حمیدرضا اسلامی منوچهری

در زمان مدیریت سابق بانک ملت، ساختمان مرکزی این بانک، در خیابان طالقانی تهران، قلعه‌ای را می‌مانست که کمتر خبرنگاری را یارای راه‌ یافتن به آن بود. گاه و بیگاه خبری کلیشه‌ای از هزارتوی ساختمان عظیم‌الجثه آن به بیرون درز می‌کرد، اما به راستی چراغ‌های رابطه خاموش بود. مدیریت بانک تغییر کرد. دکتر علی دیواندری، مدیری جوان و باانگیزه از عضویت هیات‌مدیره به مدیریت بانک رسید. دیواندری تنها مدیری از مجموعه بانک ملت بود که در دوران سکوت خبری این بانک، میانه‌ای با رسانه‌ها داشت. از‌این‌رو، امیدی در دل خبرنگاران این حوزه جوانه زد تا شاید پس از این راهی به این قلعه در‌بسته گشوده شود.

ماه‌ها گذشت اما انگار در به روی همان پاشنه قدیمی می‌چرخید.

الگوی خبررسانی تغییری نکرد. رابطه‌ای یک‌سویه برقرار بود و خبرهای کلیشه‌ای روی خط نمابر در حرکت.

شنبه گذشته اما روزی دیگر بود. خبرنگاران به ضیافتی در بانک ملت دعوت شدند. مناسبت آن، بزرگداشت روز خبرنگار بود. طبقه پانزدهم ساختمان مرکزی بانک ملت، پذیرای تعداد زیادی از خبرنگاران حوزه بانک روزنامه‌های اقتصادی بود که با ناباوری درهای بانک ملت را به روی خود گشوده می‌دیدند و شنیدنی‌تر از آن اینکه، مدیرعامل بانک ملت، اصحاب رسانه را نه برای شنیدن سخنان خود به بانک دعوت کرده بود، بلکه برای شنیدن سخنان خبرنگاران برای آنان دعوتنامه فرستاده بود.

دیواندری در سخنانی کوتاه به نقش بانک‌ها در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: امروزه بانک‌ها در دنیا به نهادهای اجتماعی تبدیل شده‌اند و در کشورهای غربی، بسیاری از وظایف دولت در تامین رفاه بر دوش بانک‌ها گذاشته شده است.

مدیرعامل بانک ملت به تفاوت شرکت‌ها و سازمان‌ها با نهادهای اجتماعی اشاره کرد و گفت: شرکت‌ها و سازمان‌ها اغلب برای یک هدف کوتاه‌مدت ایجاد می‌‌شوند و با تحقق آن هدف در یکدیگر ادغام می‌شوند یا به سوی انحلال پیش می‌روند، در حالی که نهادها، دائمی هستند و هیچ‌وقت از بین نمی‌روند.

دیواندری گفت: انسان‌ها از آغاز به تبادل نیاز داشته‌اند و با شکل‌گیری بازار پول همواره با این بازار در تعامل بوده‌اند.

البته مدیرعامل بانک ملت مانند هر مدیر دیگری از حضور خبرنگاران برای تبلیغ عملکرد بنگاه اقتصادی خود بهره گرفت.

او به طرح خرید تضمینی گندم توسط بانک ملت اشاره کرد که امسال برای نخستین بار صورت می‌گیرد.

وی گفت: از زمان اجرای این طرح تا امسال هیچگاه پول خرید گندم در زمان تحویل این محصول به کشاورزان پرداخت نمی‌شد. اما امسال گندمکاران برای نخستین بار هنگام تحویل گندم فروخته شده به دولت، پول خود را دریافت کرده‌اند.

دیواندری از طرح خرید تضمینی برنج کشاورزان هم خبر داد که در پی موفقیت طرح خرید گندم در سال‌جاری توسط بانک ملت صورت خواهد گرفت. او همچنین به طرح ملی تعویض خودروهای فرسوده اشاره کرد که بانک ملت قصد دارد در آن نقش اساسی ایفا کند و تسهیلات دارندگان خودروهای یادشده را برای تعویض آنها تامین کند.

به گفته دیواندری بانک ملت همچنین به عنوان بانک عامل صندوق مهررضا(ع) تعیین شده است تا مردم برای دریافت وام سرگردان نشوند و بدانند به کجا باید مراجعه کنند.

پس از سخنان مدیر عامل بانک ملت، تریبون در اختیار خبرنگاران قرار گرفت تا هر چه می‌خواست دل تنگ آنها بگوید. خبرنگاران هم کم نگذاشتد. اگر چه دیواندری خود را برای شنیدن پیشنهادهای آنها آماده کرده بود، اما در لابه‌لای پیشنهادها، گله‌ها هم راه می‌یافت. عمده انتقادهای خبرنگاران به همان ارتباط یک‌سویه بانک با رسانه‌ها باز می‌گشت و اینکه هیچ مسوولی در روابط عمومی بانک برای پاسخگویی به مطبوعات معرفی نشده است. مدیر عامل بانک ملت در پاسخ به این انتقادها مجید سعادتی را به عنوان مدیر کل جدید روابط‌عمومی بانک معرفی کرد و گفت: مدیر سابق روابط‌عمومی، مدتی است که بازنشسته شده است و مدیر جدید باید پس از این تعامل بیشتری با مطبوعات داشته باشد. مجید سعادتی، پیش از این معاون اداره کل روابط عمومی بانک بوده و عضو هیات رییسه کنفدراسیون روابط عمومی کشورهای اسلامی است.

در پرونده او سوابقی چون ریاست شعبه ارزی - ریالی بورس فلزات بانک ملت نیز دیده می‌شود.

وقتی دکتر دیواندری گفت که مدیر روابط عمومی‌اش رزمی کار است و کمربند سیاه دارد، پچ‌پچی در بین خبرنگاران افتاد و آرام‌آرام صدایی به مزاح بلند شد که کدام خبرنگاری را شجاعت روبه‌رو شدن با یک مدیر روابط عمومی رزمی کار است. پیشنهادهای مختلفی از طرف خبرنگاران برای ایجاد ارتباط بهتر با بانک مطرح شد، از جمله ارتباط بیشتر بدنه کارشناسی بانک با خبرنگاران این حوزه. دیواندری که کلیه پیشنهاد‌ها را یادداشت می‌کرد، اظهار امیدواری کرد که بتواند عملا از این پیشنهادها در جهت تعامل بیشتر با مطبوعات بهره گیرد. مدیر عامل بانک ملت پس از پایان مراسم رسمی و بر سر میز شام نیز شنوای سخنان خبرنگاران بود و توضیحاتی در مورد عملکرد بانک ملت در دوره مدیریت خود به خبرنگاران داد. دیواندری گفت: سهم بازار بانک ملت در دوره جدید از ۱۶ تا ۱۷‌درصد گذشته به ۲۱‌درصد رسیده است و با مانده منابع ۱۶‌هزار میلیارد تومانی به دومین بانک کشور پس از بانک ملی تبدیل شده است. وی مانده تسهیلات این بانک را نیز بیش از ۱۲هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

نشست مدیرعامل بانک ملت با خبرنگاران در ساعت ۹ شب شنبه گذشته، به پایان رسید. خبرنگاران دسته‌ دسته از در اصلی بانک ملت خارج می‌شدند تا روانه مقصدهای دور و نزدیک خود شوند. پاسی از شب گذشته بود اما هیچ کس خسته نبود.

آخر برای یک خبرنگار واقعی هیچ چیز لذت‌بخش‌تر از کشف هر چه بهتر حوزه خبری خود نیست. آیا در‌های قلعه بانک ملت به روی خبرنگاران گشوده خواهد ماند؟