ضرورت افزایش سریع نرخ ارز برای حذف بازار دونرخی

گروه بازار پول- به گفته مشاور رییس‌کل بانک مرکزی، حذف صفر از پول ملی فرصت مناسبی برای واقعی شدن قیمت ارز در ایران است. کوروش پرویزیان مشاور رییس‌کل بانک مرکزی در گفت و گویی با فارس با تاکید بر تند شدن شیب تعدیل قیمت ارز اظهار کرد: تدوین و اجرای طرح تحول نظام بانکی و آنچه این روزها در قالب اصلاح واحد پول ملی مطرح شده از جمله مصادیق این اصلاحات در حوزه پولی است.

پرویزیان با نگاهی به تجربه برخی کشورها در این زمینه اظهار کرد: ارزش پول ملی بی تردید تحت تاثیر رشد اقتصادی، تولید و... است. به همین دلیل در برخی از کشورها مانند اکوادور در اثر ضعف‌های شدید در رشد اقتصاد پول ملی آنچنان بی‌ارزش شده که در عمل دلار جایگزین آنها شده است.

او با اشاره به تجربه موفق ترکیه گفت: در مقابل، ترکیه با کمترین هزینه، اصلاح مورد نظر را در پول ملی خود ایجاد کرد.

مشاور رییس‌کل بانک مرکزی، اصلاح واحد پول ملی یا حذف صفر از آن را در دو جنبه سیاستی و عملی دسته بندی کرد و افزود: جنبه سیاستی آن به جایگاه پول ملی در اقتصاد جهانی و جنبه عملی آن هم به تسهیل در مبادلات و محاسبات باز می‌گردد.

او درباره اولویت دار بودن این اقدام گفت: به اعتقاد من اگر به موضوع در قالب یک بسته سیاستی نگاه کنیم، این اصلاحات از جمله مواردی است که باید نسبت به آن اقدام کرد.

مدیر عامل سابق بانک توسعه صادرات با تاکید بر اینکه در هر تصمیمی مجموعه ای از عوامل اعم از اقتصادی، اجتماعی و.. وجود دارد، افزود: در مورد اصلاح واحد پولی اگر چه تلاش‌های موفقی بر تنوع بخشی به سبد ارزی و ذخایر صورت گرفته است، اما انجام معاملات ایران بر پایه دلار موجب شده مقایسه ارزش دلار و ریال در اقتصاد ما مرسوم باشد.

پرویزیان معتقد است: نرخ ارز حتما باید اصلاح شود و این اصلاح باید با شیب تندتر و سریع‌تر انجام شود. او با اشاره تعدیل ۷۰ تومانی نرخ ارز در لایحه بودجه سال ۹۰ گفت: افزایش فاصله بین نرخ رسمی و نرخ بازار در مورد دلار امسال کمی افزایش یافته و این نشان می‌دهد که تعدیل نرخ برابری ضروری تر شده است.

مشاور رییس‌کل بانک مرکزی افزود: شخصا معتقدم شیب اصلاح نرخ برابری باید کمی تندتر باشد، گرچه باید ملاحظات قانون هدفمندی یارانه‌ها و تاثیری که بر نرخ واردات دارد، مدنظر قرار داد، اما ادامه وضعیت فعلی در واقع پرداخت یارانه به صادرکنندگان خارجی است.

بسته، ریشه التهابات اخیر

پس از حسین قضاوی معاون اقتصادی بانک مرکزی، مشاور رییس‌کل دومین فردی است که از تاثیر بسته بر التهابات اخیر بازار سکه سخن گفت. پرویزیان در پاسخ سوالی درباره نحوه مدیریت بازار طلا از سوی بانک مرکزی و احتمال هدر روی برخی منابع کشور در اثر آن گفت: مصرف داخلی طلا در کشور ما اینقدر زیاد نیست که مدیریت آن حتی در شرایط ملتهبی مانند الان نیاز داشته باشد که حجم بزرگی از ذخائر ارزی را به بازار وارد کند.

او افزود: معتقدم بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بازار باید ریشه این اتفاق را از بین ببرد که قطعا یکی از این ریشه‌ها، بسته سیاستی نظارتی امسال و کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی است.

جمع دو اصل

اصلاحات بانکی محور دیگر گفت و گوی مشاور رییس‌کل بود. پرویزیان با اشاره به گام اول که به تعدیل قیمت باز می‌گشت، برخی اقدامات در مرحله بعدی را ضروری دانست.

او گفت: ضرورت جمع کردن بین دو اصل کوچک سازی دولت و ساز و کارهای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها یک ضرورت است.

او ادامه داد: از ابتدا برای اجرای قانون، سازمانی به نام سازمان هدفمندی یارانه‌ها ایجاد شد که به لحاظ تشکیلاتی به معنای فربه‌تر شدن دولت و در تضاد با اصل کوچک‌سازی است که دولت باید به دنبال آن باشد که در کنار فراهم آمدن ساز و کار اجرا، زمینه کوچک‌سازی را نیز فراهم کند.

اصلاح قانون بانکداری بدون ربا

مشاور رییس‌کل بانک مرکزی درباره پیش‌نیازهای طرح تحول بانکی گفت: سیاست‌ها و قوانین چسبیده به یکدیگرند؛ بنابراین برای همسویی بیشتر بین سیاست‌های طرح تحول باید ابتدا به اصلاح قانون بانکداری بدون ربا پرداخت.

او تاکید کرد: اگر این قوانین بازنگری و اصلاح شود در نهایت می‌توان اصلاحیه ارائه و از برخورد سلیقه‌ای پرهیز کرد.