دنیای اقتصاد: نتایج گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی خرده‌فروشی در هفته منتهی به ۲۲ اردیبهشت سال جاری حاکی از این است که در میان ۱۱ گروه مواد غذایی، دو گروه میوه‌های تازه و سبزی‌های تازه بیشترین تورم ماهانه و سالانه را داشتند و در این بازه زمانی، دو گروه تخم‌مرغ و روغن نباتی کمترین تورم را ثبت کردند.

میوه‌ها و سبزی‌ها در صدر تورم سالانه

بانک مرکزی گزارش جدید خود از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران را در هفته منتهی به ۲۲ اردیبهشت منتشر کرد. نتایج به‌دست‌آمده از گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در میان ۱۱ گروه غذایی «لبنیات»، «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» تمامی گروه‌ها با افزایش تورم نقطه‌به‌نقطه رو‌به‌رو بوده است؛ اما در این میان دو گروه لبنیات و روغن نباتی تورم نقطه‌به‌نقطه تک‌رقمی داشته‌اند.در میان این ۱۱ گروه مواد غذایی، سه گروه سبزی‌های تازه، میوه‌های تازه و برنج بیشترین افزایش تورم سالانه و سه گروه لبنیات، روغن نباتی و تخم‌مرغ کمترین افزایش تورم سالانه را ثبت کرده‌اند.

براساس آخرین گزارش بانک مرکزی، گروه سبزی‌های تازه با تورم نقطه‌به‌نقطه ۶۵ درصد بیشترین افزایش متوسط قیمت را در یک سال منتهی به ۲۲ اردیبهشت به خود اختصاص داده است. تمام اقلام این گروه تورم سالانه بالای ۱۴ درصد را تجربه کرده‌اند. در اقلام موجود در این گروه، «گوجه فرنگی» ۶/ ۱۴۰ درصد، کدو سبز ۸/ ۵۶ درصد، پیاز ۲/ ۵۶ درصد، خیار ۸/ ۴۲ درصد، لوبیا سبز ۳/ ۲۹ درصد، سیب‌زمینی ۸/ ۲۸ درصد، سبزی‌های برگی ۶/ ۲۱ درصد و بادنجان ۱/ ۱۴ درصد تورم سالانه را ثبت کرده‌اند. به این ترتیب گوجه فرنگی با تورم نقطه‌به‌نقطه ۶/ ۱۴۰ درصد بیشترین افزایش متوسط قیمت را در یک سال منتهی به ۲۲ اردیبهشت تجربه کرده است. علاوه‌بر این، گروه میوه‌های تازه نیز تورم سالانه ۴/ ۴۵ درصد را در یک سال منتهی به ۲۲ اردیبهشت سال جاری داشته است. در این گروه طالبی با تورم ۲/ ۱۰۶ درصد، سیب قرمز تخم لبنان با تورم سالانه ۱/ ۷۲ درصد و سیب زرد تخم لبنان با افزایش قیمت حدود ۸/ ۶۳ درصد بیشترین افزایش قیمت‌ها را ثبت کرده‌اند. در این گروه مواد غذایی تنها لیموشیرین با کاهش قیمت سالانه مواجه بوده است. تورم نقطه‌به‌نقطه لیموشیرین در یک سال منتهی به ۲۲ اردیبهشت منفی ۸/ ۱۲ درصد بوده است که در مجموع تورم نقطه‌به‌نقطه ۴/ ۴۵ درصدی را برای گروه میوه‌های تازه ثبت کرده است. گروه برنج نیز در یک سال منتهی به ۲۲ اردیبهشت با تورم حدود ۱/ ۲۷ درصدی مواجه بوده است. در این گروه، برنج داخله درجه دو ۹/ ۴۴ درصد، برنج داخله درجه یک ۲/ ۲۶ درصد و برنج وارداتی غیرتایلندی ۵/ ۵ درصد تورم نقطه‌به‌نقطه داشته‌اند. به این ترتیب متوسط قیمت هر کیلو برنج داخله درجه دو در سطح شهر تهران ۹ هزار و ۷۱۹ تومان، برنج داخله درجه یک ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان و برنج وارداتی غیرتایلندی ۵ هزار و ۴۳۶ تومان گزارش شده است. از سوی دیگر، براساس آخرین گزارش بانک مرکزی، گروه لبنیات با تورم نقطه‌به‌نقطه ۵/ ۷ درصدی، کمترین افزایش متوسط قیمت را در یک سال منتهی به ۲۲ اردیبهشت داشته است. در این گروه ماست پاستوریزه ۱۲ درصد، ماست غیر پاستوریزه ۶/ ۲ درصد، پنیر غیرپاستوریزه ۴/ ۳ درصد، کره پاستوریزه ۸/ ۲۰ درصد و شیر پاستوریزه ۹/ ۵ درصد تورم سالانه داشته‌اند. علاوه‌بر این، بررسی‌ها نشان می‌دهد گروه روغن نباتی نیز در یک سال منتهی به ۲۲ اردیبهشت‌ماه تورم نقطه‌به‌نقطه تک‌رقمی داشته است. روغن نباتی جامد با ۱/ ۹ درصد و روغن نباتی مایع با ۶/ ۷ درصد تورم سالانه مواجه بوده‌اند که در مجموع تورم نقطه‌به‌نقطه گروه روغن نباتی ۲/ ۸ درصد بوده است.

رشد قیمتی اکثر گروه‌ها

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در یک ماه منتهی به ۲۲ اردیبهشت بیانگر آن است که در بازه زمانی مورد بررسی در میان ۱۱ گروه غذایی، ۶ گروه تورم مثبت و ۴ گروه غذایی تورم منفی داشته‌اند. نکته قابل توجه در گزارش اخیر این است که در یک ماه منتهی به ۲۲ اردیبهشت تورم‌های مثبت تک‌رقمی و زیر ۶ درصد بوده است. بر همین اساس متوسط قیمت حبوب ۹/ ۵ درصد، میوه‌های تازه ۸/ ۵ درصد، سبزی‌های تازه ۷/ ۴ درصد، گوشت قرمز ۹/ ۱ درصد و لبنیات ۴/ ۰ درصد افزایش یافته است. علاوه‌بر این، بررسی گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد بیشترین افزایش تورم ماهانه به سه گروه حبوب، میوه‌های تازه و سبزی‌های تازه اختصاص داشته است؛ در‌حالی‌که کمترین افزایش تورم ماهانه برای سه گروه تخم‌مرغ، گوشت مرغ و روغن نباتی بوده است.براساس گزارش بانک مرکزی در بازه زمانی مورد بررسی متوسط قیمت ۴ گروه غذایی با کاهش رو‌به‌رو بوده که تخم‌مرغ با ۴/ ۱۹ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را ثبت کرده است. بر همین اساس، یک شانه حدود ۲ کیلوگرمی تخم‌مرغ در سطح شهر تهران به طور متوسط ۹ هزار و ۲۳۴ تومان به فروش رسیده است که به نسبت هفته مشابه ماه قبل ۴/ ۱۹ درصد کاهش قیمت داشته است. همچنین، گوشت مرغ نیز در یک ماه منتهی به ۲۲ اردیبهشت تورم منفی ۶/ ۶ درصدی داشته است. براساس گزارش رسمی بانک مرکزی، متوسط قیمت هر کیلو گوشت مرغ در شهر تهران ۶ هزار و ۵۷۲ کیلو بوده است.علاوه‌بر این، روغن نباتی و قند و شکر نیز در یک ماه منتهی به تاریخ مذکور به ترتیب تورم منفی ۵/ ۰ و منفی ۴/ ۰ درصد را ثبت کرده‌اند. براساس آخرین گزارش بانک مرکزی، تورم ماهانه گروه برنج نیز در یک ماه منتهی به ۲۲ اردیبهشت بدون تغییر بوده است.

هشت گروه، با تورم مثبت هفتگی

بانک مرکزی گزارش جدید خود از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران را در هفته منتهی به ۲۲ اردیبهشت منتشر کرد. نتایج به‌دست آمده از گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در میان ۱۱ گروه غذایی «لبنیات»، «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» ۸ گروه غذایی با افزایش قیمت و دو گروه غذایی با کاهش قیمت مواجه شده است. همچنین متوسط قیمت یک گروه غذایی بدون تغییر باقی مانده است. براساس گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به ۲۲ اردیبهشت‌ماه، از ۸ گروه مواد غذایی با تورم مثبت، گروه‌های تخم‌مرغ، میوه‌های تازه، حبوب، گوشت قرمز و گوشت مرغ تورم بالای یک درصد را ثبت کرده‌اند که در این میان تخم‌مرغ با تورم ۱/ ۳ درصدی بیشترین افزایش متوسط قیمت را به خود اختصاص داده است. پس از تخم‌مرغ، در هفته مورد بررسی، حبوب و گوشت مرغ ۲ درصد، گوشت قرمز ۷/ ۱ درصد، میوه‌های تازه ۶/ ۱ درصد، چای ۸/ ۰ درصد، قند و شکر ۳/ ۰ درصد و لبنیات ۱/ ۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. در گروه حبوبات بیشترین افزایش تورم به لوبیا سفید تعلق داشت که با تورم ۴/ ۶ درصدی در هفته مورد بررسی، به قیمت متوسط هر کیلو ۹ هزار و ۷۷۶ تومان در سطح شهر تهران به فروش رسیده است. کمترین تورم نیز به لوبیا چشم بلبلی با حدود ۴/ ۰ درصد اختصاص داشت که هر کیلوی آن به قیمت متوسط ۹ هزار و ۹۵۹ تومان در سطح شهر تهران مبادله شده است. براساس آخرین گزارش بانک مرکزی هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان در سطح شهر تهران ۴۳ هزار و ۶۵۹ تومان به فروش رسیده که به نسبت هفته گذشته ۵/ ۲ درصد رشد قیمت داشته است. علاوه‌بر این، هر کیلو گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان ۳۷ هزار و ۴۴۸ تومان بوده و تورم ۷/ ۰ درصدی داشته است که در مجموع این دو قلم، تورم ۷/ ۱ درصدی را برای گروه گوشت قرمز ایجاد کرده است. همچنین در هفته مورد بررسی، دو گروه با کاهش تورم هفتگی مواجه بوده‌اند. در این میان، گروه سبزی‌های تازه با تورم منفی ۱/ ۲ درصد بیشترین کاهش را داشته است. گروه برنج نیز در هفته مورد بررسی با افت ۳/ ۰ درصدی متوسط قیمت رو‌به‌رو بوده است. در هفته منتهی به ۲۲ اردیبهشت سال جاری، تنها تورم گروه روغن نباتی بدون تغییر بوده است.

بیشترین و کمترین تورم خوراکی‌ها