم‌ها، منافع کاذبی را برای سیستم بانکی و کسانی که از بانک ها استفاده می‌کنند، به وجود می‌آورد. از سوی دیگر، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، ناظر ویژه قوه قضائیه در این پرونده، از اینکه «برخی با فضاسازی می‌خواهند قوه قضائیه را تحت فشار قرار دهند تا به متهمان اصلی به درستی رسیدگی نشود» انتقاد کرد. او دلیل دستگیری قائم مقام بانک مرکزی را «بیم تبانی» برشمرد و در عین حال گفت: من به طور واضح نمی‌دانم منظور رییس‌جمهور از اینکه می‌گوید پرونده فساد سیاسی است، چیست.

نشست پرحاشیه بانکی
روایت رسمی از تحولات اخیر
گروه بازار پول- نخستین همایش تبیین طرح تحول بانکی را باید واکنش رسمی دولتمردان به پرونده معروف به تخلف سه هزار میلیارد تومانی توصیف کرد.
همایشی که بالاترین مقام اجرایی کشور آن را افتتاح کرد و در سخنرانی افتتاحیه با به متن کشیدن برخی حاشیه نظر رسمی دولت را در خصوص اتفاق‌های جدید پرونده سه هزار میلیاردی بیان کرد. محمود احمدی‌نژاد که با ادبیات خاص خود در این همایش سخن گفت سخنان خود را در چند محور بیان کرد. محور اول واکنش به دستگیری برخی مسوولان اجرایی از سوی قوه قضائیه بود. اعتراض به فشارها بر قوه مجریه محور دوم سخنان رییس دولت را در برگرفت و در محور آخر احمدی نژاد به بیان خواسته‌های خود از زیر مجموعه دولت پرداخت.
اعتراض به دستگیری قائم مقام بانک مرکزی
همان طور که انتظار می‌رفت احمدی‌نژاد در مراسم افتتاحیه به تخلف اخیر صورت گرفته در نظام بانکی و پیامدهای آن اشاره کرد.
به گزارش فارس او در سخنرانی افتتاحیه با اشاره به تخلف معروف به سه هزار میلیارد تومانی اظهار کرد: یکی دیگر سوءاستفاده می‌کند، فحش آن را همه می‌خورند. ۶ سال پیش گفتیم سیستم بانکی را اصلاح کنید آنها آمدند و مقابله کردند. همان‌هایی که مدعی اصلاح سیستم بانکی هستند. احمدی‌نژاد افزود: یک عده‌ای صاحب نفوذ که پشتوانه آنها خارج از سیستم قوه مجریه است با زد و بند کارهای خودشان را انجام دادند و سوءاستفاده‌ای انجام شده، اما این را بهانه‌ای کردند تا در کارهای کشور اخلال ایجاد شود.
احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش چند سوال را مطرح کرد. سوال‌های وی که خطاب به یک مرجع نامشخص طرح شد، عبارت بودند از:«چرا انتقام از ملت می‌گیرید آنها که رشوه داده و تخلف کرده‌اند و پشتیبانی نفوذی داشتند را دستگیر و محاکمه کنید، چرا قائم مقام بانک مرکزی را دستگیر کردید. همان مدیرعاملی که این تخلف در آن بانک رخ داده در تاریخ 8 خرداد به رغم تاکیدات و تذکرات قبلی باز هم تسهیلات جدید داده است.» وی افزود: قائم مقام بانک مرکزی دستگیر شده، اما مدیرعامل بانک «راست راست» می‌چرخد. احمدی‌نژاد با بیان اینکه معلوم است برخورد سیاسی است، افزود: به قائم مقام بانک مرکزی می‌گویند چرا در فلان جلسه بوده‌ای، آن هم جلسه‌ای مثل تمام جلسات معمول، مثل شورای اقتصاد و هر جلسه دیگری که ۵۰ نفر دیگر هم حضور دارند. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بعد هم به این بهانه سیستم بانکی و دولت را زیر سوال می‌‌برند، آن هم در شرایطی که فضای اقتصادی رو به رونق و پیشرفت است.
انتقاد از برخی فشارها
احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش که می‌توان آن را محور دوم سخنرانی دانست، به طرح برخی ادعا‌ها پرداخت و از فشارها به دولت انتقاد کرد. وی گفت:مقام بانک مرکزی را تحت فشار قرار دادند و گفتند بگو فلانی پشتیبانی کرده تا تو را آزاد کنیم. وی تصریح کرد: 4 سال پیش یک آقایی از دو بانک پول گرفته بود تا جنس وارد کند، پول را گرفت اما هیچ جنسی وارد نکرد. آن فرد پول را در بازار مسکن برده بود. احمدی‌نژاد متذکر شد: ‌ما قوه مجریه هستیم که کارها را طبق روال به سیستم بانکی می‌گوییم و اعلام می‌کنیم که این کار را بکنید اما چرا خارج از قوه مجریه دخالت می‌کنند و به بانک‌ها نامه می‌دهند که این تسهیلات را بده یا آن بدهی را امحا کن. وی خطاب به یکی از مدیرعاملان بانک‌های خصوصی گفت: شما که تجربه زیادی دارید تا به حال با چنین مواردی روبه‌رو نشده‌اید؟ مدیرعامل بانک خصوصی مورد اشاره نیز سخنان احمدی‌نژاد را تایید کرد. وی در خصوص ماجراهای اخیرگفت: این ماجرا را یک جوری جلوه می‌دهند که تحقیر دولت و سیستم بانکی است و این نامردی است و نامردی هم جواب دارد. کار سیاسی با منافع ملی و اقتصاد جواب نمی‌دهد.
بیان خواسته‌ها از همکاران
احمدی‌نژاد در بخش آخر سخنان خود به بیان دلایل آنچه سر و صدا علیه دولت عنوان کرد، پرداخت. او خطاب به مدیران بانکی اظهار کرد: یکی از اهداف این سر و صداها این است که نگذارند شما کار کنید یا سرعت روند کار را کاهش دهند. وی افزود: می‌خواهند پیشرفت ایران دچار خدشه شود در حالی که همه می‌دانند این دولت پرچمدار مقابله با این کارها است و وارد زد و بندهای اصحاب قدرت نشده‌ایم؛ اما آنها می‌خواهند کارها را سست کنند تا دست کسی به کار نرود.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه باید نظارت را جدی بگیرید، مجددا مدیران بانکی را مورد خطاب قرار داد و اظهار کرد: از کسی توصیه نپذیرید. وی تصریح کرد: هر کسی نامه داد اگر آن طرف استحقاق داشت به او بدهید و اگر ندارد به او ندهید و محکم کنترل کنید و اجازه ندهید خدمات ارزشمند شما با یکی دو تا کوتاهی زیر سوال برود.
او در عین حال از مدیران بانکی خواست در کنار آنکه توصیه نمی‌پذیرند حواسشان به مردم نیز باشد. رییس دولت دهم در بخش دیگری از سخنانش خطاب به مدیران بانکی گفت: مطمئن باشید که اگر در مسیر گام بردارید هیچ مانعی نمی‌تواند شما را از پیشرفت باز دارد. او با اشاره به اعمال تحریم‌ها این سوال را مطرح کرد که در حال حاضر وضعیت ما قبل از تحریم‌ها بهتر است یا بعد از آن؟
احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال گفت: تمام شاخص‌ها نسبت به قبل از دوران تحریم بهبود پیدا کرده است. وی از همکاران خود خواست با تکان دادن زیر مجموعه خود در دو سال باقیمانده سالانه ۵/۲ میلیون شغل ایجاد کنند تا مساله بیکاری حل شود. او با اشاره به آنکه دعای مردم در پیشبرد کارها موثر است، گفت: سال قبل قیمت نفت در محدوده ۸۰ دلار بود امسال به بالای ۱۰۰ دلار رسیده اگر یک گام دیگر برای مردم برداشته شود قیمت نفت به ۱۵۰ دلار می‌رسد. او افزود: البته حساب و کتاب‌های خود را داشته باشید و بر اساس ان عمل کنید؛ اما در کنار متغیرهای اقتصادی این عامل را نیز وارد کنید.
او تاکید کرد: بنده اگر به کسی ظلم شود، پایش می‌‌ایستم و اگر برای تک تک شما مدیران هم ظلم شود، پایتان می‌ایستم. وی در بخش پایانی سخنانش نیز در خصوص طرح تحول این خواسته را از مدیران بانکی مطالبه کرد: در طرح تحول نمی‌خواهیم رنگ و روغن بمالیم بلکه باید مشارکت واقعی مردم را رقم زد.
کنایه حسینی به تورم ۶۰ درصدی
سید‌شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این همایش طرح تحول نظام بانکی این طرح را به عنوان یکی از محورهای طرح تحول اقتصادی عنوان کرد و افزود: هدفمندی یارانه‌ها آنقدر بزرگ بود که شش محور دیگر طرح تحول را تحت‌الشعاع قرار داد. وی با اشاره به اظهارات برخی افراد در ابتدای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد و گام اول آن به خوبی برداشته شد، ولی گمانه‌زنی‌های تورم ۶۰ درصدی را بی‌نتیجه گذاشت.
رسیدن تورم به ۶۰ درصد یکی از احتمالاتی بود که احمد توکلی از استیضاح‌کنندگان حسینی مطرح کرده بود. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در روزهای اول اجرای این طرح برخی وزیر اطلاعات را دعوت کرده و از او می‌پرسیدند که برای آشوب‌های احتمالی چه فکری کرده‌اید. این مسائل نشان می‌دهد برخی مردم ایران را نیز به خوبی نشناخته‌اند. حسینی تصریح کرد: در حال حاضر لایحه اصلاح قانون امور گمرکی در مجلس تصویب شده و به زودی ابلاغ خواهد شد و همچنین طرح تحول نظام مالیاتی آماده شده و به زودی به دولت ارائه می‌شود. وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های مهم، طرح تحول بانکی است که هم‌اکنون توسط آقای فرزین در ستاد طرح تحول در حال بررسی است که جزئیات طرح نیز توسط ایشان ارائه می‌شود. حسینی تصریح کرد: بحث نظارت بر سیستم مالیاتی یکی دیگر از محورهای طرح تحول است؛ زیرا کنترل‌های ما در سیستم بانکی بسیار ضعیف بوده و تبادل اطلاعات درون سیستمی بسیار ضعیف است که لازم است یک نظام نظارتی چند لایه ایجاد شود تا نهادها قبل از ارائه تسهیلات بتوانند آن را کنترل کند. وی افزود: اگر دغدغه‌هایی که رییس‌جمهور برای تشکیل نظام جامع اطلاعات مشتریان بانکی داشت جدی گرفته می‌شد چنین تخلف بزرگی در سیستم بانکی رخ نمی‌داد.
حسینی گفت: با وجود این میزان کارمند، شعبه و مشتری بانکی دیگر نمی‌توان با سیستم نظارتی بانکی ده سال پیش این سیستم را پیش برد و نیاز به تحول در این سیستم وجود دارد.حسینی تصریح کرد: یکی از محورهای طرح تحول بانکی تقویت نظارت بر عملکرد بانک‌ها است که بر این اساس باید کنترل‌های درون بانکی و ارتباط بین بانکی بهبود یابد تا با تبادل اطلاعات اشراف بیشتری بر عملکرد سیستم بانکی ایجاد شود.به گفته وی، با ایجاد این سازوکارها تخلفات به شدت کاهش خواهد یافت. حسینی در خصوص طرح تحول بانکی گفت: یکی از اهداف ما برقراری ارتباط اطلاعاتی بین نظام‌های اقتصادی است و به عنوان مثال اگر فردی تسهیلات دریافت کند، باید همان ترازنامه‌ای را ارائه کند که سیستم مالیاتی ارائه کرده است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان ارائه لایحه تحول بانکی به مجلس گفت: سعی می‌کنیم امسال این لایحه را به مجلس ارائه کنیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر نحوه تعیین نرخ سود پس از اجرای طرح تحول بانکی گفت: خروجی تحول بانکی باید حرکت سیستم بانکی و تطبیق بیشتر آن با بانکداری اسلامی باشد که بر این اساس ساختار تعیین نرخ سود با آنچه که در بانکداری ربوی وجود دارد، متفاوت خواهد بود.وی افزود: در بانکداری اسلامی بازدهی فعالیت‌های اقتصادی همان نرخی است که ملاک تقسیم منافع بین سپرده‌گذار، سرمایه‌گذار و تعیین نرخ کارمزد برای بانک‌ها خواهد بود. وزیر اقتصاد در خصوص افزایش نرخ ارز گفت: نظام ارزی کشور در برنامه چهارم و پنجم توسعه شناور مدیریت شده است که معنای آن این است که عرضه و تقاضای ارز قیمت ارز را تعیین می‌کنند، اما به این معنا نیست که بازار رها شود. وی ادامه داد: بانک مرکزی با در اختیار داشتن منابع باید نرخ ارز را در بازار کنترل کند. حسینی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ارائه استعفای ابوالحسنی اظهار کرد: وی استعفای خود را ارائه کرده و با این استعفا موافقم. اما هنوز آن را تائید نکرده‌ام تا فرد جایگزین را انتخاب و آقای ابوالحسنی را در جای دیگری استفاده کنم.
وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که با وجود افزایش نرخ تورم نرخ سود در سال آینده افزایش خواهد یافت، ‌گفت: خیر؛ اکنون نمی‌توان برای سال آینده نرخ سود را تعیین کرد. وی ادامه داد: برای تعیین نرخ سود باید ابعاد مختلف آن بررسی شود و نرخ سود که در بسته سیاستی -نظارتی بانک مرکزی ارائه می‌شود به صورت علی‌الحساب است و هیچ گاه به صورت قطعی تعیین نمی‌شود.
دفاع بهمنی از بانک مرکزی
محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی نیز در همایش طرح تحول نظام بانکی گفت: طرح تحول بانکی یکی از محورهای اصلی طرح تحول اقتصادی است و نظام بانکی موتور محرک اقتصاد در رسیدن به اهداف چشم انداز هستند. وی افزود: بنابراین ناگزیریم با تکیه بر جنبش نرم‌افزاری و علمی، افزایش بهره‌وری، ‌رشد اقتصادی و رشد درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل راه رسیدن به اهداف را هموار کنیم.
وی ادامه داد: بانک‌ها یکی از مهم‌ترین نهادهای مالی هستند که رشد اقتصادی و رشد تولید را به دوش می‌کشند. ما امروز کمتر واحد اقتصادی بزرگ را می‌‌توانیم ببینیم که دست سیستم بانکی در آن نباشد و کمتر واحد اقتصادی است که بدون تسهیلات بانکی بتواند به فعالیت خود ادامه بدهد. رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: ما باید به هویت مالی ضامن و گیرندگان وام‌ها توجه داشته باشیم و در پرداخت تسهیلات موضوع چک برگشتی را به دقت رصد کنیم.وی همچنین گفت: وضعیت سهامداران بالای یک درصد در سطح بانک‌ها موضوعی است که باید خوب رصد شود و می‌خواهیم برای اطلاع از وضعیت بدهی خریداران معاملات سهام بالای یک درصد بورس حتما با بانک مرکزی هماهنگ شود.وی بر نظارت سیستمی بر ساختار سامانه‌های مستقر در نظام بانکی، کنترل‌های داخلی، بازرسی‌های داخلی و متناوب تاکید کرد و افزود: چاره‌ای نداریم جز اینکه نظارت‌هایمان را تقویت کنیم و بتوانیم هر گونه روزنه خاص را به روی کسانی که می‌توانند سر سیستم بانکی کلاه بگذارند، ببندیم. وی گفت: کنترل دقیق بر عملکرد بانک‌ها از طریق نظارت سیستمی باید اعمال شود وگرنه یک تخلف در یک شعبه درجه ۳ در شهر اهواز صورت می‌گیرد و کسی نمی‌بیند. بهمنی گفت: مدیران خوب ۱۰ سال قبل نیز معلوم نیست امروز خوب باشند حتما باید خود را به روز کنند. بانک‌ها حتما باید از طریق سیستم‌های روز اعتبار مشتریان را مدنظر قرار دهند و مکانیزه کردن تسهیلات پرداختی و بازپرداخت اقساط را حتما مدنظر داشته باشند. وی ادامه داد: کار کارشناسی در سیستم بانکی باید حتما تقویت شود و باید تقویت سیستم بازرسی نظارت، بازرسی دوره‌ای و حسابرسی‌های داخلی را حتما مدنظر قرار دهیم. وی همچنین بر تقویت اعتبارسنجی مشتریان تاکید کرد و افزود: تشکیل صندوق ضمانت سپرده را بانک مرکزی در دستور کار دارد تا سپرده‌های یک رقمی را در سیستم بانکی تضمین کنیم و نوعی اطمینان روانی برای سپرده‌گذاران خود به وجود آوریم.رییس کل بانک مرکزی در حاشیه همایش نیز با تاکید بر اینکه نباید بی‌انصافی کرد، از دستگیری حمید پورمحمدی قائم مقام بانک مرکزی سخت اظهار تاثر و ناراحتی کرد و گفت: هجمه‌های وارده به بانک مرکزی بی‌انصافی است، بانک مرکزی نگران تحریم نیست، بلکه نگران هجمه‌های داخلی است و اگر بانک مرکزی را تحت فشار قرار دهند کل نظام با مشکل مواجه می‌شود. وی با بیان اینکه فردی سیاسی نیستم، ولی باید برخوردها با بانک مرکزی اصولی تر باشد و به دشمنان دست آویزی ندهیم، از رسانه‌ها در برخورد با اخلال در شبکه بانکی انتقاد کرد و گفت: ایران هم اکنون با محدودیت‌های بین‌المللی مواجه است و باید این امر را مد نظر قرار داد.
سرنوشت نرخ سود
رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنانش به موضع تغییر نرخ سود در سال جاری اشاره و اظهار کرد: این پیشنهاد به شورای پول واعتبار ارائه شد، اما نظر شورا بر تغییر نرخ سود اوراق مشارکت در شرایط کنونی بود. وی گفت: با توجه به آنکه پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم در سه ماهه چهارم سال کاهش یابد آن زمان مقطع مناسبی برای ارزیابی مجدد در خصوص نرخ سود است. وی در خصوص تعیین نرخ سود در سال آینده تاکید کرد: این نرخ باید با واقعیت‌های اقتصادی خصوصا نرخ تورم تعیین شود.
بازار ارز
بهمنی در مورد بازار ارز گفت: بازار ارز دارای تقاضای کاذب است، اما بانک مرکزی به موقع وارد بازار می‌شود و ارز را به بازار تزریق می‌کند. وی گفت: اما عرضه ارز با قیمت رسمی فقط به نیازهای واقعی اختصاص می‌یابد. وی نرخ ارز مسافری را شناور عنوان کرد و گفت: اختلاف دو نرخ فرعی و مرجع توسط بانک مرکزی کنترل می‌شود، این بانک نرخ ارز هزار و ۱۷۰ تومان را برای ارز مسافری مورد نظر قرارداده و انتظار داریم که ارز بازار نیز به این سمت سوق یابد و نرخ ارز در کشور تک نرخی شود. اگر ارز را با نرخ غیر واقعی و پایین عرضه کنیم تمام دارایی‌های کشور خارج می‌شود.
سیستم بانکی کشور 11 ایراد اساسی دارد
محمدرضا فرزین معاون وزیر اقتصاد نیز در نشست اول این همایش با اشاره به ۱۱ ایراد سیستم بانکی کشور گفت: نظام بانکی منابع را به صورت عادلانه توزیع نمی‌کند و به همین دلیل مشتریان از عملکرد بانک‌ها راضی نیستند و مردم نقد‌های مشخصی در این باره دارند.
فرزین با اشاره به طرح‌های ارائه شده در خصوص تغییر ساختار نظام بانکی گفت: در مدت سه سال بررسی این طرح در دولت، طرح‌های نهادهای مختلفی از جمله بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و مرکز مطالعات شورای هماهنگی بانک‌ها در دبیرخانه کارگروه طرح تحول بانکی بررسی شد.
وی افزود: همچنین از گزارش تحقیق و تفحص مجلس از سیستم بانکی برای آسیب‌شناسی سیستم بانکی در تدوین طرح استفاده شد.
وی با بیان اینکه باید سازوکار مشخصی برای اجرای طرح تحول بانکی داشته باشیم، گفت: طرح تحول بانکی تنها در اهداف خلاصه نمی‌شود بلکه هر هدف با یک زمان‌بندی مشخص اجرایی خواهد شد.
فرزین با اشاره به نقدهای کارشناسان و عملکرد سیستم بانکی اظهار کرد: حدود ۱۱ نقد به عملکرد سیستم بانکی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنم.وی با بیان اینکه تحولات گسترده‌ای با پیروزی انقلاب در سیستم بانکی رخ داد، بیان کرد: ملی شدن بانک‌ها و قانون بانکداری بدون ربا یکی از این تحولات بود که در برنامه اول تا چهارم توسعه تکالیفی در خصوص نظام بانکی براساس شرایط اقتصادی بر عهده بانک‌ها قرار داده شد که براساس آن تحولاتی در عملکرد سیستم بانکی به وجود آمد.
وی در خصوص انتقادات عنوان شده از سیستم بانکی گفت: اولین مساله این است که نظام بانکی منابع را به صورت عادلانه توزیع نمی‌کند و به همین دلیل مشتریان از عملکرد بانک‌ها راضی نیستند و مردم نقد‌های مشخصی در این باره دارند.
معاون وزیر اقتصاد یکی از نکات مورد توجه در طرح تحول بانکی را توجه به قرض‌الحسنه عنوان کرد و گفت: باید توجه کنیم که مبانی بانکداری قرض‌الحسنه با بانکداری ربوی متفاوت است، زیرا در بانکداری قرض‌الحسنه فرد با دریافت سود سپرده‌گذاری نمی‌کند. اما در بانکداری متعارف بانک براساس سود فعالیت می‌کند.
وی یکی دیگر از موارد مهم در این طرح را مشارکت عنوان و اظهار کرد: سیستم بانکی باید در پروژه‌ها مشارکت داشته باشد، اما اینکه کدام بانک‌ها و به چه نحوی در پروژه‌ها مشارکت کنند باید مورد بررسی قرار گیرد.
فرزین مولفه دیگر طرح تحول بانکی را نظارت بر عملکرد بانک‌ها دانست و افزود: قطعا نظارت باید چند لایه باشد به طوری که بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و خود بانک در این زمینه باید فعال باشند.
وی افزود: نهادهای نظارتی باید هر لایه را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهند؛ برخی عنوان می‌کنند که نهادهای نظارتی برای نظارت بر عملکرد بانک‌ها کم هستند، اما نهادهای نظارتی وجود دارند ولی سیستم نظارتی باید مورد بازنگری قرار گیرد و نظارت باید به صورت لایه به لایه به دقت انجام شود.
فرزین موسسات اعتبار‌سنجی را یکی دیگر از نهادهای نظارتی عنوان کرد و گفت: باید جایگاه حقوقی این موسسات در قانون دیده شود. زیرا در حال حاضر موسسه اعتبار‌سنجی وجود دارد، اما به دلیل عدم جایگاه حقوقی بانک‌ها نمی‌توانند به این موسسه اعتماد کنند. وی تاکید کرد: در طرح تحول بانکی باید جایگاه حقوقی این نهادها مورد توجه قرار گیرد. وی افزایش اختیارات مدیران عامل بانک‌ها را یکی از موارد مطرح در طرح تحول بانکی عنوان و اظهار کرد: در صورتی که به دقت بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که مدیران بانک‌ها اختیارات کافی ندارند و به همین دلیل باید در این زمینه اصلاحاتی داشته باشیم. فرزین تغییر عملکرد بانک‌های توسعه‌ای را از جمله مسائل مورد توجه در این طرح خواند و گفت: عملکرد فعلی بانک‌های توسعه‌ای متناسب با نوع ماهیت آنها نیست و در این زمینه اصلاحاتی صورت خواهد گرفت. سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی اصلاح دریافت وثایق بانکی را از جمله موارد مورد توجه عنوان کرد و از ایجاد بانک وثایق خبر داد و در ادامه اظهار کرد: برای تعادل‌بخشی به اقتصاد باید بین نرخ سود بانکی و بازدهی بخش‌های واقعی اقتصاد ارتباط وجود داشته باشد تا دریافت سود براساس بازدهی پروژه صورت گیرد. فرزین با بیان اشاره به دو هدف مهم طرح تحول بانکی تصریح کرد: پاسخگویی سیستم بانکی در قالب بانکداری اسلامی به نیازهای مردم و تحقق اهداف اقتصاد در چارچوب عدالت اقتصادی از جمله اهداف اصلی طرح تحول بانکی است. وی اصلاح قوانین و مقررات را راهکار اصلی عملیاتی شدن این طرح عنوان کرد و گفت: اصلاح قانون بانکداری بدون ربا، قانون نحوه اداری امور بانک‌ها و تدوین بسته‌های سیاستی- نظارتی براساس اهداف بلند‌مدت مدنظر است. وی در خصوص اصلاح عملیات بانکداری گفت: همان طور که اشاره شد در اصلاح عملکرد نظام بانکی چرخش اطلاعات به صورت الکترونیکی، کاهش هزینه عملیات بانکی و گسترش تسهیلات بانک‌ها به همه بخش‌های تولید از جمله موارد مورد توجه در اصلاح عملیات بانکی است.

نکات خبری همایش
احمدی نژاد:

اعتراض به بازداشت قائم مقام بانک مرکزی
انتقاد از فشارهای وارد شده به قوه مجریه
درخواست ایجاد ۵ میلیون شغل در دو سال
بیان دلیل برخی سر و صداها علیه دولت.
شمس‌الدین حسینی:

ارائه لایحه طرح تحول بانکی تا پایان سال به مجلس
مخالفت با چند نرخی بودن ارز
اعلام دریافت استعفای معاون امور بانکی و بیمه ای اما تایید نکردن آن به دلیل پیدا نکردن جانشین
زیر سوال بردن پیش بینی‌های منتقدان طرح هدفمندی در خصوص تورم ۶۰ درصدی.
محمود بهمنی:

اعلام برخی شاخص‌های اقتصادی از جمله تورم مهر ماه
اعتراض به جوسازی‌ها علیه بانک مرکزی
دفاع از پاکدستی قائم مقام بانک مرکزی و اکثریت نظام بانکی
تاکید بر واقعی شدن نرخ سود
وعده یکسان سازی مجدد نرخ ارز.
محمد رضا فرزین:

ابراز بی‌اطلاعی از انتصاب به عنوان رییس کل بانک مرکزی(فرزین این خبر را نه تایید و نه تکذیب کرد؛ زیرا معتقد بود بی خبر است)
وارد دانستن 11 ایراد اساسی به سیستم بانکی
نارضایتی مردم از توزیع ناعادلانه منابع بانک‌ها.

مطالب بیشتر را در صفحات خبر (6و8) بخوانید.