دنیای اقتصاد: اونس طلا تحت‌فشار مانده است. این کالای گرانبها که آخر وقت چهارشنبه نتوانست مقابل سقوط به محدوده ۱۲۱۰ دلار مقاومت کند، پنج‌شنبه به محدوده ۱۲۲۰ دلار بازگشت و جمعه را هم با رشد آغاز کرد، اما همچنان ضعیف ماند. اونس طلا در نیمه‌های آوریل به عبور از مرز ۱۳۰۰ دلار امید داشت، اما حالا برای بازگشت به میانه‌های کانال ۱۲۰۰ دلار تقلا می‌کند. اونس طلا که هفته گذشته را با بهای ۱۲۲۸ دلار به پایان برده بود، تا پایان فعالیت بازارها در روز چهارشنبه به بهای ۱۲۱۹ دلار افت کرد، اما پنج‌شنبه روی بهای ۱۲۲۵ دلار ایستاد. جمعه هم با قیمت ۱۲۲۶ دلار آغاز شد و بعد اونس به‌سوی مرز ۱۲۳۰ دلار حرکت کرد. البته در قیمت‌های بالاتر برخی از معامله‌گران دست به فروش می‌زدند. تا ساعت ۸ عصر جمعه، بهای ۱۲۲۹ دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی هفته دوم ماه مه رقم خورده باشد.

اونس طلا صبح چهارشنبه مقابل سقوط به زیر مرز حمایتی ۱۲۲۰ دلار مقاومت کرد اما دست آخر با ۲ دلار افت نسبت به بهای نهایی روز سه‌شنبه روی بهای ۱۲۱۹ دلار ایستاد. مهم‌ترین دلیل فشار روی اونس در سومین روز کاری هفته، رشد اندک شاخص دلار بود. شاخص دلار که سه‌شنبه روی عدد ۶۵/ ۹۹ واحد ایستاده بود، چهارشنبه تا عدد ۶۶/ ۹۹ واحد رشد کرد. این رشد بسیار اندک بود، اما توانست حمایت مرز ۱۲۲۰ دلار را از طلا بگیرد. اونس در مقطعی از روز چهارشنبه تحت حمایت شناسایی سود و روند بازارهای سهام بود، اما در نهایت به محدوده پایین‌تر رفت. بورس‌های جهانی چهارشنبه تحت فشار سودگیری و خبر اخراج رئیس «اف بی آی» ازسوی دونالد ترامپ بودند.

روز پنج‌شنبه، روز بازگشت به محدوده ۱۲۲۰ دلار بود. اونس در این روز از افت شاخص دلار و بازارهای سهام نفع برد تا ۶ دلار رشد را تجربه کند. شناسایی سود هم در این روز حامی طلا بود. شاخص دلار در این روز به ۶۲/ ۹۹ واحد رسید. علاوه‌بر دلار، دیگر عامل مهم خارجی در بازار فلزهای گرانبها یعنی بهای نفت خام هم به نفع فلز زرد عمل کرد. نفت خام پنج‌شنبه رشد کرد و از آنجا که طلای سیاه، کالای رهبر بازار پایه است، رشد آن به طلا کمک کرد. نفت خام هفته گذشته توانست از کف ۵/ ۱۲ ماهه دو هفته پیش فاصله خوبی بگیرد. پنج‌شنبه، اخبار سیاسی و ژئوپلیتیک کمرنگ بودند و تاثیری بر روند بازار نداشتند.

اونس روز جمعه را با اندکی تقویت آغاز کرد اما بعد توانست خود را به مرز ۱۲۳۰ دلار نزدیک کند. مهم‌ترین حامیان طلا در روز گذشته، افت شاخص‌های دلار و بورس بودند. شاخص دلار صبح روز گذشته باز هم تضعیف شد و شاخص‌های سهام جهان نیز عمدتا رو به کاهش داشتند. مهم‌ترین دلیل فشار بر بورس‌ها در این روز، تشدید نگرانی‌ها درباره نظام بانکی چین بود. یک نکته جالب درباره بازارها در روز گذشته این بود که شاخص دلار با وجود افت، در حال رقم زدن هفته‌ای خوب برای خود بود. دلیل این روند، افزایش احتمال رشد نرخ‌های بهره در نشست ماه ژوئن فدرال رزرو است.

گرچه قیمت طلا تحت‌فشار زیادی قرار دارد و طی یک ماه گذشته با کاهش روبه‌رو شده، یک تحلیلگر ارشد اقتصادی بر این باور است که طلا می‌تواند سطح حمایتی ۱۲۰۰ دلاری را حفظ کند. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، داگ گروه، تحلیلگر ارشد اقتصادی در حاشیه کنفرانسی اقتصادی در نیویورک گفت: «به‌نظر من تقاضای سرمایه‌گذاری و فیزیکی برای طلا مانع از کاهش قیمت فلز زرد به کمتر از ۱۲۰۰ دلار در هر اونس خواهد شد.» او افزود: «طلا شاخصی برای اندازه‌گیری نگرانی و هیجان مالی در بازارهای جهانی است. شما می‌بینید زمانی که نگرانی و هیجان در بازارهای بین‌المللی وجود داشته باشد، طلا عملکرد خوبی دارد. قیمت طلا با تشدید تنش‌های سیاسی افزایش می‌یابد. در شرایط کنونی نگرانی‌های مربوط به تحولات سیاسی اروپا و تنش در شبه‌جزیره کره می‌تواند موجب افزایش تقاضا برای طلا شود. در صورتی که نرخ تورم در اقتصاد آمریکا با افزایش روبه‌رو شود و ارزش دلار نیز به روند نزولی خود ادامه دهد، تقاضا و قیمت طلا با افزایش همراه خواهد شد.»