دنیای اقتصاد: حمله تروریستی در جریان برگزاری یک کنسرت در بریتانیا، چندان بازارهای جهانی را تکان نداد، اما دید معامله‌گران را درباره ریسک‌های موجود متاثر کرد. اواخر دوشنبه شب، به وقت محلی، انفجاری در یک سالن کنسرت در شهر منچستر که میزبان یک خواننده آمریکایی و هوادارانش بود ۲۲ کشته و ۵۹ زخمی به جا گذاشت. بازارهای سه‌شنبه کار خود را با این خبر آغاز کردند اما معامله‌گران بیشتر متوجه داده‌های اقتصادی بودند.

بورس‌ها روز دوم هفته میلادی را تحت‌تاثیر انتشار داده‌های خوب اقتصادی با رشد آغاز کردند و داده‌های اروپایی، یورو را به اوج ۶ ماهه برد. حمله تروریستی، پوند را تضعیف کرد، اما رشد یورو باعث ادامه افت شاخص دلار شد. با افت شاخص دلار، طلا تحت حمایت قرار گرفت، ولی رشد بورس‌ها بخشی از سرمایه بازارهای فلزات گرانبها را جذب کرد. با آنکه بازارها روز گذشته توجه چندانی به حمله منچستر نشان ندادند، تصور معامله‌گران از شرایط موجود تا حدی تغییر خواهد کرد. افزایش نگرانی‌های امنیتی می‌تواند روندهای اروپایی و در نتیجه دیگر بازارها را تحت‌تاثیر قرار دهد، گرچه هنوز بازارها با وجود حملات تروریستی ماه‌های گذشته در فرانسه، آلمان، بلژیک و... بیشتر بر داده‌های کلان و خرد اقتصادی متمرکز هستند. در روزهای آینده باید در انتظار آمیختن نااطمینانی‌های ناشی از پیامدهای جهانی ناامنی خاورمیانه و تنش‌های سیاسی در ایالات متحده بود. بازارها همچنان به احتمال استیضاح دونالد ترامپ به دلیل تلاش برای پایان دادن به تحقیقات «افی بی آی» درباره روابط گروه کاری رئیس‌جمهوری آمریکا با روسیه توجه دارند.

همین تنش‌ها بود که روز دوشنبه به اونس طلا کمک کرد. اونس طلا که هفته گذشته تا بهای ۱۲۵۶ دلار جهش کرده بود، در اولین روز آخرین هفته ماه مه تا قیمت ۱۲۶۰ دلار بالا رفت. رشد روز اول هم ناشی از نااطمینانی‌های آمریکایی و هم ناشی از اثرگذاری عوامل خارجی بود. در این روز، همزمان با افت شاخص دلار، بهای نفت خام رشد کرد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزات گرانبها، به نفع طلا کار کرده باشند. شاخص دلار که جمعه هفته گذشته روی عدد ۱۴/ ۹۷ واحد ایستاده بود، دوشنبه تا عدد ۹۸/ ۹۶ واحد پایین آمد. همزمان، بهای نفت خام به اوج یک ماهه رفت. نشست اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، پنج‌شنبه همین هفته در وین اتریش برگزار خواهد شد و انتظار می‌رود که شاهد تصویب ادامه کاهش تولید باشد. سه‌شنبه با خبر غم‌انگیز مرگ نوجوانان در جریان کنسرت آریانا گرنده شروع شد، با این همه داده‌های خوب اقتصادی به‌ویژه داده‌هایی از اقتصاد آلمان، بازارها را امیدوار نگه داشت. بورس‌ها که دو هفته است شاهد افزایش قابل‌توجه ریسک‌پذیری هستند، صبح سه‌شنبه نیز رشد شاخص‌ها را تجربه کردند، اما نااطمینانی‌های موجود، خرید طلا را بالا نگه داشت. رشد یورو، دلار ایالات متحده را بیش از پیش تحت فشار قرار داد تا طلا کمک خارجی‌ای نیز در اختیار داشته باشد. اونس طلا سه‌شنبه را با بهای ۱۲۶۲ دلار آغاز کرد و بعد به نوسان پیرامون مرز ۱۲۶۰ دلار رو آورد. بهایی که تا ساعت ۸ عصر روز گذشته به وقت تهران برای اونس ثبت شد، ۱۲۶۰ دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سه‌شنبه رقم خورده باشد.

امروز چهارشنبه، صورت‌جلسه نشست پیشین فدرال رزرو آمریکا منتشر خواهد شد که برای بازارها از اهمیت خاصی برخوردار است. این گزارش می‌تواند چشم‌انداز روشن‌تری از سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا به‌دست دهد. اگر فدرال رزرو در نشست ماه ژوئن نرخ‌های بهره را افزایش دهد، طلا ممکن است تحت فشار قرار گیرد، اما شیب کند رشد نرخ‌ها و همین طور لحن بیانیه ژوئن می‌تواند اثری وارونه داشته باشد. پنج‌شنبه نیز نشست اوپک مورد توجه خواهد بود. بازار کالاهای پایه از جمله بازار طلا به‌شدت از روند نفت که رهبر کالاهای خام است، اثر می‌پذیرد. عربستان و عراق روز دوشنبه در مورد ضرورت تمدید ۹ماهه توافق کاهش تولید برای تقویت قیمت نفت توافق کردند و به این ترتیب در شرایطی که تولید‌کنندگان نفت خود را برای نشست این هفته وین آماده می‌کنند، یکی از موانع عمده تمدید توافق کاهش تولید از میان برداشته شد.