فارس- معطلی مردم در شعب بانک‌ها به منظور انجام امور بانکی گرچه تا حدودی قابل توجیه است اما در کنار باجه‌هایی که به‌‌رغم وجود کارمند، کار مردم را راه نمی‌اندازند، جای بسی سوال و شگفتی دارد. سال‌ها بود مردم برای انجام امور بانکی در صف‌های طولانی می‌ایستادند تا نوبتشان برسد و کارهای بانکی را انجام دهند. صف‌های طولانی و خسته‌کننده که بارها در طول روز بین مشتریان و حتی کارمندان و مشتریان بحث و دعوا صورت می‌گرفت.

چند سال قبل یکی از بانک‌های دولتی اقدام به راه‌اندازی سیستم نوبت‌دهی الکترونیک کرد تا مشکل صف‌های طولانی و نوبت حل شود.

با این ابتکار به سرعت تمام بانک‌ها اعم از خصوصی و دولتی اقدام به راه‌اندازی این سیستم کردند.

این امر موجب افزایش رضایت مردم از نظام بانکی شد، اما از آنجا که هر سیستم جدید علاوه بر مزایا، عوارض و مشکلات جدیدی را ایجاد می‌کند؛ این سیستم هم از این قاعده مستثنی نبوده است.

اگر سری به بانک‌ها بزنید این موضوع را با گوشت و پوست خود حس خواهید کرد آن موقع که پس از دریافت قبض نوبت‌دهی از دستگاه، مدت طولانی برای رسیدن نوبتتان منتظر باشید.

مشتریان کلافه و باجه‌های خلوت

وقتی در بانک می‌نشینید اگر کمی دقت کنید متوجه می‌شوید که شماره‌انداز بسیاری از باجه‌ها ساعت‌ها ثابت است و هیچ شمار‌ه‌ای را اعلام نمی‌کند.

برای درک بهتر این موضوع به برخی شعب بانک‌‌های مختلف مراجعه می‌کنیم و در مورد این موضوع با مردم و مسوولان شعب صحبت می‌کنیم.

ابتدا به شعبه یکی از بانک‌های دولتی می‌رویم، شعبه نسبتا شلوغ بود به سراغ مشتریان می‌رویم و با آنها مشغول گفت‌وگو می‌شویم.

جوانی ۳۰ ساله کمی ناراحت به نظر می‌رسد دلیلش را که می‌پرسم، معطلی نوبت را بیان می‌کند. وقتی با وی صحبت می‌کنم قفل زبانش باز می‌شود و هرچه می‌خواهد دل تنگش می‌گوید.

وی می‌گوید: یک بار به بانک رفته بودم و ۴ نفر از من جلوتر بودند و از ۵ باجه تنها یک باجه کار می‌کردند اما پس از ۱۰ دقیقه منصرف شدم و از بانک خارج شدم.

خدمات‌دهی بانک‌ها مطلوب نیست

وقتی دلیل این مشکلات و عدم کارکردن نصف باجه‌ها را از معاون شعبه جویا می‌شویم با این پاسخ مواجه می‌شویم که به دلیل کمبود نیرو فقط چهار باجه فعال هستند.

شاید دلیل این کمبود نیرو هم ممنوعیت استخدام در تهران باشد.

به سراغ شعبه‌ای دیگر از یک بانک دیگر می‌رویم که اتفاقا در یکی از مهم‌ترین نقاط مرکزی تهران است. شعبه بزرگ و در دو طبقه، اولین چیزی که توجه مشتری را جلب می‌کند عرض کم شعبه و طول بسیار زیاد آن است.

شعبه حدود ۱۴ باجه دارد که در ۹ باجه یک کارمند نشسته است، اما حدود ۶ باجه فعال است.

با مردم که صحبت می‌کنیم رضایت مناسبی از وضعیت خدمات‌دهی بانک‌ها ندارند.

به طور مثال خانم احمدی، فرد میانسالی است که ماجرای گرفتن ارز ویژه حجاج را تعریف کرد. خانم احمدی می‌گوید: به یکی از بانک‌های دولتی مراجعه کردم پس از پر کردن یکسری فرم که از جانب معاون شعبه به من داده شده بود متوجه ‌شدم که برای پرداخت مبلغ دلارها باید در نوبت باجه‌ها بنشینم و بیش از یک ساعت معطل ‌شدم.