شرکت‌های لیزینگ نامه‌ای خطاب به رییس کل بانک مرکزی ارسال کرده و در این نامه،‌ ناتوانی این شرکت‌ها برای اجرای مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار را مبنی بر ملاک بودن نرخ سود 17درصدی به اطلاع وی رسانده‌اند. در این نامه تاکید شده است که شرکت‌های لیزینگی منابع خود را با همان نرخ سود 17درصد تهیه می‌کنند و نمی‌توانند با همین نرخ تسهیلات بپردازند.

توسط دبیر انجمن لیزینگ‌ها
محورهای نامه شرکت‌های لیزینگ به رییس کل بانک مرکزی اعلام شد

فارس- دبیر انجمن لیزینگ با اشاره به اینکه نامه شرکت‌های لیزینگ درباره کاهش نرخ سود تسهیلات این شرکت‌ها به ۱۷‌درصد برای شیبانی رییس شورای پول و اعتبار ارسال شده است، به ذکر محورهای اصلی این نامه پرداخت.

مرتضی کاووسی اظهار داشت: نامه لیزینگ‌ها در تحلیل نظرات این موسسات تهیه و به دکتر شیبانی رییس‌کل بانک مرکزی و رییس شورای پول و اعتبار ارائه شد.
وی با اشاره به اینکه برای انتشار متن نامه شرکت‌های لیزینگ هنوز تصمیم‌گیری نشده است، افزود: در گزارش ارائه شده به بانک مرکزی این‌گونه تحلیل شد که شرکت‌های لیزینگ منابع مورد نیاز خود را از طریق بانک‌های خصوصی تامین می‌کنند.
دبیر انجمن لیزینگ افزود: بنابراین اگر منابع مورد نیازشان را با نرخ ۱۷‌درصد از این بانک‌ها استقراض کنند و با همان نرخ تسهیلات بپردازند، قادر به پوشش هزینه‌های خود نخواهند بود .
کاووسی تصریح کرد: شرکت‌های لیزینگ دارای هزینه‌های اداری و تشکیلاتی هستند، با هزینه‌ ریسک مطالبات ومبادلات مواجه‌اند و حداقل سود مورد انتظار را باید کسب کنند.
وی با بیان اینکه به این موارد باید مالیات بر درآمد شرکت‌ها را نیز افزود، گفت: این هزینه‌ها باید در قالب حاشیه سود برای شرکت‌های لیزینگ در نظر گرفته شوند.
کاووسی اضافه کرد: شرکت‌های لیزینگ علاقه‌مندند شرایطی به‌وجود آید که بتوانند در راستای اجرای سیاست‌های پولی دولت تسهیلات خود را با نرخ ارزان در اختیار مردم قرار دهند اما مشروط بر اینکه بتوانند منابع خود را نیز با نرخ ارزان تهیه کنند و با حمایت دولت و ضابطه‌مندی شرکت‌ها در قالب بازار غیرمتشکل پولی خدمات خود را ارائه دهند.
از دبیر انجمن لیزینگ در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون بانک مرکزی به نامه لیزینگ‌ها پاسخ داده است؟
وی گفت: بانک مرکزی پاسخی به نامه انجمن لیزینگ نداده است اما اخبار منتشره در رسانه‌ها حاکی از تاکید مجدد شورای پول و اعتبار بر مصوبه خود است.
کاووسی وضعیت حاکم را برای شرکت‌های لیزینگ مهم خواند و افزود: شرکت‌های لیزینگ زمانی می‌توانند به ارائه خدمات بپردازند که قادر به ادامه فعالیت باشند، یعنی بتوانند پول و منابع مورد نیازشان را با نرخ ارزان‌تری تهیه کرده و با اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار با نرخ ۱۷‌درصد به مردم تسهیلات دهند.
وی تاکید کرد: شرکت‌های لیزینگ تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا با کمک مجلس و دولت راهکاری را بیابند که تناسب معقولی بین هزینه‌های تامین منابع و نرخ تسهیلاتی که به مصرف‌کنندگان خواهند داد، ایجاد کنند.
دبیر انجمن لیزینگ در خصوص مذاکرات شرکت‌های لیزینگ با بانک مرکزی نیز گفت: مذاکره مستقیمی با نمایندگان دولت و بانک مرکزی تا به حال نداشته‌ایم اما در نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس که نماینده بانک مرکزی نیز حضور داشتند، مشکلات لیزینگ‌ها را بیان کردیم و امیدواریم بتوانیم با کمک کمیسیون صنایع و معادن راهکارهای لازم برای حل این مشکلات را بیابیم.
با نرخ 17درصد لیزینگ‌ها ورشکست می‌شوند
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مورد مصوبه شورای پول و اعتبار در زمینه کاهش سود شرکت‌های لیزینگ گفت: با این وضعیت شرکت‌های لیزینگ نمی‌توانند فعالیت کنند، چراکه عمده منابع لیزینگ‌ها را تسهیلات بانکی تشکیل می‌دهند و کاهش یک باره ۸‌درصدی سود این شرکت‌ها ادامه فعالیت آنها را ناممکن می‌سازد.
مهندس سیدحسین هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب افزود: در شرایط کنونی و با توجه به نقش لیزینگ‌ها در اقتصاد کشور نباید به یک باره سود آنها را به 17‌درصد کاهش داد، مگر این‌که دولت و وزارت اقتصاد به منظور ادامه فعالیت این شرکت‌ها، به آنها تسهیلات و اعتبارات با سود 14‌درصدی بدهند.
وی گفت: با توجه به این‌که در بانک‌های دولتی قیمت تمام شده پول ۲۲ تا ۲۳‌درصد است، کار لیزینگ‌ها برای فعالیت با سود ۱۷‌درصدی ناممکن می‌نماید. لیزینگ‌ها هم به جز دو سه تا از آنها که وابسته به شرکت‌های خودروسازی هستند بقیه خصوصی هستند و شاید آن دسته که به بانک‌ها وابسته هستند بتوانند با استفاده از منابع بانک‌ها ادامه حیات دهند، اما یقینا بقیه لیزینگ‌ها ورشکست خواهند شد.
هاشمی در پاسخ به این که آیا مصوبه شورای پول و اعتبار بدین منظور نبود که لیزینگ‌ها از نقش غیرمفید واسطه‌گری مالی میان بانک‌ها و مردم دست بکشند، و آیا بهتر نیست خود بانک‌ها به مردم تسهیلات اعطا کنند، افزود: این سخن را که نقش فعلی لیزینگ‌ها در اقتصاد کشور مفید و سازنده نیست قبول ندارم، لیزینگ‌ها هم اکنون به صنایع و مردم کمک می‌کنند و اگر لیزینگ‌ها نباشند آن دسته از مردمی که از طریق لیزینگ‌ها اقدام به خرید خودرو می‌کردند با مشکل روبرو می‌شوند؛ لذا نقش لیزینگ‌ها تسهیل‌کننده دستیابی مردم به تسهیلات بانکی است. رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که لیزینگ‌ها تسهیلات را با سود 14 و 17‌درصد از بانک‌ها می‌گیرند و آن را با کارمزد بالاتر به مردم می‌دهند، آیا نباید به آن سمت برویم که مردم از خود بانک‌ها چنین تسهیلاتی بگیرند، گفت: اگر بانک‌ها به مردم چنین تسهیلاتی بدهند که بسیار خوب است، اما این واقعیت است که وام گرفتن از بانک‌ها برای مردم عادی بسیار دشوار است و مطمئنا کسی با ارائه وام از طریق بانک‌ها مخالف نیست، بلکه مشکل در دشواری دریافت وام از بانک‌ها است و با کاهش 8‌درصدی سود لیزینگ ها، مطمئنا شاهد ورشکستگی آنها خواهیم بود.