تعیین اعتبار افراد از طریق رنگ چک

گروه بازار پول- رییس کل بانک مرکزی از تقسیم بندی دسته چک‌ها و صدور چک‌های رنگی در آینده نزدیک و آخرین تصمیم‌گیری‌ها از مشاغل خانگی خبر داد.

محمود بهمنی در جمع خبرنگاران در ارتباط با علت انتخاب ۴ صفر برای حذف از پول ملی، اظهار کرد: از مدت‌ها قبل پیش‌بینی بانک مرکزی برای حذف صفرها ۴ صفر بوده است. رییس کل بانک مرکزی ادامه داد:‌ پشتوانه یک ریال ۰/۰۱۲۳۵۷ گرم طلا بود اما محاسبات بانک مرکزی نشان می‌دهد که بعد از این مدت طولانی ارزش واحد پول تغییر نکرده به همین خاطر تصمیم گرفتیم ۴ صفر را حذف کنیم.

وی افزود: درحالی که امکان حذف ۳ صفر نیز وجود داشت بانک مرکزی به خاطر اینکه مردم برای حداقل ۸ الی ۹ سال راحت باشند، ۴ صفر را انتخاب کرد.

بهمنی با بیان اینکه بانک مرکزی به جای افزایش تعداد اسکناس‌ها با صفرهای بالا، سیاست مذکور را انتخاب کرد و گفت: از آنجایی که سرانه اسکناس در جهان به طور متوسط ۱۴ عدد و در ایران ۱۱۸ عدد است، بانک مرکزی با سیاست مذکور قصد تقلیل این نسبت را داشت.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: برای چاپ ۱۰۰ اسکناس ۱۰۰ تومانی باید بانک مرکزی ۱۰۰ تا ۵۸ تومان هزینه کند تا آن‌را چاپ کند همچنین باید به هزینه‌های امحاء و چاپ جدید نیز توجه داشت.

وی با بیان اینکه سالانه بانک مرکزی چند ۱۰ میلیارد ریال هزینه بابت چاپ و امحای اسکناس‌های ریز می‌پردازد، اضافه کرد: از سوی دیگر یک دلار در دنیا معادل ۱۰ هزار ریال است و این معنایی ندارد.

بهمنی افزود: با حذف صفرهای مازاد، حمل‌ونقل اسکناس آسان و سرانه اسکناس کاهش می‌یابد و البته بانکداری الکترونیک نیز افزایش پیدا می‌کند.

رییس کل بانک مرکزی ضمن تاکید براینکه حذف صفرها از پول ملی در مجموع تاثیری روی ارزش پول ملی نمی‌گذارد، گفت: با این کار واحد پول ملی شناسایی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما در سایت رفرم پول ملی ثبت نام و در نظرسنجی شرکت کرده‌اید؟ افزود: خیر، متاسفانه من ثبت‌نام نکرده‌ام و نظر من نظر مردم است.

رییس کل بانک مرکزی همچنین درباره اصلاح قانون چک نیز گفت: اصلاح قانون چک در جریان است و مراحل نهایی را طی می‌کند.

وی با تاکید براینکه دبیر کل بانک مرکزی مسوول مربوط به اصلاح قانون چک است، از انتشار اخبار جدید برای چک در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: به زودی تقسیم بندی چک‌ها و چک‌های رنگی خواهند آمد؛ در این شرایط با مشاهده چک، مردم می‌توانند تشخیص دهند که چک را بپذیرند یا نپذیرند.

بهمنی در مورد نحوه تامین اعتبار مشاغل خانگی و تسهیلات مربوط به اشتغال، اظهار کرد: در آخرین جلسه شورای عالی اشتغال تصمیم گرفتیم که ۴۵۰ هزار میلیارد ریال منابع را به کل اشتغال اختصاص دهیم و این منابع را به این صورت ساماندهی کنیم.

وی با تاکید بر برنامه بانک مرکزی برای سوق دادن مشاغل خانگی به سمت منابع قرض‌الحسنه، تصریح کرد: خوشبختانه نسبت منابع قرض‌الحسنه به مصارف خیلی بیشتر است و به همین دلیل می‌توانیم با استفاده از این مابه‌التفاوت مبلغی را به مشاغل خانگی و صنایع دستی اختصاص دهیم.

بهمنی همچنین درباره مغایرت نسبت منابع و مصارف بانک‌های تجاری در جهت سود سپرده‌ها با صندوق ضمانت، اظهار کرد: از آنجایی که بانک مرکزی، بانک‌هایی را که جرایم آنها در این خصوص بیشتر از حد مجاز تجاوز کند، جریمه می‌کند بانک‌های خصوصی هیچ وقت از ۸۳ درصد تجاوز نمی‌کنند اما بانک‌های دولتی به ویژه تجاری‌ها کمتر به این مساله توجه می‌کنند.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد که باید این نسبت‌ها در صندوق ضمانت اصلاح شود.

بهمنی درباره پرداخت تسهیلات بخش صادرات طی سال گذشته، بیان کرد: در بسته سیاستی امسال ۳۷ درصد برای بخش صنعت و معدن، ۲۰ درصد برای بخش کشاورزی، ۲۵ درصد برای بخش مسکن ، ۸ درصد برای صادرات و ۱۰ درصد برای بازرگانی و خدمات در نظر گرفته شد.

وی در ارتباط با اعتراض برخی از این بخش‌ها برای سهم مذکور گفت: برخی از این بخش‌ها مانند بخش کشاورزی نتوانسته‌اند این منابع را جذب کنند اما بخش مسکن بیشترین سهم را تا کنون استفاده کرده است.

بهمنی در ادامه در خصوص سیاست‌های ارزی بانک مرکزی در جهت حمایت از صادرکنندگان گفت:‌ بانک مرکزی به دنبال تک نرخی کردن نرخ ارز و افزایش ثبات در سرمایه‌گذاری‌ها است.

وی با بیان اینکه با این امر کشورهای خارجی اطمینان خاطر بیشتری برای سرمایه‌گذاری در داخل ایران پیدا می‌کنند، گفت: علاوه بر آن مشوق‌های صادرات نیز برای صادرکنندگان در نظر گرفته‌ایم اما صادرکنندگانی که کالاهای صادراتی خود را به فروش می‌رسانند و ارز خود را وارد بازار می‌کنند.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: به عبارت دیگر، صادرکنندگان ارز خود را به جای اینکه به بانک مرکزی بفروشند در بازار می‌فروشند، با توجه به اینکه نرخ ارز هم‌اکنون دو نرخی است بانک مرکزی نمی‌تواند آنها را مجبور به فروش ارز به این بانک کند، زیرا آنها دچار ضرر می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه صادرکنندگان با افزایش مشوق‌ها مشکلاتشان حل می‌شود، گفت: بانک مرکزی به دنبال کاهش نرخ ارز نیست بلکه به دنبال تعادل بخشی به نرخ ارز است.

به گفته بهمنی، واقعی شدن نرخ ارز و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا مد نظر بانک مرکزی است؛ با این حال برای کاهش تقاضا در بخش ارزی باید واردات را مدیریت، نظام تعرفه‌ها را اصلاح و تقاضای کاذب را کاهش دهیم تا مطابق نیازهای ارزی ارز در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد.