گروه بازار پول - انجمن شرکت‌های لیزینگ ایران، در اوایل مردادماه جاری، طی نامه‌ای به رییس کل بانک‌مرکزی درخواست کرد تا با توجه به هزینه‌های شرکت‌های لیزینگ، یک‌ تیم کارشناسی تشکیل و مبادرت به تعیین نرخ منطقی برای این صنعت نماید. اما پس از اصرار شورای پول و اعتبار بر مصوبه خود و بی‌پاسخ ماندن این نامه از سوی بانک‌مرکزی پس از دو هفته، انجمن شرکت‌های لیزینگ نسبت به انتشار نامه خود، عکس‌العمل خاصی از خود نشان نداد.

این انجمن در هفته گذشته، طی یک هم‌اندیشی با اعضا به این نتیجه رسید باید به دنبال راهکارهایی جهت حفظ حیات خود باشد.یکی از انتقادهای اصلی اعضا، از دیواربلندی بود که بین سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان در شورای پول و اعتبار و فعالان حوزه پول کشیده شده است.

انجمن در استراتژی‌های خود، از دولت درخواست دارد، تا حداقل شرایط و ابزارهای قانونی را جهت جذب منابع ارزان‌قیمت در اختیار شرکت‌های لیزینگ قرار دهد.

به عبارت دیگر، در تصویب و ابلاغ آیین‌نامه‌ها و مقررات و دستورالعمل‌های مربوط به قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی تسریع به خرج دهد.آنها اعلام کردند، در غیراین صورت امید چندانی به ادامه حیات بسیاری از شرکت‌های لیزینگ وجود نخواهد داشت.

فرازهایی از نامه انجمن به رییس کل بانک‌مرکزی

در نامه انجمن شرکت‌های لیزینگ به رییس شورای پول و اعتبار و رییس کل بانک مرکزی آمده است: همزمان با ابلاغ سیاست‌های بند ج اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر بهبود فضای کسب و کار و «سیاست‌عدم مداخله و حاکمیت و تفکر دولتی در کسب و کار بخش خصوصی» متاسفانه شاهد تصویب نرخ حداکثر ۱۷درصدی برای شرکت‌های لیزینگ از سوی شورای پول و اعتبار هستیم که تداوم فعالیت‌ این شرکت‌ها را به زیر سوال برده است. در این نامه خاطرنشان شده است: موسسه تامین مالی بین‌المللی (IFC) به دلیل اعتقاد به نقش لیزینگ در تسریع حرکت چرخ‌های اقتصادی جوامع در حال رشد، در اجرای ماموریت‌ها و رسالت‌ بین‌المللی خود کمک‌های زیادی به کشورهای مذکور برای راه‌اندازی طرح‌های لیزینگ کرده است که نمونه‌های موفق آن کشورهای بنگلادش و کنیاست. همین موسسه در سال ۲۰۰۴ در روسیه پروژه‌ای برای لیزینگ روستایی طراحی کرده است. همچنین سازمان بین‌المللی کار (ILO) نیز کتابی در زمینه طراحی لیزینگ برای صنایع کوچک و خرد تدوین کرده است زیرا از دید سازمان فوق‌الذکر لیزینگ از ابزارهای موثر برای کاهش بیکاری است. حتی در اروپای غربی یک مطالعه تجربی نشان داده است که بین لیزینگ و بیکاری رابطه معکوس وجود دارد.

انجمن لیزینگ خطاب به شیبانی یادآور شد: همانطور که استحضار دارید طی چند سال گذشته چندین بار مقامات (IFC) برای مطالعه و ارزیابی طرح‌های لیزینگ به ایران آمدند ما می‌توانستیم با کمک‌های فنی و مالی آنها، جهت ارتقای دانش فنی (Knowhow) لیزینگ و اشاعه این صنعت گام‌های اساسی برداریم. امروز در کشور ما حجم عملیات لیزینگ از مرز دو میلیارد دلار فراتر رفته و نه تنها در بخش خودرو بلکه در قلمرو وسیعی از صنعت، معدن، کشاورزی، حمل و نقل، بهداشت و درمان، IT، مسکن، و... کاربرد دارد. به طوری که سهم این صنعت از محصول ناخالص داخلی(GDP) به‌رغم نوپا بودن، به بیش از یک درصد بالغ شده است.

این نامه اضافه کرد: به‌علاوه قیمت تمام شده پول (منابع) درشرکت‌های لیزینگ علاوه بر هزینه مستقیم سود پرداختی تسهیلات دریافتی به شرح فوق‌الاشعار، شامل هزینه‌های اداری و تشکیلاتی ،هزینه مطالبات مشکوک (ریسک)، هزینه رسوب (مانده حساب‌جاری نزد بانک‌ها) و هزینه مالیات نیز هست که حدود ۵تا ۶‌درصد است. بنابراین قیمت تمام شده نهایی با وضعیت فعلی با توجه به ترکیب تامین منابع مالی این شرکت‌ها از محل (سرمایه+بانک‌های دولتی+بانک‌های خصوصی) شامل (هزینه‌سود پرداختی بابت تامین منابع) + (هزینه اداری و تشکیلاتی + هزینه ریسک+ هزینه رسوب +هزینه مالیات) در خوش‌بینانه‌ترین وضعیت در مورد شرکت‌های مستقل خصوصی کمتر از ۲۵‌درصد نخواهد بود. انجمن لیزینگ تاکید کرد: لیزینگ یا اجاره اعتباری با توجه به ماهیت خود وثیقه‌ای، برخلاف سایر عقود رایج در بانک‌ها، سالم‌ترین، واقعی‌ترین و کم‌ریسک‌ترین ابزار اعتباری است. در حالیکه میزان معاملات صوری بانک‌ها با استفاده از سایر ابزارهای اعتباری کم نیست.

انجمن لیزینگ در پایان خطاب به شیبانی آورد: از جنابعالی به‌عنوان یک تکنوکرات اقتصادی مسوول و دلسوز استدعا دارد با تعیین یک تیم کارشناسی مرکب از متخصصان، بانکداری، مالی، حقوقی، مالیاتی و اصحاب حرفه لیزینگ، با نظام‌مند کردن (استانداردسازی) صنعت لیزینگ به‌روش عملی و سیستماتیک و برمبنای ساختار شناسی و تدوین مقررات و ضوابط دقیق، شفاف و جامع، دست اندرکاران و ذی‌نفعان این صنعت را از حالت بیم و امید رهایی بخشیده و افتخار ایجاد و توسعه یک صنعت نوین مالی بین‌المللی را نصیب بانک مرکزی فرمایید.

در پایان این نامه آمده است: جناب آقای شیبانی، جنابعالی هم قطعا اتفاق نظر دارید که شایسته نیست رتبه و جایگاه اقتصادی ایران از نظر صنعت لیزینگ در باشگاه‌ها و فدراسیون لیزینگ جهانی با قریب یکصد کشور جهان، در حد صفر باشد. ایران اسلامی استحقاق و شایستگی برتری را در همه عرصه‌های اقتصادی، علمی سیاسی و فرهنگی جهان دارد.

نامه لیزینگ‌ها به بانک‌مرکزی بی‌پاسخ مانده است

در همین حال دبیر انجمن لیزینگ گفت: بانک مرکزی هنوز پاسخی به نامه شرکت‌های لیزینگ درباره مصوبه شورای پول و اعتبار نداده است. مرتضی کاووسی اظهار داشت: اظهارات مطرح درباره تجدید نظر در نرخ سود ۱۷‌درصد شرکت‌های لیزینگ ناشی از اظهارنظرهای شخصی افراد بوده است. وی با بیان اینکه اخیرا دو عضو شورای پول و اعتبار تجدید نظر در نرخ سود ۱۷‌درصدی مصوب شرکت‌های لیزینگ را رد کرده‌اند، افزود: البته در نشستی که در کمیته صنعت مجلس برگزار شد نماینده بانک مرکزی در گزارش خود عنوان کردند، نرخ پیشنهادی این بانک برای سود لیزینگ‌ها در شورای پول و اعتبار ۱۹‌درصد بوده است که ابتدا به ۱۸‌درصد تنزل پیدا کرده و بعد هم این نرخ رای نیاورده و ۱۷‌درصد برای نرخ سود تسهیلات لیزینگ‌ها مصوب شده است.