ایرنا- معاون اتکایی بیمه مرکزی گفت: با وجود تحریم‌ها بیمه‌های اتکایی داخل کشور تقویت شده و اکنون ۵/۹۹ درصد نیاز به این بیمه در داخل تامین می‌شود. مینا صدیق نوحی ‌افزود: تنها نیم درصد از کل نیاز بیمه‌های اتکایی کشور به خارج ارائه می‌شود که در صورت تشدید تحریم‌ها از این میزان نیز می‌توان صرف‌نظر کرد.

وی ادامه داد: طبق ماده ۵ قانون تاسیس بیمه مرکزی یکی از وظایف اصلی بیمه مرکزی علاوه بر بیمه اتکایی اجباری در کشور، قبول بیمه‌های اتکایی اختیاری از موسسات داخلی یا خارجی است و به همین دلیل موسسات داخلی این امکان را دارند تا مازاد ظرفیت نگهداری خود را از ابتدا در داخل کشور اتکایی اختیاری کنند.

معاون اتکایی بیمه مرکزی تصریح کرد: بیمه مرکزی بخشی تحت عنوان قبولی از خارج دارد که از سایر کشورهای جهان در رشته‌های مختلف بیمه قبول ریسک می‌کند و بر اساس بند ۵ ماده قانون مذکور یعنی واگذاری به موسسات بیمه داخلی و خارجی در هر مورد که مقتضی باشد نیز بیمه مرکزی در مواردی که لازم باشد وارد می‌شود.

وی ادامه داد: طبق آمار سال ۸۹ مجموع حق بیمه قبولی بیمه مرکزی اعم از اجباری و اختیاری ۱۶ هزار و ۳۶۵ میلیارد ریال بوده که صرفا ۳۹۴ میلیارد ریال آن مربوط به قبولی اتکایی اختیاری از موسسات بیمه داخلی و خارجی است.

صدیق نوحی اظهار کرد: در پی تحریم‌های اخیر ارائه پوشش بیمه و بیمه اتکایی به بازار بیمه کشور توسط بیمه‌گران اتکایی اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

وی ادامه داد: در ابتدا، این امر صنعت بیمه کشور را با چالش‌هایی روبه‌رو کرد که از آن جمله می‌توان به قطع همکاری برخی از بیمه‌گران اتکایی و شرکت‌های اروپایی و همچنین تمدید نشدن پوشش ریسک‌های بزرگ و عمده و خطرات فاجعه آمیز ارسال اعلامیه فسخ قرارداد از سوی برخی از بیمه‌گران اتکایی خارجی به موسسات ایرانی اشاره کرد.

وی ادامه داد: صنعت بیمه کشور این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و تبعات تحریم را برای بیمه‌گذاران بی‌اثر کرد و طرح استفاده از بازارهای مالی داخلی برای پوشش اتکایی ریسک‌ها در دستور کار صنعت بیمه قرار دارد و به محض تایید طرح توسعه بازارهای مالی به مرحله اجرا در می‌آید.