فارس- یک اقتصاددان هشدار داد: ادامه روند تاسیس بی‌رویه بانک‌ها در بلندمدت برای سیستم بانکی خطرناک و برای اقتصاد کشور بحران‌زا است. هوشنگ شجری در واکنش به سخنان معاون وزیر اقتصاد در خصوص عدم وجود نگرانی از افزایش تعداد بانک‌ها اظهار کرد: در بلندمدت ادامه رویه تاسیس بانک‌های جدید برای همه بانک‌ها خطرناک بوده و شرایط رقابتی را برای آنها فوق العاده سخت می‌کند. وی افزود: عمده بانک‌ها در جذب سپرده‌ها دچار مشکلات جدی می‌شوند و با توجه به وجود شرایط رکودی در کشور، ادامه این روند به ضعیف شدن و ورشکستگی تدریجی بانک‌ها منجر می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ورشکستگی بانک‌ها در آینده امتیاز منفی برای بانک مرکزی محسوب می‌شود، اضافه کرد: یکی از بزرگترین وظایف بانک مرکزی سالم نگهداشتن ساختار پولی و بانکی کشور و ایجاد شرایط مناسب فعالیت، برای ادامه حیات آنها است.

وی با اشاره به تجربه بحران‎زا بودن بانک‌ها در سایر کشورها گفت: بحران اقتصادی در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و اروپا به این سبب رخ داد که اعتبارات بانک‌ها افزایش یافت و خود به افزایش تورم منجر شد.

وی با بیان اینکه بانک‌ها برای ایستادن روی پای خودشان نیاز به دادن اعتبار و دریافت سود از این محل دارند، اظهار کرد: هرقدر بانک‌ها افزایش یابند و اعتبارات آنها نیز دچار افزایش شود، امکان بحران‎ساز شدن بانک‌ها افزایش می‌یابد.

افزایش ۵/۲ برابری سرمایه برای تاسیس بانک

شجری با انتقاد به سرمایه اولیه ۴۰۰ میلیارد تومانی بانک‌ها برای تاسیس بانک اظهار داشت: این رقم با توجه به ارزش پول و حجم نقدینگی خیلی کم بوده و با توجه به میزان متقاضیان، باید تا ۵/۲ برابر افزایش یابد.

جدی گرفتن بحث اهلیت در دادن مجوز تاسیس بانک

این کارشناس اقتصادی گفت: یکی از نکاتی که در حال حاضر در خصوص تاسیس بانک جدی گرفته نمی‌شود، بحث اهلیت در دادن مجوز به هیأت موسس است.

وی افزود: باید در دادن مجوز به افراد، حداقل تجربه و دانش بانکداری، شناخت بازار پول و بانک و... در نظر گرفته شود. در این خصوص نیاز به سخت‌گیری‌های بیشتری است تا چنین نباشد هرکسی با تامین نقدینگی متقاضی تاسیس بانک شود.

تعیین دامنه، حدود و نوع فعالیت بانک‌ها

شجری با بیان اینکه در زمان دادن مجوز به بانک‌ها باید دامنه، ‌حدود و نوع فعالیت آنها مشخص شود، گفت: در خارج از ایران دسته‌بندی‌هایی برای فعالیت بانک‌ها اعم از محلی،‌ منطقه‌ای، استانی، فراگیر و کشوری وجود دارد، در حالی که در ایران این دسته‌بندی در حد تخصصی و عمومی تعریف می‌شود.

وی با ذکر این مطلب که در حال حاضر تفکیک و بخش‎بندی دقیقی در خصوص بانک‌ها وجود ندارد و ایجاد این تفکیک یک ضرورت است، اظهار داشت: سیستم بانکی کشور دارای مشکلاتی است که عمده این مشکلات، به عدم انعطاف پذیری قوانین بانکی مربوط است. از سال ۱۳۵۱ قانون پولی و بانکی کشور، جز در حد چند تجدید نظر، تغییر نکرده است، در حالی که این قوانین نیاز به تغییرات اساسی و به روز شدن دارند.

تاسیس بی‎رویه بانک‌های جدید به‎ضرر بانک مرکزی

این اقتصاددان با بیان اینکه بانک مرکزی نباید بحث تاسیس بانک‌های جدید را ساده بگیرد، گفت: باید این کار با محاسبات دقیق و کارشناسی و با ظرفیت سنجی اقتصاد و نیاز جامعه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه نسبت خاصی در حال حاضر بین تعداد بانک‌ها با میزان نقدینگی و ظرفیت اقتصادی کشور وجود ندارد، اظهار داشت: این مساله در حال حاضر در همین حد است که با افزایش نقدینگی، سقف سرمایه بانک‌ها افزایش می‌یابد.

شجری در پایان نسبت به تاسیس بی‎رویه بانک‌ها و خطرات آن به بانک مرکزی هشدار داد و افزود: افزایش بی‎رویه بانک‌ها، نفع مالی برای بانک مرکزی ندارد و چنانچه نتواند نظارت دقیق بر روند فعالیت آنها داشته باشد، خود به ضرر این بانک تمام می‌شود.