کاهش نرخ سود، سرمایه‌های سرگردان را افزایش می‌دهد

گروه بازار پول- دو عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با انتقاد از کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی نسبت به پیامدهای این اقدام بدون در نظر گرفتن نرخ تورم هشدار دادند.عزت یوسفیان ملا نماینده آمل و عضو کمیسیون بودجه کاهش نرخ سود در شرایط تورمی را موجب افزایش سرمایه سرگردان در اقتصاد کشور دانست.وی این سرمایه‌های سرگردان را به ملخ‌هایی در زمین‌های کشاورزی تشبیه و اظهار کرد: این ملخ‌ها هر روز به یک قسمت از اقتصاد کشور حمله‌ور می‌شوند و آن را از کار می‌اندازند. نماینده آمل در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت با انتقاد از کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، آن را موجب کاهش حجم سپرده‌های بانکی خواند و گفت: این کاهش نرخ سود بانکی، نقدینگی و حجم سرمایه‌های سرگردان در کشور را افزایش می‌دهد و این سرمایه‌های سرگردان هر روز به سمتی برای سرمایه‌گذاری‌های بی‌هدف سوق پیدا می‌کند.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با توصیف سرمایه‌های سرگردان مردم به ملخ‌های مزارع کشاورزی، افزود: سرمایه‌های سرگردان مردم، هر روز به سمت بازاری برای سرمایه‌گذاری بی‌رویه و بی‌هدف سوق پیدا می‌کند و بخش مورد هجوم سرمایه‌های سرگردان که جزئی از اقتصاد است را فلج می‌کند.وی با یادآوری هجوم این سرمایه‌های سرگردان به بازار ارز و سکه، تصریح کرد: اگر خزانه دولت از وجود سکه و ارز تامین نبود، مشخص نبود چه اتفاقی رخ می‌داد.یوسفیان ملا، هجوم سرمایه‌های سرگردان به بازار سکه و ارز را هشداری جدی برای اقتصاد کشور برشمرد و بیان کرد: اگر این هجوم به بازار مسکن باشد، دست دولت بسته است، زیرا در خزانه‌اش مسکن ذخیره نکرده است.وی ادامه داد: هر چند مسکن مهر از التهاب بازار مسکن کم کرده است، اما نمی‌توان این کمی التهاب را دلیلی بر احتمال عدم بحرانی شدن فضای بازار مسکن قلمداد کرد.

یوسفیان ملا با تاکید بر این که مساله کاهش یا افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی مساله‌ای کاملا مدیریتی است، گفت: مجلس نمی‌تواند قانونی برای عدم کاهش یا افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی وضع کند و با وضع قانونی خشک، مانع انعطاف بازار شود.عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، ایجاد جاذبه برای افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌های بانکی را ضروری دید و یادآور شد: بحث معاف از مالیات بودن سپرده‌های بانکی نوعی ایجاد جاذبه است که باید ادامه داشته باشد.

اقتصاد دستوری در دنیا منسوخ شده است

عباسعلی نورا دیگر عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این که نباید به شکل دستوری و بخشنامه‌ای با اقتصاد کشور برخورد کرد، گفت: اقتصاد باید خودش راهش را پیدا کند و دولتمردان با استفاده از ابزارهای نظارتی تنها بر آن نظارت داشته باشند. «عباسعلی نورا» نیز کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی را نوعی اقدام دستوری خواند و اظهار کرد: نباید به صورت بخشنامه‌ای و دستوری با اقتصاد برخورد کرد و باید اجازه داد اقتصاد خودش مسیرش را پیدا کند.

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی، افزود: دولت فقط باید با استفاده از ابزارهای ارتباطی برای تنظیم بازار در اقتصاد نقش ایفا کند و نباید دخالت مستقیم داشته باشد. وی با بیان این که کاهش یا افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی نوعی اقدام دستوری به شمار می‌آید، ادامه داد: افزایش سرمایه سرگردان در اقتصاد کشور، سرمایه‌گذاری در بازارهای غیرمعمول مانند سکه، ارز و ... را رواج می‌دهد.عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با تاکید بر حفظ ارزش پول سرمایه‌گذار در بانک‌ها پس از سپری شدن زمان، تاکید کرد: طبق قانون بانک‌ها اجازه ندارند حتی با وجود تورم ارزش ریالی سپرده را نسبت به زمان سرمایه‌گذاری کاهش دهند.