بانک‌های خصوصی از تیرماه مصوبه کاهش نرخ سود را اجرا کرده‌اند

گروه بازار پول ـ در چند روز اخیر تبلیغات وسیعی علیه بانک‌های خصوصی به راه افتاده است که ترجیع بند آن عدم رعایت مصوبه شورای پول و اعتبار در مورد کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی است. روز گذشته دو بانک خصوصی پارسیان و سامان ضمن تکذیب خبر رعایت نشدن مصوبه شورای پول و اعتبار اعلام کردند که از تیرماه گذشته پس از گذشت ۱۵ روز از ابلاغ مصوبه توسط بانک‌ مرکزی، نرخ سود تسهیلات خود را به ۱۷درصد تعیین شده کاهش داده‌اند. دیروز رجایی سلماسی، مدیرعامل بانک سامان تصریح کرد: نرخ سود ۱۷درصد تسهیلات از ابتدای تیرماه از سوی تمامی ‌بانک‌های خصوصی به اجرا درآمده است.

رییس شعبه مرکزی بانک پارسیان هم به خبرگزاری فارس گفته است: نرخ سود ۱۷درصد برای عقود مبادله‌ای از یک ماه قبل به اجرا درآمده است. محمد نوذری با اشاره به اینکه بیشترین مراجعات برای دریافت تسهیلات مسکن است، افزود: پرداخت تسهیلات با نرخ ۱۷درصد در تمامی‌شعب بانک پارسیان انجام می‌شود وی تصریح کرد: این مساله در مورد سایر عقود مبادله‌ای مانند فروش اقساطی نیز صادق است. نوذری تصریح کرد: نرخ سایر تسهیلات نیز که در قالب عقود مشارکتی پرداخت می‌شود، بستگی به تفاهم بانک و مشتری دارد.

مدیرعامل بانک سامان نیز به فارس گفته است: مصوبه شورای پول و اعتبار اواسط خرداد ماه به بانک‌های خصوصی ابلاغ شده و از اول تیرماه به اجرا درآمده است.

وی تاکید کرد: بانک سامان در حال حاضر تا ۲۰‌میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن با نرخ سود ۱۷‌درصد می‌پردازد و تسهیلات بانک برای تعمیرات نیز تا سقف ۱۰‌میلیون تومان و بانرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار پرداخت می‌شود .

رجایی سلماسی افزود: کلیه پرونده‌هایی که از اول تیرماه برای اعطای تسهیلات تشکیل می‌شوند بر مبنای نرخ سود ۱۷‌درصد است.

مدیر عامل بانک سامان در پاسخ به اظهارات اخیر وزیر اقتصاد که بانک‌های خصوصی را با نرخ ۱۷‌درصد نیز سودده عنوان کرد اظهار داشت: نرخ سود ۱۴‌درصد بانک‌های دولتی از ابتدای سال و بانک‌های خصوصی از تیرماه به اجرا درآمده است، ایشان چگونه در حالی که هنوز صورت‌های مالی بانک‌ها استخراج نشده است اینگونه پیش‌بینی می‌کنند. رجایی افزود: مسلما تمامی ‌بانک‌ها با این نرخ‌های سود، زیان می‌دهند ،هنگامی‌که بانک دولتی با نرخ ۱۶‌درصد سپرده‌ می‌پذیرد، ۲۰‌درصد را به صورت سپرده قانونی ذخیره می‌کند و ۸۰‌ درصد مابقی را با نرخ ۱۴‌درصد تسهیلات می‌پردازد قطعا ۳درصد زیان خواهند کرد. وی گفت: جوجه را آخر پاییز می‌شمارند و برای ارزیابی عملکرد بانک‌ها باید منتظر آمارهای پایان سال آنها بود. مدیر عامل بانک سامان همچنین در پاسخ به این پرسش که اگر بانک‌های خصوصی زیان‌ده خواهند بود توجیه ادامه فعالیتشان چیست؟ اظهار داشت: بانک‌های خصوصی زیان خود را از محل ارائه سایر خدمات مانند خدمات ارزی و صدور ضمانت نامه‌ها تامین می‌کنند، اما نباید از محل یک درآمد، زیان درآمد دیگر را پرداخت. وی تاکید کرد: هر فعالیت باید سود خود را داشته باشد.

برخورد با بانک‌های خصوصی نباید تحکم‌آمیز باشد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: کاهش نرخ سود تسهیلات و بهره‌های بانکی باید با دقت و ظرافت خاصی دنبال شود تا نظام بانکی کشور ضربه نبیند. مرتضی تمدن، با بیان مطلب فوق افزود: اگر معتقدیم که بالا بودن سود تسهیلات بانکی برای اقتصاد کشور مضر است، باید نسبت به کاهش بهره‌ها اقدام کنیم. ولی ممکن است این مساله مطرح شود که بانک‌ها در قبال این اصلاحات آسیب‌ می‌پذیرند، به این دلیل که بانک‌ها به دریافت سودها و بهره‌های بالا و شرایط موجود عادت کرده‌اند و ترک این عادت برایشان سخت است.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به این پرسش که چرا به‌رغم آن که چند ماه از مصوبه شورای پول و اعتبار می‌گذرد ولی بانک‌های خصوصی و دولتی حاضر به پذیرش آن نیستند، گفت: طبعا هیچ بحث پشت پرده‌ای در خصوص این مصوبه وجود ندارد، ولی در مورد این‌که بانک‌های خصوصی این مصوبه را اجرا کنند ۲ موضوع مطرح است، اول بحث ضمانت اجرایی مصوبه است، زیرا وقتی شورای پول و اعتبار این مصوبه را تصویب کرده چه ضمانتی وجود دارد که بانک‌های خصوصی یا دولتی آن را حتما اجرا کنند؟

نماینده مردم شهرکرد در مجلس ادامه داد: آیا شورای پول و اعتبار سیاست‌های تنبیهی را در پیش خواهد گرفت و اگر بخش خصوصی مصمم شد که آن را اجرا نکند چه اتفاقی قرار است بیافتد؟ لذا به نظر می‌رسد که مصوبه در این خصوص سکوت کرده و هیچ‌گونه الزامی را تعیین نکرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این‌که کاهش سود بانکی باید با دقت و ظرافت و حساسیت خاصی دنبال شود تا نظام بانکی کشور ضربه نپذیرد، گفت: بخش خصوصی باید این اختیار را داشته باشد که از کانال رقابت، بازار خود را تنظیم کند و به جای برخورد دستوری، الزامی و تحکم‌آمیز با بانک‌های بخش خصوصی باید به شیوه ارشادی با آنها رفتار کرد و دولت نیز نیات خود را برای کاهش بهره‌ها بازگو کند و هدف از این کار را توجیه کند.

تمدن اضافه کرد: بخش خصوصی، بخشی بالغ و منطقی در اقتصاد کشور است و حاضر است تا دولت را در تمام عرصه‌ها همراهی کند، بنابراین باید اجازه بدهیم که این بخش و بانک‌های خصوصی، بر اساس ضرورت‌ها، رقابت‌ها و به دست آوردن بازارها، به سمتی حرکت کنند که نرخ سود تسهیلات کاهش یابد. وی خاطرنشان کرد: طبیعی است که با کاهش نرخ سود تسهیلات، نرخ سود سپرده‌ها هم کم می‌شود، ولی پایین بودن نرخ سود تسهیلات فی‌الواقع به نفع اقتصاد است، تنها نگرانی که وجود دارد اجرای این مصوبه است، زیرا تغییر در شیوه‌ قبلی بهره گرفتن با مقاومت مواجه خواهد شد، ولی ما باید رفتار منطقی با بانک‌ها را در پیش بگیریم تا خود داوطلبانه در روندی که آغاز شده همکاری کنند.