گروه بازار پول- پنجمین کنفرانس و جشنواره کسب‌وکار بیمه، روز پنج‌شنبه گذشته در محل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران آغاز شد.

در ابتدای این کنفرانس، معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی با اشاره به نوآوری‌های شرکت بیمه در برخی از رشته‌ها، اظهار کرد: شرکت‌های بیمه تلاش خود را برای توسعه بیمه با شناساندن رشته‌های جدید بیمه‌ای و طرح‌های جدید انجام داده‌اند. رحیم مصدق‌ با اشاره به نوآوری‌های بیمه مرکزی، افزود: آیین‌نامه توانگری مالی موسسات مالی بیمه که با حضور کارشناسان به تصویب رسید، از جمله این کارها است.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا اساس کار بیمه بر نظارت مالی است و برای این کار نیاز به متخصصان این امر است تا بتوانند نرخ‌های بیمه را محاسبه و ذخایر شرکت را کنترل کنند.

مصدق افزود: بر این اساس، شورای عالی بیمه، آیین‌نامه محاسب فنی (آکوئر) را اخیرا به تصویب رساند. وی گفت: یکی از مهم‌ترین آیین‌نامه‌های شورای بیمه که در بیمه مرکزی سابقه نداشت، آیین‌نامه حمایت از حقوق بیمه‌گذاران بود که در آن شاخص‌های عملکرد شرکت‌های بیمه به تفصیل آمده است.

مصدق با بیان اینکه تمایز رقابتی مبتنی بر نوآوری، لازمه امروز صنعت بیمه است، تصریح کرد: رقابت مبتنی بر کاهش نرخ برای بیمه‌گر و بیمه‌گذار نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی اضافه کرد: برای توسعه نوآوری در صنعت بیمه، بخشنامه‌ای برای ضوابط تنظیم محصولات جدید بیمه‌ای تنظیم شده است که براساس آن اگر شرکتی طرح جدید بیمه‌ای ارائه کند، انحصار آن را تا مدت محدودی به آن شرکت می‌دهیم.

ناآشنایی مردم با بیمه

در ادامه رییس پژوهشکده بیمه با بیان اینکه ‌طرح‌های نوآورانه در بیمه شناسانده نشده است، گفت: مهم‌ترین مساله و دلیل کمبود تقاضای بیمه در کشور، عدم آشنایی مردم با بیمه است که این مشکل باید به زودی برطرف شود.

غدیر مهدوی در پنجمین کنفرانس کسب‌وکار بیمه، با اشاره به رشد ۴۷ درصدی صنعت بیمه در سال گذشته، اظهار کرد: اگر تورم را از این رقم کم کنیم، باز هم ۲۲ درصد رشد در صنعت بیمه حاصل شده که قابل قبول است.

به گفته وی سهم بیمه در تولید ناخالص ملی و همچنین ضریب نفوذ آن در کشور، افزایش پیدا کرده و بهتر از کل اقتصاد ملی حرکت کرده است.

وی با اشاره به اینکه ضریب نفوذ بیمه در دنیا ۷ درصد است، گفت: نحوه تقاضای خدمات بیمه‌ای در کشور‌ مناسب نیست و به سمت رشته‌هایی است که مانند اتومبیل و درمان ریسک بالایی دارند.

دبیر علمی پنجمین کنفرانس کسب و بیمه اضافه کرد: مهم‌ترین مساله و دلیل کمبود تقاضای بیمه، در کشور عدم آشنایی مردم با بیمه است که این مشکل باید به زودی برطرف شود.

مهدوی تصریح کرد: در کشور ایران ۳۰ هزار نماینده فروش بیمه وجود دارد، اما متاسفانه به دلیل عدم آموزش کافی و ساختار سنتی، کارآیی لازم را ندارند.

رییس پژوهشکده بیمه ادامه داد: پژوهشکده علاوه بر آموزش‌های مستقیمی که برای نمایندگان و کارگزاران بیمه دارد، برنامه آموزش مجازی نیز برای این افراد تدارک دیده که از طریق اینترنت ارائه می‌شود.

وی گفت: رقابت بر مبنای نوآوری بین شرکت‌های بیمه، سازنده‌تر خواهد بود و در سال‌های اخیر در زمینه بیمه‌های عمر، نوآوری‌ها توسط شرکت‌های بیمه انجام شده، اما به مردم شناسانده نشده است. رییس پژوهشکده بیمه اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات که زمینه‌ساز نوآوری است، وجود قانون کپی‌رایت است که به نظر می‌رسد شورای‌عالی بیمه باید مقرراتی را در این زمینه تصویب کند تا انگیزه برای این کار بالا رود.

‌شکوفایی تعاون با توسعه بیمه

دبیرکل اتاق تعاون ایران نیز در این کنفرانس با بیان اینکه بیمه می‌تواند جانشین و تکمیل‌کننده تامین اجتماعی مردم باشد، گفت: بیمه از روش‌های گوناگون در رشد اقتصاد به ویژه اقتصاد تعاونی موثر است.

داریوش پاک‌بین در پنجمین کنفرانس کسب‌وکار بیمه، ضمن انتقاد از ضعف شرکت‌های بیمه در امر تبلیغات، اظهار کرد: بسترهای مناسبی برای فعالیت‌های بیمه‌ای در بخش تعاونی وجود دارد.

وی ادامه داد: تعاون در اقتصاد کشور با نقشی که در قانون اساسی به آن داده شده است، می‌تواند منشا تحول اقتصادی باشد.

پاک‌بین گفت: بیمه در شکل سنتی خود نوعی تعاون است و بیمه‌ها امروز به عنوان ستون فقرات سرمایه‌گذاری در دنیا شناخته می‌شوند و شکوفایی آنها ضامن سرمایه‌گذاری مطمئن در اقتصاد است.

وی گفت: شرکت‌های بیمه از مهم‌ترین نهادهای بیمه فعال در بازارهای سرمایه هستند که علاوه بر تامین امنیت، نقش بسیار اساسی در تحرک و پویایی بازارهای مالی و تامین وجوه قابل سرمایه‌گذاری دارند.

دبیرکل اتاق تعاون ایران، تصریح کرد: براساس مطالعات انجام شده، بین بیمه‌های عمر و تولید ناخالص داخلی ارتباط برقرار است و بیمه با افزایش اطمینان، زمینه فعالیت‌های تولیدی و خدماتی را فراهم می‌کند.

پاک‌بین اظهار کرد: بیمه می‌تواند از طرق گوناگون در رشد اقتصاد به ویژه اقتصاد تعاونی موثر باشد.

وی با بیان اینکه ثبات فراهم شده توسط بیمه، شرکت‌ها را در خلق ثروت حمایت می‌کند، ادامه داد: از سوی دیگر، بیمه می‌تواند جانشین و تکمیل‌کننده تامین اجتماعی مردم باشند. دبیرکل اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: رشد کسب‌وکار بیمه نیازمند بازار سرمایه قوی است و شکوفایی آن ضامن سرمایه‌گذاری در اقتصاد است.

وی اضافه کرد: اگرچه ضریب نفوذ بیمه در ایران در سطح پایینی قرار دارد، اما با بسیار از کشورهای دنیا همطراز است.