ایسنا - بیش از ۱۹۱هزار طرح از ۳۰ استان کشور طی دوره زمانی اسفند ۸۴ تا تیر ۸۵ به وزارت کار ارسال شده است که سیستم بانکی حدودا یک هفتم این تعداد معادل ۲۹هزار ۲۸۹ طرح را مورد پذیرش قرار داده و جالب‌تر آنکه فقط به ۵/۲درصد طرح‌ها تسهیلات پرداخت شده است. در آمار انتشار یافته از سوی وزارت کار، سه استان خوزستان، آذربایجان شرقی و اصفهان رتبه‌های اول تا سوم بالاترین میزان اشتغالزایی را از آن خود کرده‌اند. هر یک از این استان‌ها با ۱۱هزار ۵۸۷، ۸۷۷۳ و ۸۰۶۵ طرح در صدد ایجاد ۵۴هزارو ۶۷۵، ۴۶هزار و ۵۷۱ و ۴۴هزارو ۳۱۴ فرصت شغلی‌اند، ولی سیستم بانکی تنها با یک هفدهم، یک یازدهم و یک دهم طرح‌ها دراین استان ها موافقت کرده و صرفا به ۱/۱، ۰۱/۱ و ۲/۲درصد این تعداد تسهیلات پرداخت کرده است. سه استان همدان، کرمانشاه و اردبیل رتبه‌های اول تا سوم را به لحاظ تعداد طرح‌ها از آن خود کرده‌اند. استان همدان با ۳۰هزارو ۴۶۷ طرح درصدد ایجاد بیش از ۴۲هزار فرصت شغلی است که البته تا تاریخ تهیه آمار فقط یک چهارم طرح‌ها یعنی ۷۵۶۴ طرح مورد پذیرش سیستم بانکی قرار گرفته و از این تعداد تنها به ۶/۵درصد تسهیلات پرداخت کرده است. استان کرمانشاه نیز با ۱۲هزار و ۹۹۸ طرح در فکر ایجاد حدودا ۲۷هزار فرصت شغلی است، اما تنها یک پنجم طرح‌ها یعنی ۲۶۲۲ طرح مورد پذیرش سیستم بانکی قرار گرفته و از این تعداد فقط ۸/۴درصد تسهیلات دریافت کرده‌اند. استان اردبیل نیز با ۱۱هزار و ۷۰۲ طرح درصدد خلق حدود ۳۵هزار فرصت شغلی است، اما تنها یک سی‌وششم طرح‌ها معادل ۳۴۸ طرح مورد پذیرش سیستم بانکی قرار گرفته و از این تعداد فقط ۹/۲درصد موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند. خوش‌شانس‌ترین استان‌های کشور به لحاظ دریافت تسهیلات به ترتیب استان‌های خراسان جنوبی و رضوی و قم هستند که در بهترین وضعیت دریافت تسهیلات بانکی‌اند. از ۵۲۱۱ طرح خراسان جنوبی، ۱۳۹۵ طرح مورد پذیرش سیستم بانکی قرار گرفته و ۴/۸درصد طرح‌ها موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند. این استان وعده کرده ۱۲هزار و ۱۴۳ فرصت شغلی ایجاد کند. از ۵۹۷۷ طرح خراسان رضوی، ۱۱۶۴ طرح مورد پذیرش سیستم بانکی قرار گرفته و هفت درصد طرح‌ها موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند. این استان وعده کرده بیش از ۴۰هزار فرصت شغلی ایجاد کند. از ۱۹۰۰ طرح استان قم، ۵۰۰ طرح مورد پذیرش سیستم بانکی قرار گرفته و ۵/۶درصد طرح‌ها موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند. این استان وعده کرده بیش از ۱۰هزار فرصت شغلی ایجاد کند.

استان‌های فارس، کردستان، آذربایجان غربی، گلستان، لرستان، هرمزگان، ایلام، مرکزی، تهران و کهکیلویه و بویراحمد به ترتیب با ۱۰هزار و ۶۸۱، ۸۸۱۳، ۸۷۷۵، ۷۲۲۲، ۶۵۰۸، ۶۲۰۸، ۴۵۹۹، ۴۵۱۷، ۴۴۰۰ و ۳۷۷۳ طرح، در صدد ایجاد ۲۱۳هزار و ۶۶۰ فرصت شغلی‌اند، ولی گویا سیستم بانکی تنها با ۸۹۶۴ طرح قرارداد بسته و از این تعداد به طور میانگین به دو درصد طرح‌ها تسهیلات پرداخت کرده است. استان‌های یزد، بوشهر، مازندران، چهارمحال و بختیاری، گیلان، زنجان، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، سمنان، کرمان و قزوین با ۲۹هزار و ۲۶۴ طرح یک۱۵۵هزار و ۸۳۴ فرصت شغلی ایجاد خواهند البته اگر سیستم بانکی علاوه بر ۴۲۴۲ طرح پذیرش کرده مابقی طرح‌ها را نیز تایید کند.

معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران: بانک‌های ملی و تجارت در جذب اعتبارات طرح‌های زودبازه تجدید و مردود شدند

طی یک ماه اخیر جذب اعتبار برای ایجاد بنگاه‌‏های کوچک اقتصادی توسط بانک‌‏های استان تهران از ۲‌درصد به ۵۵‌درصد افزایش یافت.به گزارش ایلنا مسعودی، معاون برنامه‌‏ریزی استانداری تهران، در جلسه شورای بانک‌‏ها، با محوریت بررسی روند اجرای طرح‌‏های اشتغال‌‏زا و بنگاه‌‏های زودبازده اقتصادی، در سطح استان تهران، گفت: طی سال‌‏های ۸۴ و ۸۵، ۲هزار‌میلیارد تومان اعتبار برای گسترش بنگاه‌‏های کوچک اقتصادی زودبازده و کارآفرین تخصیص می‌‏یابد. وی، با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی استانداری تهران برای اجرای این طرح، افزود: هدف ما از اجرای طرح، ایجاد بنگاه‌‏های کوچک اقتصادی و تکمیل بنگاه‌‏های بزرگ بوده و نه حذف بنگاه‌‏های کوچک.مسعودی، تصریح کرد: به همین منظور بانک مرکزی در سال ۸۴، ۳۸۸‌میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای این پروژه به استان تهران تخصیص داد که تاکنون ۱۸۸‌میلیارد تومان آن جذب شده و ۳۲۰‌میلیارد تومان باقی مانده نیز باید تا یک ماه آینده توسط بانک‌‏ها جذب شود.مسعودی، ادامه داد: امیدواریم با جذب اعتبارات در برنامه چهارم که بالغ بر ۸هزار ‌میلیارد تومان تخمین زده می‌‏شود، نرخ بیکاری از ۱/۱۲‌درصد به ۸‌درصد کاهش یابد.

معاون برنامه‌‏ریزی استانداری تهران، با اشاره به همکاری بانک‌‏ها برای اجرای این طرح، خاطرنشان کرد: بانک‌‏های کشاورزی با ۱۸۶‌درصد، سپه، رفاه و بانک ملت با ۴۸‌درصد و صادرات ۱۶‌درصد در جذب اعتبارات، موفق عمل کردند.وی، افزود: متاسفانه بانک‌‏های ملی و تجارت به ترتیب با جذب ۹ و یک‌درصد اعتبار، تجدید و مردود شده‌‏اند.مسعودی، ادامه داد: در سال ۸۴، ۸‌هزار و ۱۳۷ طرح اشتغالزا و زودبازده به بانک‌‏ها معرفی شد که میزان اعتبار آنها ۴هزار و ۵۰۱‌میلیارد تومان بود که ۵هزار و ۶۱۶ طرح با اعتبار ۱۸۹‌میلیارد تومان به تایید بانک‌‏ها رسید.وی، در رابطه با توزیع اعتبارات سال ۸۵، خاطرنشان کرد: اعتبار اختصاصی بخش کشاورزی ۵هزار و ۳۵۰‌میلیارد ریال معادل ۳۳‌درصد، صنعت ۴‌هزار و ۵۰‌میلیارد ریال معادل ۲۵‌درصد، خدمات ۴‌هزار و ۸۶۰‌میلیارد ریال معادل ۲۵‌درصد ویک ‌هزار و ۹۴۰‌میلیارد ریال معادل ۱۲‌درصد نیز توزیع نشده است.معاون برنامه‌‏ریزی استانداری تهران، ادامه داد: خوشبختانه سهم شهرستان‌‏ها از اعتبارات در سال جاری با اختصاص ۴‌هزار و ۸۶۰‌میلیارد ریال، ۱۰۰‌درصد و بخش کشاورزی با ۳‌هزار و ۳۴۷‌میلیارد ریال اعتبار، ۶۵‌درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، سهم بخش تعاون استان تهران از اعتبارات طرح زودبازده و اشتغالزا در سال‌‏های ۸۴ و ۸۵ به ترتیب ۱۲ و ۵۹۲‌میلیارد ریال است.در ادامه جلسه، جلیل حاجی اقلی، معاون اداره معاملات بانک ملی در پاسخ به این سوال که چرا جذب اعتبارات این بانک نسبت به ماه گذشته ۲‌درصد کاهش یافته، گفت: از آنجا که سقف تسهیلات بانک ملی نسبت به سایر بانک‌ها بیشتر بوده، بنابراین نیروی کارشناسی بانک پیش‌‏بینی مناسبی از این حجم تسهیلات نداشتند که امیدواریم بانک تا نیمه شهریور ماه به آمارهای مطلوبی برسد.این در حالی است که به گفته یکی از کارشناسان استانداری، بانک ملی از ۸۳۲ طرح معرفی شده به این بانک، تنها ۸۰ طرح را برای جذب اعتبار پذیرفته است. مسعودی، گفت: برای استانداری که مسوول اجرای این طرح بوده قابل قبول نیست که بانک ملی با آن همه عظمت خود تنها ۹‌درصد اعتبارات را جذب کرده است.

در همین حال کارشناس دیگری گفت: متاسفانه بانک ملی به همه پروژه‌‏ها می‌‏گوید در دست اقدام است، در حالی که باید طرح را در طول ۴۵ روز تعیین تکلیف کند، اما بیش از ۳ ماه طول می‌‏کشد تا پاسخ دهد.حاجی اوقلی، گفت: بیشتر طرح‌‏هایی که به بانک‌‏ ملی معرفی می‌‏شود به بانک بدهی دارند و به نظر آنها این طرح باید جایگزین بدهی معوق شود که برای بانک ملی پذیرش چنین چیزی قابل قبول نیست.مسعودی، افزود: برای اجرای این طرح ۷۶۳‌میلیارد ریال معادل ۲۳‌درصد اعتبارات استان تهران در اختیار بانک ملی قرار گرفته، در حالی که کارشناسان بررسی کننده طرح کمتر از ۱۰ نفر هستند، بنابراین بانک ملی مطلقا توانایی انجام این حجم کار در سرپرستی تهران را ندارد.معاون برنامه‌‏ریزی استانداری تهران، ادامه داد: بنابراین در نامه‌‏ای که به این منظور به رییس‌جمهور نوشته می‌‏شود، درخواست می‌‏کنیم تا اعتبارات بانک ملی بین بانک‌‏های رفاه، کشاورزی و سپه توزیع شود.براساس این گزارش، جمشیدی، مدیر اعتبارات بانک تجارت، با اعتراض نسبت به گزارش مسعودی مبنی بر جذب یک‌درصدی اعتبار از سوی این بانک و مردودی آن، گفت: برای اجرای طرح‌‏های زودبازده باید پول را از مردم گرفته و سپس جذب کنیم که این کار در بانک تجارت به خوبی انجام می‌‏شود.وی، با بیان اینکه بانک تجارت بر اساس سیاست‌‏های بانک مرکزی به ایجاد اشتغال و حفظ اشتغال می‌‏پردازد، افزود: تاکنون ۵۰‌درصد منابع در اختیار بخش صنعت و کشاورزی قرار گرفته است.جمشیدی، با بیان اینکه آیا امکان دارد ظرف یک ماه طرح زودبازده تعریف شود، تصریح کرد: طرح‌‏های سال ۸۴ جذب شده و پذیرش برای سرمایه‌‏گذاری در سال ۸۵ نیز از سوی بانک تجارت انجام شده است. وی، با انتقاد مجدد نسبت به برخورد معاون برنامه‌‏ریزی استانداری تهران، در رابطه با نحوه جذب اعتبارات، گفت: لیست‌‏هایی که شما ارائه می‌‏کنید، ساختگی است.