دنیای اقتصاد: فلز زرد آخرین روزهای نیمه نخست سال ۲۰۱۷ را به نوسان در میانه کانال ۱۲۰۰ دلار می‌گذراند. هر اونس طلا که در پایان سومین هفته ژوئن، روی بهای ۱۲۵۷ دلار ایستاده بود، دوشنبه تا قیمت ۱۲۴۴ دلار سقوط کرد؛ اما سه‌شنبه را با نوسان‌های افزایشی به سوی مرز ۱۲۵۰ دلار شروع کرد. اما بهایی که تا ساعت ۲۰ روز گذشته برای اونس ثبت شد، ۱۲۴۶ دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته میلادی رقم خورده باشد.اونس طلا در حالی همچنان در میانه‌های کانال ۱۲۰۰ دلار نوسان می‌کند که پیش از آغاز هفته جدید، عمده کارشناسان و سرمایه‌گذاران خرد انتظار رشد قیمت طلا را در ۵ روز کاری این هفته داشتند. در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، ۱۷ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۹ نفر معادل ۵۳ درصد پاسخ دهندگان، افزایش و ۴ نفر معادل ۲۳درصد، کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. ۴ نفر یا ۲۳ درصد دیگر نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو نیز که بازتاب‌دهنده نگاه سرمایه‌گذاران خرد است، ۱۱۳۸ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۵۶۶ نفر معادل ۵۰درصد، افزایش و ۳۲۶ نفر معادل ۲۹درصد کاهش قیمت‌ را پیش‌بینی کرده‌اند. ۲۴۶ نفر معادل ۲۱ درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

دوشنبه نحس

اونس طلا که در هفته‌های اول و دوم ماه جاری میلادی افت حدودا یک درصدی را تحمل کرده بود، در هفته سوم با رشدی ۴دلاری به مرز ۱۲۶۰ دلار نزدیک شد. با این همه، در اولین روز هفته جدید با سقوطی ۱۳دلاری به کف ۵ هفته‌ای رفت. عمده‌ترین دلیل این افت، افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای جهانی بود.دلیل مهم دیگر، رشد شاخص دلار بود. این شاخص که هفته گذشته روی عدد ۲۶/ ۹۷واحد ایستاده بود، دوشنبه تا عدد ۴۲/ ۹۷ واحد رشد کرد. در این روز، همزمان با کاهش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن، بهای نقره هم به کف ۶ هفته‌ای رفت.دوشنبه، انتشار داده‌های بد از میزان سفارش‌های کالاهای بادوام آمریکا باعث شد اونس تا کف ۱۲۳۴ دلار هم برود؛ اما در ادامه روز افزایش خریدها در قیمت‌های پایین‌تر و افزایش ریسک‌پذیری به‌دلیل عملکرد بهتر بازارهای سهام، ورق را برگرداند. بر اساس گزارش‌ها، میزان سفارش‌های کالاهای بادوام آمریکا در ماه مه نسبت به ماه آوریل ۱/ ۱درصد کاهش داشته است. این داده‌ها به افت شاخص دلار از اوج روزانه انجامید که این امر هم به طلا کمک کرد.پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز دوشنبه خود نوشت: «آرامش نسبی جبهه ژئوپلیتیک اخیرا عاملی کاهشی در بازار طلا بوده است. با این همه، وضعیت می‌تواند به سرعت تغییر کند.» در اولین روز هفته، همزمان با رشد شاخص دلار، بهای نفت خام هم کف ۱۴ ماهه رفت تا دومین عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها هم به ضرر طلا کار کرده باشد.

روز دوم

اونس روز سه‌شنبه را با قیمت ۱۲۴۵ دلار آغاز اما به سرعت به سوی میانه کانال حرکت کرد. روند شاخص دلار صبح سه‌شنبه، تا حدی تعدیل شد تا اونس برای رشد جا داشته باشد. همزمان،‌ انتظار بازارهای سهام برای انتشار داده‌های جدید، روند آنها را هم به نفع طلا شکل داد. دیگر خبری که سه‌شنبه خرید طلا را افزایش داد سخنان یکی از مقام‌های بانکی آمریکا بود. به گفته رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو، بانک‌های مرکزی ایالات متحده و دیگر اقتصادهای پیشرفته همچنان درگیر رشد کند اقتصادی خواهند بود؛ مگر اینکه مقام‌های مالی بتوانند قاطعانه عمل کنند. این گفته با توجه به افزایش اخیر نرخ‌های بهره در آمریکا در تضاد است؛ چراکه انقباض پولی عموما نشانه خوش‌بینی به روند اقتصادی است. جان ویلیامز در صحبت‌های خود به این خوش‌بینی کوتاه‌مدت اشاره کرده، اما گفته که در درازمدت، وضعیت متفاوت است.

اما با آنکه اونس در میانه کانال ۱۲۰۰ دلار حبس شده، امید به روند درازمدت آن از دست نرفته است. موسسه سرمایه‌گذاری «آر بی سی کاپیتال مارکتس» پیش‌بینی کرده که قیمت جهانی طلا در سال ۲۰۱۸ میلادی با افزایش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، کریستوفر لونی، استراتژیست ارشد موسسه سرمایه‌گذاری آر‌بی‌سی می‌گوید: «پیش‌بینی ما این است که قیمت جهانی طلا در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز به روند صعودی ادامه خواهد داد.پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت طلا طی سال آینده نیز روند صعودی متعادلی خواهد داشت. ریسک‌های سیاسی و ژئوپلیتیک می‌تواند عامل اصلی افزایش قیمت جهانی طلا طی ماه‌های آینده باشد.» او می‌افزاید: «قیمت طلا برای ادامه مسیر صعودی‌اش موانع و چالش‌های بزرگی بر سر راه خود دارد که از آن جمله می‌توان به تقویت شاخص سهام، افزایش ارزش دلار و بالا رفتن نرخ بهره اشاره کرد. در هرحال، میانگین قیمت هر اونس طلا امسال به ۱۲۵۳ دلار خواهد رسید؛ اما این رقم سال آینده به ۱۳۰۳ دلار افزایش خواهد یافت.»تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت ۱۲۴۰ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا ۱۲۳۰ دلار کاهش خواهد یافت. اگر سطح حمایتی ۱۲۳۰ دلاری نیز شکسته شود قیمت این فلز گرانبها تا سطح ۱۲۰۰ دلار در هر اونس کاهش خواهد داشت. از سوی دیگر سطح مقاومتی قیمت جهانی طلا در شرایط کنونی ۱۲۶۰ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا ۱۳۰۰ دلار افزایش می‌یابد.