عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با تاکید بر این که عدم ارائه تسهیلات مناسب و به موقع به بنگاه‌های اقتصادی تناسب عرضه و تقاضا را بر هم می‌زند، از عدم تعیین تکلیف برخی معاونت‌ها در بانک مرکزی انتقاد کرد. جعفر قادری در گفت‌وگو با خانه ملت، گفت:ارائه تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی از روند معیوب و غیرشفافی برخوردار است و این مساله باعث مشکلات جدی در عرصه اقتصادی کشور به خصوص در بخش تولید شده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که عدم ارائه تسهیلات مناسب و به موقع به بنگاه‌های اقتصادی تناسب عرضه و تقاضا را بر هم می‌زند، افزود: با توجه به اینکه بسیاری از نهادهای تولیدی از دریافت تسهیلات بانکی محروم شده‌اند، تولید درگیر رکود جدی شده و این مساله تناسب عرضه و تقاضا را بر هم زده است.

قادری با انتقاد از بحران‌های طولانی مدت مدیریتی در بانک مرکزی تاکید کرد: به نظر می‌رسد بانک مرکزی تا اندازه‌ای درگیر تغییر و تحولات مدیریتی است که وظایف اصلی خود را در اولویت‌های بعدی قرارداده است.

وی ادامه داد: بعضی از معاونت‌ها و قائم مقام بانک مرکزی تعیین تکلیف نشده و به نظر می‌رسد بانک مرکزی تا اندازه‌ای درگیر بحران‌های مدیریتی داخلی است که دچار روزمرگی شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات بانک مرکزی گناه و ایراد و اشکال روند نا مناسب اعطای تسهیلات و وضعیت ناکارآمد بنگاه‌های اقتصادی را ناشی از کارکرد نادرست بخش صنعت اعلام می‌کند و بخش صنعت و بنگاه‌های اقتصادی نیز مقصر وضعیت فعلی را بانک‌ها می‌دانند در حالی که باید توجه کرد، پاس‌کاری و انداختن توپ قصور و کوتاهی به زمین دیگری تنها پاک کردن صورت مساله است.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت مسوولیت مشترک دارند و به جای اینکه قصور موضوعات را از سر خود باز کنند، باید پاسخگو باشند.

قادری با تاکید بر اینکه بانک مرکزی موظف است با هدایت صحیح نقدینگی موجود در بازار ان را به دست بخش تولید برساند، گفت: اشکال کار بانک مرکزی این است که به شاخص‌ها و اعداد و ارقام کلی توجه می‌کند، اما به کیفیت توزیع این نقدینگی نظارت و کنترلی ندارد.

وی ادامه داد: حجم نقدینگی فعلی موجود در جامعه بالا است و حجم تسهیلاتی که توسط بانک‌ها داد می‌شود نیز قابل توجه است، اما ایراد و اشکال این است که این نقدینگی به درستی کانالیزه نشده و به سمت تولید نمی‌رود.

قادری عدم کنترل نقدینگی را عامل ایجاد تورم توصیف و تصریح کرد: در عین حال که باید رشد نقدینگی متناسب با رشد تولید باشد، این نقدینگی نیز باید به سمت تولید برود؛ چرا که اگر نقدینگی در بخش تولید به کار گرفته نشود معظل ایجاد می‌کند و منجر به تورم می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات خواستار توجه بیشتر بانک مرکزی به وضعیت نقدینگی در جامعه و هدایت آن به بخش تولید شد و افزود: مشکل بخش تولید در جامعه ما تنها با هدایت نقدینگی به آن حل نمی‌شود بلکه تاکید داریم نقدینگی یکی از مسائلی است که کمک می‌کند حجم نقدینگی سرگردان کاهش یابد و در بخش تولید مورد استفاده صحیح قرار گیرد.