گروه بازار پول - بانک مرکزی برای تقویت بخش نظارت، یک اتاق فکر با عنوان«کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری» تشکیل داد. بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌های دولتی، غیردولتی، شرکت ‌دولتی پست‌ بانک و موسسه اعتباری توسعه تشکیل «کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری» در بانک مرکزی را اعلام کرد. تشکیل این کمیسیون در بانک مرکزی در حالی رخ می‌دهد که معاون نظارتی بانک مرکزی، ابراهیم درویشی چندی پیش از نیاز به نظارت هر چه بیشتر بر فعالیت‌های موسسات مالی و اعتباری خبر داده بود. درویشی با اشاره به اینکه بسیاری از این موسسات بدون مجوز بانک مرکزی و با تصمیم برخی از وزارتخانه‌ها شروع به فعالیت کرده‌اند، گفته بود:‌ بانک مرکزی تنها وارث این نابسامانی‌ها در نظام بانکی بوده است. همچنین به گزارش خبرگزاری‌ها، درویشی بانک‌های آریا، آرین، شرق و تات را چهار بانک لغو مجوز شده توسط معاونت نظارتی بانک مرکزی عنوان کرد و از لزوم ادغام برخی از موسسات مالی و اعتباری در بانک‌ها برای ادامه فعالیت خبر داد. به نظر می‌رسد اقدام بانک مرکزی برای تشکیل چنین کمیسیونی در راستای نگرانی فعالیت‌های بانکی بدون مجوز در تعدادی از موسسات مالی و اعتباری بوده است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در این بخشنامه در خصوص ضرورت بخش نظارتی آمده است: با توجه به افزایش تعداد بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی غیردولتی طی سنوات اخیر، ارتقای سهم بخش غیردولتی در نظام بانکی به خصوص پس از اجرای قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، تعیین و ترسیم ماموریت‌ها و مسوولیت‌های بسیار خطیر برای نظام بانکی در اسناد بالادستی به منظور نیل به اهداف عالیه توسعه کشور، بانک محور بودن نظام اقتصادی کشور و جایگاه و سهم بسیار چشمگیر بانک‌های کشورمان در تامین مالی بخش‌های اقتصادی، تاثیر و نقش بسزای عملکرد و کیفیت نظام بانکی بر ثبات نظام اقتصادی و اجتماعی کشور به ویژه پس از افزایش سهم بخش غیردولتی در آن، وقوع برخی تخلفات وسیع در بانک‌ها طی سالیان اخیر و وجود توان و ظرفیت بالقوه بسیار برای بروز تخلفات مالی در نظام بانکی، لزوم رصد پیوسته عملکرد بانک‌ها از حیث رعایت قوانین و مقررات، افزایش گستره فعالیت نهادهای پولی فاقد مجوز در بازار پولی کشور جملگی موجب شده لزوم و ضرورت تحول و اعتلای بخش نظارت بانک مرکزی بیش از پیش آشکار و عیان شود.

این بخشنامه با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در ارتباط با تقویت بخش نظارتی می‌افزاید: این بانک طی دو سال گذشته با هدف ارتقا و تقویت بخش نظارت بانکی و تامین نظر و خواست‌ و انتظارات مقامات و مسوولان ارشد کشور و به طور کلی عموم جامعه، برنامه‌ها و تدابیر گوناگونی را در دستور کار خود قرار داد که از جمله آنها و در بعد تجدید ساختار سازمانی می‌توان به توسعه و ارتقای ساختار و افزایش کمی و کیفی نیروی انسانی از طریق ایجاد معاونت نظارتی، ایجاد مدیریت‌ کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی و همچنین تشکیل واحدهای نظارتی استانی در مراکز استان‌ها اشاره کرد. گرچه تمامی سلسله اقدامات مذکور بسیار ضروری بود و در همین مدت کوتاه نیز نتایج و آثار مثبت خود را به منصه ظهور رسانده، لیکن کفایت نمی‌کرد. چه، حوزه نظارت نیازمند یک ستاد هدایت و راهبری بود که بتواند علاوه بر تعیین راهبردها و سیاست‌های کلان حوزه نظارت در همه بخش‌های متبوع و اتخاذ تصمیم درخصوص کلیه مقولات و مباحث نظارتی به صورت نظام مند و بر مبنای خرد جمعی، هماهنگی و انسجام بخش‌های مختلف حوزه نظارت را ارتقا بخشد.

اسامی ۴ بانک لغو مجوز شده

ابراهیم درویشی، معاون نظارتی بانک مرکزی چهار بانک لغو مجوز شده توسط معاونت نظارت بانک مرکزی را بانک‌های آریا، آرین، شرق و تات عنوان کرد. درویشی چندی پیش در بیست و دومین همایش سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی خبر داده بود که چهار بانک توسط معاونت نظارت بانک مرکزی لغو مجوز شده‌اند. وی همچنین از ادغام برخی موسسات مالی و اعتباری در برخی از بانک‌ها خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری اخبار بانک ابراهیم درویشی درباره بانک‌های لغو مجوز شده اظهار کرد: در سال ۹۰ چهار بانک ، شامل بانک‌های آریا، آرین، شرق و تات لغو مجوز شدند.

معاون نظارتی بانک مرکزی درباره ادغام موسساتی که با عنوان «در شرف تاسیس» فعال هستند، گفت: در حال مذاکره با بانک‌های بزرگ هستیم که این موسسات در آن‌ها ادغام شود. همچنین در زمینه ادغام موسسات مالی و اعتباری در بانک‌ها برخی از خبرگزاری‌ها نیز از احتمال ادغام بانک ماد با یک موسسه مالی خبر داده‌اند. درویشی فرآیند ادغام موسسات مالی و اعتباری در بانک‌ها را از حرکت‌های موفق معاونت نظارتی بانک مرکزی توصیف کرده بود.

درویشی درباره موسسات مالی و اعتباری بزرگی که پیش از این فعال بودند اظهار کرد: روال قانونی درباره این موسسات در حال انجام است و به عنوان مثال قوامین و کوثر در حال مراحل پذیره‌نویسی هستند و به زودی مجوز اصلی هم به آنها داده می‌شود.