آماده باش برای ورود به بازار سکه

گروه بازار پول - روند کاهش محسوس قیمت‌ها در بازار ادامه دارد. نرخ دلار در این روزها نسبت به روز چهارشنبه گذشته تقریبا ۲۵۰ تومان افت داشته است. در این مدت در بازار سکه نیز قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید بیش از ۱۳۰ هزار تومان کاهش ثبت کرده است. روز گذشته فضای بازار البته آرام بود و از شتاب قیمتی و تقاضا در آن به میزان زیادی کاسته شده بود. افت قیمت طلا در بازارهای جهانی تا سطح ۱۷۲۰ دلار پایان معاملات هفتگی، به کمک فضای موجود آمده و تاثیر خود را بر افت قیمت‌های داخلی گذاشته است. در ۵ روز گذشته قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۳۰ دلار افت ثبت کرده است. همزمان مدیر اداره بررسی‌های بانک مرکزی باز هم بر آمادگی بانک مرکزی برای ورود به بازار سکه تاکید کرده است. در مرکز مبادلات قیمت دلار در سطح ۲۵ هزار و ۴۴۵ ریال ثابت مانده است. سخنگوی این مرکز در مورد وقفه ایجاد شده در مورد تاخیر تخصیص ارز این مرکز به اولویت ۸ نیز به بیان دلایل آن پرداخته است. در مرکز مبادلات همچنین با وجود برخی محدودیت‌های ارزی و تاخیر در پرداخت و سقف پرداخت ارزهای موجود، صادر‌کنندگان نیز برای فروش ارزهای خود در این مرکز شرط گذاشته و حاضر نیستند که ارزهای خود را به نرخ این مرکز بفروشند. در بین نمایندگان مجلس نیز در ذکر دلایل نوسان‌های قیمت ارز از وجود ۱۸ میلیارد دلار ارز در دست مردم گفته شده است. از مرکز مبادلات همچنین خبر می‌رسد که برخی برای دریافت ارز مورد نیاز خود، مجبورند چند روز پیاپی مراجعه کنند تا در کل، میزان ارز مورد نیاز را به دست آوردند. در بازار همچنین برخی خبرها دهان به دهان می‌چرخد و انتظار کاهش بیشتر قیمت را به وجود آورده است. خبرگزاری‌های داخلی نیز این اخبار را پوشش داده‌اند. اینکه دولت آمریکا پیگیر مذاکرات رو در رو با مقامات ایرانی بر سر مساله هسته‌ای شده، البته از سوی کاخ سفید تکذیب شده، اما همچنان برخی نسبت به از میان رفتن برخی نگرانی‌های عمومی از بازار و تداوم افت قیمت‌ها خوشبین هستند. در عین حال برخی از فعالان بازار عوامل تاثیرگذار بر بازار ارز را در کنار اعمال درست سیاست‌های پولی رویه‌ای اصولی می‌دانند. اینکه تفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی بر قیمت دلار بیشتر از برخی مسائل روانی تاثیر داشته و باید فارغ از هر مساله بیرونی مواردی از این دست را مورد توجه قرار داد، از مجله موضوعاتی است که بازار در هر شرایط نباید آن را نادیده بگیرد؛ چراکه همان‌طور که افت قیمت در اثر مسائل روانی شتاب زیادی دارد، به همان ترتیب نیز امکان بازگشت قیمت وجود دارد. شرایطی که کارشناسان اقتصادی همچنان درصدد رفع معضلات بازار ارز دغدغه آنها را دارند.

بانک مرکزی آماده ورود به بازار سکه است

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه این بانک در حال ایفای تعهدات خود در بخش سکه‌های پیش‌فروش است، گفت: بانک مرکزی مشغول رصد دقیق بازار و پیگیری تحولات موجود در بازار سکه است.

پیمان قربانی در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: هر زمان که لزوم ورود به بازار سکه از سوی بانک مرکزی احساس شود، این بانک با آمادگی کامل و بهره‌گیری از تمام توان، طرح‌های مورد نظر خویش را به اجرا می‌گذارد.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی درخصوص اوراق حواله سکه (پته)، به عنوان یکی از ابزارهای جایگزین سکه اظهار کرد: مدت اعتبار پذیرش حواله‌ها در تمامی شعب بانک ملی تا پایان سال ۱۳۹۱ بوده و پس از آن، حواله‌های یادشده صرفا در شعب صادرکننده، دارای اعتبار خواهد بود.

قربانی ‌با بیان این مطلب افزود: توصیه می‌شود دارندگان این حواله‌ها در ماه‌های آتی و قبل از پایان سال، برای دریافت سکه‌های خود به شعب بانک ملی ایران مراجعه کنند.

قربانی همچنین خاطرنشان کرد: براساس بند ۴ از هزار و یکصد و چهل و دومین مصوبه شورای پول و اعتبار مورخ ۲۷ تیر ماه سال‌جاری مقرر شده است این بانک در سال‌جاری، مبلغ یکصد هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با نرخ سود علی‌الحساب ۲۰ درصد منتشر کند.

او ادامه داد: در نخستین مرحله از انتشار اوراق مشارکت، بانک مرکزی در سال‌جاری ۲۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با ویژگی‌های بازخرید یک ساله، سود علی‌الحساب ۲۰ درصد و معاف از مالیات با پرداخت هر‌ سه ماه یکبار و قابلیت بازخرید در بانک عامل، عرضه خواهد کرد. بانک‌های سپه، صادرات ایران، تجارت، اقتصادنوین و پارسیان به عنوان بانک‌های عامل، اوراق مزبور را عرضه خواهند کرد. همچنین نرخ سود بازخرید اوراق ۱۹ درصد سالانه بوده و قابلیت معامله در بورس اوراق بهادار را نیز دارا است. همچنین مبنای محاسبه سود، ۳۶۰ روز و روزشمار است و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بازپرداخت اصل و سود آن را تضمین کرده است.

قیمت‌های مرکز مبادلات

قیمت دلار در مرکز مبادلات روز گذشته ۵/۲۵۴۴ تومان و یورو ۳۳۱۴ تومان قیمت‌گذاری شده که نسبت به روزشنبه بدون تغییر باقی ماند.بنا براین گزارش، قیمت انواع ارز قابل عرضه در مرکز مبادلات ارزی نسبت به روز گذشته تفاوت چندانی نداشت. بر این اساس، دلار ۵/۲۵۴۴ تومان، یورو ۳۳۱۴ تومان، هزار وون ۲۳۰۰ تومان و روبل ۸۲۴ تومان ارزش‌گذاری شد. همچنین یوآن ۴۰۶ تومان، یکصد ین ۲۳۱۰ تومان و روپیه ۳/۴۷ تومان برای روز یکشنبه عرضه می‌شود.

ارز مبادله‌ای به اولویت گروه ۸ به زودی پرداخت می‌شود

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با اعلام وجود برخی مشکلات در پرداخت ارز به اولویت گروه ۸ از برطرف شدن این مشکل تا چند روز آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا قرار بود ارائه ارز با نرخ مرکز مبادلات ارزی به واردکنندگان از روز یکشنبه در مرکز آغاز شود، اما ظاهرا هنوز این امر به دلیل برخی مشکلات میسر نشده است.

صمد کریمی سخنگوی مرکز در این زمینه با تاکید بر اینکه اختصاص ارز به اولویت گروه ۸ به زودی انجام می‌گیرد، گفت: سعی می‌کنیم طی امروز و فردا این کار را انجام دهیم تا در اسرع وقت نسبت به پرداخت اولویت گروه ۸ کارها انجام شود.

وی دلیل این وقفه را این چنین بیان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت گروه کالایی ۸ را پس از غربالگری و بررسی به بانک مرکزی ارسال کرده و ما نیز لیست نهایی را در پورتال ارزی لحاظ خواهیم کرد، سپس برای اختصاص ارز به بانک‌های عامل اعلام می‌کنیم.

۱۸ میلیارد دلار ارز به صورت فیزیکی در دست مردم است

نایب رییس کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه هم اکنون ۱۸ میلیارد دلار به صورت فیزیکی ارز در دست مردم نگهداری می‌شود، گفت: در حال حاضر خارج از سیستم و شبکه مالی کشور ۱۸ میلیارد دلار ارز به صورت فیزیکی در دست مردم نگهداری می‌شود در حالی که در هیچ کجای دنیا چنین اتفاقی رخ نداده است؛ چرا که تقاضا در این کشور‌ها واقعی است.

وی افزود: این مقدار ارز دست مردم نشان از ضعف مدیریتی بانک مرکزی در سیاست‌گذاری‌ها است که با مشخص شدن میزان درآمدهای ارزی، مصارف ارزی و قاچاق، سپس مقدار ارزی که در شبکه نیست برآورد می‌شود به صورت فیزیکی در دست مردم است. پورابراهیمی تاکید کرد: اگر این میزان ارز به شبکه بانکی برگردد به میزان ۴۰ درصد منابع حاصل شده، بانک مرکزی می‌تواند برنامه‌ریزی و تقاضا را کنترل کند.

برای شفاف‌سازی حاضریم، اما زیر قیمت نمی‌فروشیم

نایب رییس کنفدراسیون صادرات در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشکل‌های صادراتی هم ما برای شفاف سازی ارزآوری خود اعلام آمادگی کردیم و قرار شد ارزی که توسط صادرکنندگان به واردکنندگان تخصیص می‌یابد به صورت اظهارنامه صادراتی یا شناسنامه ارزی شفاف شوند.

محمد لاهوتی با بیان اینکه این روش برای این است که دولت و سیستم ارزی کشور از روند مبادله ارز آگاهی داشته باشند، خاطرنشان کرد: دولت و سیستم ارزی کشور از این طریق می‌توانند آگاهی داشته باشند که در مقابل کالایی که صادر شده چه کالایی وارد شده و در چه اولویت ارزی جریان داشته است.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: ما برای شفاف سازی این کار را انجام می‌دهیم، ولی حاضر نیستیم که اتاق مبادلات ارزی با نرخ مبادلاتی ارز صادرکنندگان را مورد مبادله قرار دهد.