گروه بنگاه‌ها: معاون طرح و برنامه موسسه اعتباری ثامن گفت: هر تکنولوژی و محصول خدماتی که ارائه می‌شود، اگر مورد استقبال مشتریان قرار نگیرد محکوم‌ به شکست است. به گزارش روابط عمومی موسسه اعتباری ثامن امیر بیات ترک در جمع روسای شعب منتخب اظهار کرد: هسته مرکزی استراتژی بازاریابی بخش‌بندی بازار برای تشخیص ویژگی‌های خریداران و مشتریان هدف است.

وی در همین رابطه افزود: بخش‌بندی بازار هدف شامل دو مقوله استراتژی بازاریابی و اهداف بخش‌بندی بازاراست که دربرگیرنده گزینش بازار هدف، تیپ‌شناسی مشتریان، توسعه و تدوین برنامه بازاریابی موثر برای موفقیت در بازار هدف، انتخاب بازارهایی که سازمان می‌خواهد یا می‌تواند محصولات و خدماتش را به آن عرضه کند و طراحی محصولات و برنامه‌های بازاریابی برای پاسخگویی به احتیاجات تیپ‌های متفاوت مشتریان است. بیات بابیان اینکه در بخش‌بندی بازار مجموعه‌ای از متغیرها برای دسته‌بندی مشتریان به گروه‌های همگن مطرح است، گفت: شعب می‌توانند از سه شیوه جمعیت شناختی، روان‌شناختی و رفتاری تیپ‌های مشتریان خود را شناسایی و با برنامه‌ریزی‌های دقیق و طراحی محصول آنان را هدف قرار دهند. وی با اشاره به بررسی‌های انجام‌شده درخصوص تیپ‌شناسی مشتریان و معیارهای بخش‌بندی آنان در ثامن به مجموع یافته‌های این تحقیق که از بیشترین فراوانی برخوردار بودند، اشاره کرد. معاون طرح و برنامه ثامن در این جلسه به مشخصات بازار هدف، خصوصیات مشتریان امروزی، ارزش ماندگاری مشتری در طول عمر، هزینه‌های بازاریابی، علل از دست دادن مشتریان، خلق ارزش و مشتری‌مداری و نقش ارزش در پیوند دائمی مشتری و شرکت پرداخت.

حمیدرضا فرتوک‌زاده مشاور مدیرعامل موسسه اعتباری ثامن نیز در این جلسه از اهداف کلان بخش‌بندی مشتریان در ثامن گفت و اضافه کرد: در حوزه جذب منابع کاهش بهای تمام‌شده پول و کاهش وابستگی به سپرده‌گذاران عمده با تمرکز بر افزایش تلاش‌های بازاریابی برای جذب مشتریان بخش متوسط و برقراری ارتباط ارزش‌آفرین دوسویه ضروری است. وی به افزایش درآمد، پوشش هزینه‌ها، کاهش ریسک نکول، سوخت و تعویق در بخش تسهیلات اشاره و تصریح کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری یک بانک یا موسسه هرگز نباید نقش اول را به عهده بگیرد، بلکه می‌تواند بهترین بازیگر نقش دوم باشد. براساس این گزارش دومین کارگاه آموزشی شناسایی مشتریان با حضور معاون طرح برنامه، مدیران معاونت طرح و برنامه و مشاور مدیرعامل در جمع روسای شعب منتخب در ساختمان جهان کودک برگزار شد. در این جلسه مدیر تحقیق و توسعه، معاون مدیریت بازاریابی و معاون مدیریت آمار به بیان مطالبی درخصوص طراحی زنجیره ارزش، بخش‌بندی مشتریان ثامن و بررسی هسته اصلی سپرده‌های موسسه براساس قاعده پارتو پرداختند.