ولی‌الله سیف در مراسم تودیع معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، این معاونت را از مهم‌ترین بخش‌ها در بنگاه‌های اقتصادی دانست و گفت:برنامه بانک مرکزی این است که به تدریج آن بخش از فعالیت‌های حوزه فناوری‌های نوین بانکی را که بخش خصوصی در آن از انگیزه و توان لازم برخوردار است را متناسب با فضا و شرایط روز به بازار و بخش خصوصی منتقل کند تا در چنین شرایطی، بانک‌ها از مزایای فضای رقابتی بهره مند شوند و بتوانند با شرایط مناسب خدمات مورد نیاز خود را از بازار تهیه کنند. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص دلایل ورود بانک مرکزی به حوزه ارائه خدمات فناوری اطلاعات تصریح کرد: در شرایط فعلی، خدمات به‌ویژه در حوزه فناوری اطلاعات نمی‌تواند به‌صورت رقابتی و با فرهنگ و استانداردهای مورد نیاز بین‌المللی ارائه شود از این رو نیاز است نمونه‌هایی برای الگو قرار گرفتن سایر بخش‌ها و شرکت‌ها، ازسوی بانک مرکزی به بازار عرضه شود. البته ذکر این نکته ضروری است که بانک‌مرکزی به‌دنبال هدایت این فعالیت‌ها به بازار و بخش خصوصی است. هنگامی که بازار از تکامل و آمادگی کافی در این زمینه برخوردار شود، بانک‌ها برای دریافت خدمات از فضای رقابتی بهره‌مند خواهند شد و می‌توانند با شرایطی مناسب، خدمات خود را از بازار تهیه کنند.وی با اشاره به فضای کسب‌و‌کارهای بین‌المللی بیان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا، نیازی به ورود بانک‌ها به‌عنوان بنگاه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری به منظور تامین خدمات جانبی نیست و هر بانکی می تواند خدماتی را که نیاز دارد به هر میزان در سطوح مختلف از بازار دریافت کند.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه افزود: در حال حاضر بازار ما از این فضای رقابتی محروم است و مشکلاتی در این رابطه وجود دارد. برای مثال، در شرایط فعلی برخی در بازار با رفتارهای سودجویانه مواردی همچون محرمانگی اطلاعات را رعایت نمی‌کنند. در هر حال هم‌اکنون، جای خالی این خدمات در فضای رایج کسب‌و‌کار کشورمان احساس می شود و از سوی دیگر در بخش فرهنگ ارائه خدمات نیز با دیگر کشورها فاصله داریم.سیف با تاکید بر اینکه باید به شکل‌گیری فضای رقابتی در بازار کمک کرد، گفت: باید تلاش کرد در فضای بازار و کسب‌وکار، به بالا بردن بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و کیفیت بهتر در ارائه خدمات کمک شود تا فضای رقابتی و مزیت‌های خاص مرتبط با آن در بازار ایجاد شود. این امر به رونق فعالیت در بخش خصوصی کمک زیادی می‌کند. این سیاست تاکنون در دستورکار بانک مرکزی بوده است و امیدوارم در دوره جدید فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز تداوم یابد.

رئیس شورای پول و اعتبار برنامه‌ها و طرح‌های پیش‌روی معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی را از اصلی‌ترین تعهدات این بانک خواند و عنوان کرد: باید با پیگیری و ممارست هرچه بیشتر، ۵۴ پروژه مرتبط با بانک مرکزی را به‌عنوان تعهدات این بانک در بخش فناوری‌های نوین به سرانجام رساند. در این باره، به دور از تعصب و با نظارت کافی بانک مرکزی، می‌توان بخشی از پروژه‌ها را به‌بخش‌خصوصی واگذار کرد که البته در برخی موارد به دلیل شرایط خاص بانک مرکزی و سیاست‌ها و استراتژی‌ها، نیاز است پروژه ازسوی خود بانک راهبری شود.

عالی‌ترین مقام بانکی کشور تاکید کرد: بانک مرکزی باید در زمینه نظم و انسجام الگوی نظام بانکی کشور باشد. در این بین بخش فناوری‌های نوین بانک مرکزی باید نظم را سرلوحه کار خود قرار دهد؛ چراکه این بخش الگویی برای سایر ادارات و بخش‌های بانک‌مرکزی است. در این جلسه علی کرمانشاه، معاون پیشین بانک مرکزی نیز در جلسه تودیع خود درخصوص فعالیتش طی عهده‌داری این مسوولیت در بانک‌مرکزی گفت: طی دوران مسوولیت، تلاش کردم که فعالیت‌های این مجموعه هم‌راستا با اهداف و سیاست‌های بانک‌مرکزی باشد. مجموعه بانک‌مرکزی به‌ویژه در بخش فناوری‌های نوین ازسوی دانشگاه‌ها، استارت‌آپ‌ها و مجموعه‌های کوچک و بزرگ، دچار ساختارشکنی‌ها و اثرات ناشی از آن شده است که این امر در بسیاری از سازمان‌ها نیز به چشم می‌خورد. ناصر حکیمی، سرپرست معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز با قدردانی از فعالیت‌های علی کرمانشاه در این مدت، به وظایف و ماموریت‌های معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی مجموعه‌ای نسبتا جدید در بانک مرکزی محسوب می شود. این معاونت در سال ۸۷ و با هدف تحول در سازوکار بانک مرکزی و نظام بانکی با استفاده از امکانات بانک مرکزی شکل گرفت. البته در حال حاضر دغدغه نظام بانکی و بانک مرکزی از جنس استانداردها و خدمات ارائه شده روز دنیاست.