پیچ‌وخم خصوصی‌سازی در صنعت بیمه کشور

بخش چهارم

گروه بازار پول- لیلا اکبرپور: در ۳ بخش نخست این گزارش به برخی از ویژگی‌های بیمه‌های دولتی که در آستانه واگذاری به بخش خصوصی قرار دارند اشاره شد. یکی دیگر از ویژگی‌های بیمه‌های دولتی می‌تواند فعالیت در کشورهای مجاور باشد.

در حالی که ایران در آستانه الحاق به سازمان تجارت جهانی قرار دارد و بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله خدمات باید توانایی رقابت با سایر کشورها را داشته باشد، بحث «صادرات بیمه» نیز می‌تواند نکته قابل توجه دیگر در بیمه‌های بازرگانی باشد.

سال‌ها قبل، یعنی بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، فرصت‌های اقتصادی بسیاری برای کشورهای همجوار به دست آمد.

بیمه مرکزی ایران نیز گروهی متشکل از نمایندگان ۴شرکت بیمه دولتی را برای بررسی وضعیت منطقه و آغاز فعالیت به شوروی سابق فرستاد.

نتیجه این سفر بدین صورت بود که بیمه ایران ملزم به فعالیت در ارمنستان، البرز در تاجیکستان، دانا در قزاقستان و آسیا در جمهوری آذربایجان شدند.

بیمه دانا نتوانست با شرایط قزاق‌ها کنار بیاید چرا که آنها در مقابل، خواستار فعالیت متقابل در خاک ایران شدند که خواسته آنها رد و بیمه دانا از ماموریت خود فارغ شد.

بیمه ایران و البرز هم هر کدام به ارمنستان و تاجیکستان رفتند، اما بعد از گذشت چند ماه به خاطر نداشتن توجیه اقتصادی برگشتند.

تنها بیمه آسیا بود که با مشارکت بیمه دولتی آذرسیکورتا جمهوری آذربایجان در سال ۱۳۷۶ موفق شد تا شرکت بیمه‌ای آذر آسیا را تاسیس کند و به موفقیت در بازار بیمه‌ای جمهوری آذربایجان دست یابد.

حال باید دید پس از گذشت سال‌ها از اتخاذ تصمیم فعالیت بیمه‌های ایرانی در کشورهای همجوار از میان ۴شرکت بزرگ دولتی که تنها یک شرکت موفق به ادامه فعالیت شد، آیا راهکاری برای توانمندسازی صنعت بیمه کشورمان ارائه شده است.

در حالی که فروش بیمه‌نامه در سراسر دنیا از طریق سیستم‌های جامع نرم‌افزاری صورت می‌گیرد، در کشور ما و در همین پایتخت یک فرد اقدام به خرید بیمه‌نامه از شرکت‌های مختلف بیمه می‌کند و می‌تواند از یکایک آنها با ارائه مدارک جعلی خسارت دریافت کند.

هر چه‌قدر هم شرکت‌های بیمه بتوانند عدم وجود یک سیستم یکپارچه‌ میان شرکت‌های بیمه‌ را به صورت آنلاین دلیل اصلی این تخلفات بیمه‌ای اعلام کنند، فروش بیمه‌‌نامه برای یک راننده و یک پلاک خودرو در ساختمان مرکزی و نماینده یک شرکت بیمه واحد را چگونه می‌خواهند توجیه کنند؟

در حالی که تبادل اطلاعات میان نمایندگان شرکت‌های بیمه با ساختمان مادر آهنگ کندی دارد، طبیعی است بتوان از چند شرکت بیمه‌نامه خرید و خسارت گرفت. همان طور که از میان ۴ شرکت بیمه دولتی تنها یک شرکت موفق به فعالیت در کشور بیگانه می‌شود، از میان ۱۳‌شرکت تنها یک شرکت موفق به تشخیص تخلف بیمه‌ای می‌شود.

در شرکت‌های بیمه سایر کشورها صحبت از توسعه بازار و تصاحب بازارهای بین‌المللی است و صنعت بیمه‌ کشورمان هنوز اندرخم یک کوچه است.

اینکه شرکت‌های بیمه ما چگونه می‌خواهند برای حل ابتدایی‌ترین مشکلات بیمه‌ای کشورمان راهکاری بیابند، مواردی است که در جلسات هیات مدیره این شرکت‌ها باید به آن پرداخته شود.

قطعا بیمه مرکزی ایران در مقابل خواندن این مطلب خواهد گفت: بانک اطلاعاتی بیمه‌های خودرو در بیمه مرکزی برقرار است.

اما آقایان بیمه مرکزی تبادل اطلاعات یک ماهه دردی را از خسارت هنگفت‌ و ساعتی بیمه‌های خودرو دوا نمی‌کند.