رکورد بی‌سابقه برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی

مهر - برداشت دولت از محل حساب ذخیره ارزی در چهار ماه اول امسال رکوردی جدید و بی‌سابقه‌ از سال ۷۹ (زمان تاسیس این حساب) تاکنون به ثبت رساند، به‌ طوری که در این مدت حجم برداشت دولت به ۴/۷میلیارد دلار رسید. گزارش‌های تهیه شده در وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حاکی از آن است که دولت در چهار ماه اول امسال ۶۶هزار و ۸۸۰میلیارد ریال (۴/۷‌میلیارد دلار) از محل حساب ذخیره ارزی برداشت کرده است.

این در حالی است که برداشت دولت از محل حساب ذخیره ارزی در چهار ماه اول سال گذشته ۱۴هزار و ۷۰۴میلیارد ریال بوده است. یعنی میزان برداشت دولت از محل حساب ذخیره ارزی در چهار ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵۵درصد افزایش نشان می دهد.

این گزارش می‌افزاید: با وجود اینکه دولت بر طبق رقم مصوب بودجه‌ای موظف بود ۴۰هزار و ۸۰۵ میلیارد ریال در چهار ماه اول امسال از محل حساب ذخیره ارزی برداشت کند، اما این میزان برداشت در مدت فوق به ۶۶هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال بالغ شده است.

بر همین اساس، برداشت دولت از محل حساب ذخیره ارزی در چهار ماه اول امسال نسبت به رقم مصوب بودجه‌ای بیش از ۱۶۴درصد تحقق یافته است.

این گزارش حاکی است، از ۶۶‌هزار و ۸۸۰‌ میلیارد ریال برداشت دولت از محل حساب ذخیره ارزی در چهار ماه اول امسال، ۳۷‌هزار و ۹۳۸‌میلیارد ریال آن به طرح‌های عمرانی کشور اختصاص یافته است.

این گزارش تصریح می‌کند: دولت برای تسریع در اجرای طرح‌های عمرانی ملی ۲۴‌هزار و ۱۲۷‌میلیارد ریال از موجودی حساب ذخیره ارزی در چهار ماه اول امسال استفاده کرده است.

در همین حال، نشریه بررسی‌های اقتصادی خاورمیانه (میس) اعلام کرده است، برداشت‌های بی‌رویه دولت از حساب ذخیره ارزی برای اقتصاد ایران زیان آور خواهد بود.

براساس گزارش این نشریه بین‌المللی، در حالی که حساب ذخیره ارزی به هدف تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای ایران در سال ۲۰۰۰ تاسیس شده، اما تاکنون بیشتر در راستای تامین هزینه‌های جاری دولت مورد استفاده قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، یکی دیگر از اهداف تاسیس حساب ذخیره ارزی ایران که از مازاد درآمد نفتی تامین می‌شود، اعطای اعتبارات به بخش خصوصی بوده است.

مازاد حساب جاری ایران به ۱۰میلیارد دلار می‌رسد

نشریه بررسی‌های اقتصادی خاورمیانه (میس) پیش‌بینی کرد: مازاد حساب جاری ایران در سال ۲۰۰۶ با ۵‌میلیارد دلار کاهش نسبت به سال ۲۰۰۵ به ۱۰‌میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش مهر، نشریه میس رشد واقعی اقتصادی ایران در سال ۲۰۰۵ را ۵‌درصد و رشد اسمی تولید ناخالص داخلی را ۲۱‌درصد اعلام کرده است. بر اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود رشد اسمی تولید ناخالص داخلی کشورمان در سال ۲۰۰۶ به ۱۹‌درصد و این کاهش در سال ۲۰۰۷ ادامه خواهد داشت.

به گزارش میس، ارزش مبادلات تجاری ایران در سال ۲۰۰۵ به ۱۰۰‌میلیارد دلار رسید که ۶۰‌میلیارد دلار آن صادرات و ۴۰‌میلیارد دلار نیز واردات بوده است.

همچنین سرانه تولید ناخالص داخلی کشورمان ۱۷۵۰دلار است، حال آنکه این رقم در الجزایر ۲۸۵۰دلار، بحرین ۱۵۴۰۰، مصر ۱۲۹۰، عراق ۹۴۲، اردن ۲۱۰۰، کویت ۲۳‌هزار، لبنان ۴۸۰۰، لیبی ۶۹۰۰، مراکش ۱۷۰۰، عمان ۱۱۹۰۰، قطر ۲۲‌هزار، عربستان ۱۱‌هزار، سودان ۷۹۰، سوریه ۱۵۰۰، تونس ۳‌هزار، امارات ۲۲‌هزار، و در یمن ۶۱۴ دلار است.

از لحاظ مازاد حساب جاری نیز مید پیش‌بینی کرده است مازاد حساب جاری الجزایر در سال ۲۰۰۶ به ۱۲‌میلیارد دلار، بحرین ۹/۰، مصر ۲/۳، اردن ۲/۰، کویت ۲۲، لبنان منفی۲، لیبی ۳/۱۷، مراکش ۷/۰، عمان ۱/۲، قطر ۵/۹، عربستان ۱۱۷، سودان منفی ۳/۰، سوریه منفی ۳/۰، امارات ۲۴ و مازاد یمن به ۱۵/ ۰‌میلیارد دلار خواهد رسید.