گروه بازار پول- نرخ تورم مهر ماه در حالی 1/19 درصد اعلام شده است که نسبت به ماه گذشته 8/0 واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه نیز معادل 6/21 درصد برای مهر ماه گزارش شده است. با نگاه به روند افزایشی نرخ تورم در چند ماه گذشته، ملاحظه می‌شود که میانگین تورم ماهانه در 6 ماه اول سال 2/1 درصد بوده است، در حالی که تورم ماهانه در مهرماه میزان 4/1 درصد را نشان می‌دهد.

میانگین تورم ۱/۱۶درصد
در 7 ماه گذشته از سال نرخ تورم با آهنگی تقریبا یکنواخت در حال افزایش است. بر این اساس تورم ماه فروردین معادل 2/13 درصد بوده است در حالی که در ماه اردیبهشت با 1 واحد درصد افزایش به 2/14درصد رسیده است. همچنین افزایش تورم در ماه خرداد نسبت به ماه اردیبهشت 2/1واحد درصد بوده است که بیشترین افزایش در 7 ماه گذشته از سال را نشان می‌دهد. در نتیجه نرخ تورم برای ماه خرداد 4/15 درصد گزارش شده است. تورم ماه‌های تیر، مرداد و شهریور نیز به ترتیب 3/16، 3/17 و 3/18 بوده‌اند که نشان‌دهنده افزایش حدودا 1 واحد درصدی در هر ماه هستند. در مهرماه نیز تورم نسبت به شهریور 8/0 واحد درصد افزایش داشته و به 1/19 درصد رسیده است. بر اساس این روند افزایشی، نرخ میانگین تورم در این 7 ماه 13/16 درصد بوده است.
در مورد تورم نقطه به نقطه نیز شرایط مشابهی مشاهده می‌شود. بر این اساس تورم نقطه به نقطه از رقم ۷/۱۹درصد در ماه فروردین امسال به میزان ۶/۲۱ درصد در مهرماه رسیده است. نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه اردیبهشت با ۵/۰ واحد درصد افزایش به ۲/۲۱ درصد رسید و سپس با افزایش ۱/۱ واحد درصد در ماه اردیبهشت به ۳/۲۲ درصد برای خرداد رسیده است. هرچند این نرخ در ماه‌های تیر و مرداد کاهش داشت، ولی با افزایش ۲/۱ واحد درصدی در ماه شهریور دوباره به سطح ۲۲ درصد بازگشت. تورم نقطه به نقطه با کاهش مجدد ۴/۰ واحد درصدی در مهر ماه امسال به ۶/۲۱ رسید. با نگاه به آمار منتشر شده از تورم در ۷ ماه گذشته معلوم می‌شود که این نرخ در خرداد ماه بیشترین افزایش را تجربه کرده است.
فاصله 2 درصدی نرخ تورم ماهانه از میانگین 6 ماه گذشته
تورم ماهانه نیز از متغیرهای اقتصادی مهم برای بررسی تغییر و تحولات شاخص قیمتی در سطح کشور به صورت ماهانه است. بر اساس آمارهای منتشر شده از نرخ تورم کشور این نرخ الگوی افزایشی یا کاهشی خاصی را نشان نمی‌دهد. بر این اساس کمترین تورم ماهانه در ۷ ماه اخیر مربوط به ماه تیر با ۱/۰ درصد و بیشترین میزان آن به ماه شهریور به میزان ۸/۱ درصد برمی‌گردد. میانگین نرخ تورم ماهانه در ۶ ماه اول سال معادل ۲/۱ درصد بوده است که پایین تر از نرخ تورم ماهانه مهر ماه قرار دارد. در نتیجه روندی کاهشی در آهنگ تغییر نرخ تورم در ۷ماه گذشته از سال را نمی‌توان از داده‌های مربوطه استخراج کرد.
رشد 21 درصدی نقدینگی در 7ماه
بر اساس آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی، میزان کل نقدینگی موجود در اقتصاد کشور در پایان مهرماه از مرز ۳۲۰ هزار میلیارد تومان گذشت. این در حالی است که میزان کل نقدینگی کشور در پایان سال ۸۹ معادل ۲۹۴ هزار میلیارد تومان بود. در نتیجه در ۷ماه گذشته از سال ۵/۸ درصد به نقدینگی موجود در کشور اضافه شده است. همچنین رشد سالانه نقدینگی ۲۱ درصد اعلام شده که نشان دهنده این مطلب است که میزان کل نقدینگی در مهر ماه امسال ۲۱/۱ برابر میزان نقدینگی در مهرماه ۸۹ است.
فزونی 12 درصدی مصارف از منابع
همچنین آمار و ارقام نشان می‌دهد که افزایش تسهیلات اعطایی نظام بانکی به میزان ۱۶۰۰ میلیارد تومان از افزایش میزان سپرده‌های بانکی بیشتر بوده است. بر این اساس میزان سپرده‌ها ۲۸هزار میلیارد تومان افزایش داشت است، در حالی که افزایش تسهیلات بانکی به میزان ۲۹۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. آمار و ارقام نشان دهنده این است که در پایان سال ۸۹ میزان مصارف نظام بانکی کشور ۶/۱۲درصد از منابع آن بیشتر بوده است. این فزونی مصارف به منابع در شهریور ماه معادل ۱۲ درصد گزارش شده است.