فارس- معاون اسبق بانک مرکزی دو دسته عوامل تاثیرگذار بر شتاب تورم در ماه‌های اخیر را تشریح کرد و گفت: راه چاره این است که اصلاح سیاست‌های اقتصادی را در پیش بگیریم و با صبر و حوصله فشارهای تورمی را از دوش جامعه برداریم. اکبر کمیجانی سیاست‌های مالی، ارزی و پولی دولت را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: به اعتقاد من به دلیل افزایش درآمدهای نفتی و اتکای سیاست‌های بودجه‌ای دولت به این درآمدها یک نوع انبساط مالی و پولی را در سالیان گذشته پیش گرفته‌ایم،حال آنکه این سیاست‌ها بیش از آنکه به تولید و رشد اقتصادی بینجامد، پایه‌های اولیه و ثانویه را برای خیز برداشتن قیمت‌ها و تورم فراهم آورده است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: برای اینکه تورم حدود ۲۰ درصدی را بتوانیم به زیر ۱۰ درصد برگردانیم، باید همین زمانی که صرف شده را برای اصلاح سیاست‌ها در پیش بگیریم و با صبر و حوصله و متانت فشارهای تورمی را از دوش جامعه برداریم.

کمیجانی به دسته دوم عوامل اثرگذار بر تورم شتابان دوره اخیر اشاره کرد و گفت:در کنار مسائل ساختاری اقتصاد، عوامل غیراقتصادی نیز وجود داشته‌‌اند. شرایطی که برای ما در عرصه بین‌الملل وجود داشته و تحریم‌ها اثراتی در تشدید تورم داشته است.

وی ادامه داد: ما در کشور هم رشد نقدینگی، هم انبساط بودجه‌ای و در کنار اینها اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را داشته‌ایم و داریم. همه اینها سهمی در افزایش تورم دارند.

کمیجانی گفت: تورم در اقتصاد ما بود، شتابان هم بود و حداقل ۲۰ درصد، ولی ما به اتکای درآمدهای نفتی اجازه نمی‌دهیم که اثر تورم به ارز منتقل و در نرخ ارز تخلیه شود. با شرایطی که به وجود آمد فشارهای تورم‌های انباشته، خود را در نرخ ارز نشان داد.

وی در پاسخ به این پرسش که منظورتان این است که باید نرخ ارز متناسب با افزایش تورم افزایش می‌یافت، گفت: تجربه کشورهای دیگر این را نشان می‌دهد و تجربه خود ما هم همین‌طور.

کمیجانی در پاسخ به این پرسش که چرا در زمان حضور وی در بانک مرکزی هیچگاه نرخ ارز از ۹۰۰ تومان بالاتر نرفت، گفت: وقتی از نرخ‌های چندگانه و اختلال‌زای ارز به سمت ساماندهی حرکت ‌کردیم می‌دانستیم نوسان نرخ ارز می‌تواند تورم ایجاد کند، ولی در سال‌های آغازین ساماندهی نرخ ارز برای اینکه نظام چند نرخی کنار برود، باید ثبات نرخ را ایجاد می‌کردیم و بعد قرار بود به نرخ ارز شناور مدیریت شده برسیم. کمیجانی تاکید کرد: اگر ما نتوانیم با اصلاح سیاست‌های اقتصادی تورم را مهار کنیم، تثبیت نرخ ارز ماندگار نخواهد بود و هرچه زمان طولانی‌تر، تورم انباشته‌تر می‌شود و فشارهای حبس شده بیشتر است و نهایتا اثرات خود را روی نرخ ارز برجای می‌گذارد. وی افزود: می‌خواهم بگویم قسمتی از فشارهای تورمی ناشی از سیاست‌های اقتصادی ما است و قسمتی هم به عوامل غیر اقتصادی برمی‌گردد.