جایگاه بانک‌های ایرانی در رتبه‌بندی 2011 بنکر
نشریه بنکر (The Banker) که انتشار آن از سال 1926 میلادی آغاز شده و وابسته به نشریه بین‌المللی فایننشال‌تایمز است، از نشریات معتبر مالی جهان می‌باشد و هر ساله اطلاعات و رتبه‌بندی بانک‌های تجاری دنیا را در کنار سایر اطلاعات مالی، بانکی و سرمایه‌گذاری منتشر می‌سازد.

این مجله که یکی از برجسته‌ترین مجلات بانکی- مالی دنیا محسوب می‌شود، در بیش از ۱۵۰ کشور در سراسر دنیا منتشر می‌شود و منبعی کلیدی برای اطلاعات و تحلیل‌های صنعت بانکداری به شمار می‌رود. آرشیو اطلاعات منحصر به فرد بنکر بیش از ۴۰۰۰ بانک را در خصوص انسجام دارایی‌ها، میزان سودآوری و کارآیی آنها در برابر رقبا می‌سنجد. این مجله به صورت ماهانه و شامل گزارش‌هایی از جمله بازار سرمایه، مدیریت ریسک، پروژه‌های مالی و بازرگانی و ... در سطح دنیا انتشار می‌یابد. مجله Banker سالانه چندین جایزه در شاخه‌های مختلف از جمله انتخاب بانک سال، بهترین بانک سرمایه‌گذاری، معامله سال و نوآوری در فناوری‌های بانکی به بانک‌ها اهدا می‌کند. علاوه بر این جوایز، رتبه‌بندی ۱۰۰۰ بانک برتر دنیا نیز از سوی این نشریه منتشر می‌شود.
انتخاب 1000 بانک برتر دنیا
رتبه‌بندی و ارزیابی بانک‌ها توسط این نشریه براساس اطلاعات حاصل از صورت وضعیت‌های مالی حسابرسی شده بانک‌ها، سالانه صورت می‌گیرد که معمولا در July هر سال میلادی در این مجله به چاپ می‌رسد و طی آن جایگاه رتبه‌بندی ۱۰۰۰ بانک برتر جهان مشخص می‌شود. هزار بانک برتر، یک رتبه‌بندی از بانک‌های تجاری دنیا است. این رتبه‌بندی بر مبنای تعریف سرمایه لایه اول (Tier One Capital) است. سرمایه لایه اول عبارت است از مجموع حقوق صاحبان سهام به اضافه سود انباشته که براساس استاندارد کمیته بال بانک تسویه بین‌الملل (BIS) در سوئیس تعریف شده است. این شاخص برای نشان دادن درجه انسجام و توانایی هر بانک برای پاسخگویی به استانداردهای کمیته بال است. هدف از این مطالعه آماری بررسی میزان تطبیق عملکرد درست بانک‌های کشور با الزامات تعیین شده توسط کمیته بال برای میزان حداقل نسبت سرمایه پایه اول به دارایی‌های موزون شده بر اساس میزان ریسک در حد ۴ درصد و میزان حداقل نسبت سرمایه کل به دارایی‌های موزون شده بر اساس میزان ریسک در حد ۸ درصد است.
جایگاه بانک‌های ایرانی
۱۰ بانک ایرانی در لیست هزار بانک برتر جهان در سال ۲۰۱۱ قرار گرفته‌اند. بانک صادرات ایران همانند سال گذشته مقام اول را کسب کرده است. این بانک با ۲۰ پله سقوط نسبت به سال قبل در میان ۱۰۰۰ بانک و کسب رتبه ۲۵۹ در میان ۱۰۰۰ بانک برتر جهان، با احتساب سرمایه لایه اول به میزان ۲۹۷۶ میلیون دلار برای این بانک، بالاتر از سایر بانک‌های ایرانی در رتبه‌بندی نشریه بنکر برای سال ۲۰۱۱ قرار گرفته است. بعد از بانک مزبور، بانک توسعه صادرات ایران با سرمایه لایه اول ۲۰۷۷ میلیون دلار در رتبه‌ ۳۲۱ قرار گرفته که ۶ پله سقوط داشته است.
بانک صادرات ایران از نظر میزان دارایی کل با 48043 میلیون دلار در رتبه 251 جهان و بالاتر از سایر بانک‌های ایرانی در رتبه‌بندی مزبور قرار دارد (بانک ملی که سال گذشته بالاترین میزان دارایی کل را به خود اختصاص داده بود، در رتبه‌بندی سال جاری حضور نداشت). پس از آن بانک ملت و بانک تجارت به ترتیب با 43109 میلیون دلار و 38062 میلیون دلار قرار دارند. بانک پارسیان در این شاخص مقام پنجم را در بین بانک‌های داخلی داراست و در بین بانک‌های جهان در رتبه 420 دنیا قرار گرفته است. بانک توسعه صادرات با نسبت سرمایه به دارایی 54/42 درصدی در سال اخیر از نظر استحکام مالی در رتبه اول بین 10 بانک ایرانی قرارگرفته است. بانک‌های کارآفرین و پاسارگاد با نسبت‌های 29/11 درصد و 32/10 درصد به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم میان بانک‌های ایرانی قرار گرفته‌اند. بانک کشاورزی با نسبت 47/2 از نظر استحکام مالی در بین ضعیف‌ترین بانک‌های این رتبه‌بندی قرار دارد. بانک پارسیان در این شاخص با 06/7 درصد در رتبه چهارم کشور و رتبه 520 دنیا قرار گرفته است (سال گذشته این رتبه 707 بود).
بانک‌های توسعه صادرات و صادرات به ترتیب با رشد سود واقعی به میزان ۱۹/۸۰ درصد، ۴۶/۱۳ درصد بالاتر از سایر بانک‌های ایرانی در رتبه‌بندی مزبور قرار گرفته‌اند. بالاترین سود قبل از کسر مالیات متعلق به بانک‌های پارسیان، صادرات و تجارت است که به ترتیب ۴۴۱، ۳۸۶، ۳۶۵ میلیون دلار بوده است و کسب رتبه اول توسط بانک پارسیان، در این شاخص بالاترین رتبه‌ای است که در رتبه‌بندی‌هایی با معیارهای اشاره شده در این دوره کسب کرده است.
بر اساس شاخص عملکرد نیز که به عنوان بازده متوسط سرمایه تعریف شده است، بانک‌های تجارت، پارسیان و صادرات به ترتیب با نسبت‌های 91/35 درصد، 96/33 درصد و 21/13 درصد بالاتر از سایر بانک‌های ایرانی قرار گرفته‌اند. بانک پارسیان در این شاخص در جایگاه دوم بین بانک‌های داخلی و رتبه 58 دنیا قرار گرفته است. از نظر بازده دارایی، بانک کارآفرین با نسبت 05/4 درصد بالاتر از سایر بانک‌های ایرانی قرار گرفت. بانک پارسیان در این شاخص با نسبت 05/2 درصد در جایگاه پنجم بین بانک‌های داخلی و رتبه 143 دنیا قرار گرفته است. نسبت کفایت سرمایه اعلام شده توسط BIS برای بانک توسعه صادرات ایران (63/49 درصد)، بانک پاسارگاد (27/16 درصد) و بانک کارآفرین (00/16 درصد) بالاتر از سایر بانک‌های ایران اعلام شده است. این رقم برای بانک پارسیان 34/10 اعلام شده است.
بر اساس اطلاعات سه سال متوالی از نشریه بنکر مجموعا ۱۰ بانک از بانک‌های ایرانی در این رتبه‌بندی شرکت کرده‌اند (بانک‌های ملی، سپه و صنعت و معدن در رتبه‌بندی امسال حضور ندارند.) همه بانک‌های ایرانی شرکت‌کننده به جز اقتصاد نوین با اطلاعات پایان ماه مارس سال مالی ۲۰۱۰ خود در رتبه‌بندی امسال شرکت کرده‌اند. بانک اقتصاد نوین نیز گویا اطلاعات حسابرسی نشده خود را منتهی به پایان سال مالی ۲۰۱۰ ارسال کرده است که قطعا در آن تاریخ (اسفندماه ۸۹) به دلیل پایان نیافتن سال مالی ایران، اطلاعات حسابرسی نشده بوده است. همان‌گونه که در جدول فوق مشاهده می‌شود بانک صادرات در سال ۲۰۱۱ بالاترین رتبه جهانی را میان ۱۰ بانک ایرانی کسب کرده است.