گروه بازار پول ـ صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی می‌توانند با ارائه قراردادهای صادراتی معتبر و همچنین ارائه برنامه کامل و دقیق صدور کالاهای امانی از تسهیلات بانک توسعه صادرات ایران استفاده کنند. به گزارش روابط عمومی، بانک توسعه صادرات این بانک مسوولیت ترویج و توسعه صادرات غیرنفتی با رعایت اصول و مبانی علمی را بر عهده دارد و صادرات کالا از طریق افتتاح برای قراردادهای صادراتی و صادرات امانی اعتبارات اسنادی را بهترین و کامل‌ترین ابزار می‌‌داند و در عین حال هنوز برخی از کالاها و خدمات به دلایل مختلف از جمله ویژگی‌های کالا یا خدمات و یا عدم آمادگی در ساز و کار نظام تجاری و اجرایی از طریق اعتبارات اسنادی معامله نمی‌شوند و از روش‌های دیگر از جمله قراردادهای عادی یا به صورت امانی صادر می‌شوند.

این بانک ضمن پیگیری‌های لازم برای استقرار و ترویج این ابزار و تکمیل حلقه‌های مفقوده آن، حمایت از صادرات کالاها و خدماتی را که نمی‌توانند از این ابزار استفاده کنند را هم در دستور کار خود قرار داده است.

تامین اعتبار و مساعدت لازم برای کالاهایی که به روش امانی صادر می‌شوند منوط به ارائه طرح توجیهی در خصوص محل نگهداری کالا، روش عرضه به خریداران و بازاریابی، روش معامله، نحوه وصول وجوه حاصل از فروش کالاهای امانی برنامه و نحوه بازپرداخت اعتبارات اعطایی است.

از این رو تمامی صادرکنندگان کشور می‌توانند علاوه بر اعتبارات اسنادی با ارائه قرارداد صادراتی معتبر و یا طرح صادراتی امانی مشخص و متقن نیز از این تسهیلات استفاده کنند.

این تسهیلات از محل منابع بند هفت تبصره دوم قانون بودجه سال ۱۳۸۵ کشور و در قالب یکی از عقود اسلامی از قبیل مشارکت مدنی، فروش اقساطی و خرید دین به صادرکنندگان پرداخت می‌شود.تسهیلات پرداختی به صورت ارز و مبلغ آن نیز حداکثر تا ۷۰درصد مبلغ قرارداد منعقده با خریدار کالا و خدمات و یا ارزش آن است. قرارداد صادراتی باید با خریدار واقعی خارجی باشد و قراردادهایی که دو طرف آن دارای ذی‌نفع واحد باشد مشمول این تسهیلات نیست صادرکنندگان می‌توانند با ارائه طرح توجیهی سودآور و سایر مدارک لازم به شعب این بانک در سراسر کشور از این تسهیلات استفاده کنند.

مدت بازپرداخت این تسهیلات مطابق مفاد قرارداد و به تشخیص بانک خواهد بود. بانک توسعه صادرات از زمان پرداخت این تسهیلات به متقاضیان بر نحوه استفاده از آن نیز نظارت‌های لازم را به عمل خواهد آورد.