دنیای اقتصاد: بانک مرکزی اصلاحیه دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر ارز‌ و اسناد بانکی همراه مسافر را ابلاغ کرد. این اصلاحیه نسبت به دستورالعملی که ۲۲ آبان سال گذشته ازسوی بانک مرکزی منتشر شده بود، سه تغییر عمده دارد.

نخست، تغییر واحد ارز مبنا از دلار به یورو است. در دستورالعمل سال گذشته، سقف ارز ورود و خروج همراه مسافر ۱۰ هزار دلار اعلام شده بود، اما این رقم در اصلاحیه ۱۰ هزار یورو شده است. این اقدام نشان از گام‌های اولیه بانک مرکزی برای تغییر واحد گزارشگری مالی است. سیاستی که رئیس کل بانک مرکزی پیش‌تر از آن خبر داده بود. تغییر دوم اضافه شدن اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام است. در واقع طبق اصلاحیه جدید، هر مسافر می‌تواند ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام مجموعا تا ارزش ۱۰ هزار یورو را بدون نیاز به اظهار حمل کند. اگر مسافری مجموع ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نامش بیش از سقف تعیین شده باشد، باید به اظهار ارز خود اقدام کند. طبق این اصلاحیه اسناد بانکی شامل چک بانکی، چک تضمینی، چک مسافرتی و سایر اسناد مالی قابل انتقال می‌شود.

برای ورود ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام مجموعا به مبلغ بیش از سقف تعیین شده، مسافر باید در مبادی ورودی نسبت به اظهار ارز یا اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه خود به‌صورت کتبی یا شفاهی به گمرک جمهوری اسلامی ایران اقدام و اطلاعات موردنیاز را به‌صورت سیستمی از طریق درگاه گمرک ثبت کند. ضمنا مسافر می‌تواند قبل از ورود به کشور از طریق درگاه مزبور، ارز‌، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه خود را به‌صورت سیستمی اظهار کند.خروج ارز ‌/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام اظهارشده مجموعا مازاد بر مبلغ ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها به ازای هر مسافر به خارج از کشور، منوط به ارائه رسید چاپی حاوی کد رهگیری صادره از سوی باجه بانک ملی ایران و تا سقف مبلغ مندرج در رسید مزبور به گمرک جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

سومین تغییر اصلاحیه جدید مربوط به ماده ۱۷ است. ماده‌ای که به دستورالعمل قبلی اضافه شده است. طبق ماده ۱۷ اصلاحیه، ورود و خروج ارز‌/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام از طریق مراسلات پستی و حمل بار بیش از مبلغ ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها ممنوع است. در واقع یک محدودیت پستی نیز برای ورود و خروج ارز در اصلاحیه منظور شده است. باقی ماده‌های اصلاحیه موجود همانند دستورالعمل سال گذشته است و تنها این سه تفاوت گفته شده، وجود دارد. همچنین ماده ۱۲ اصلاحیه نیز تنها شامل ارز است و اسناد بانکی و اوراق بهادار مشمول آن ‌نمی‌شوند. طبق ماده۱۲، در صورتی‌که مسافر قصد خروج ارز به میزان کمتر از مبلغ اظهار شده را داشته باشد، گمرک ج.ا.ا مسافر را به باجه بانک ملی ایران راهنمایی کرده و بانک ملی ایران نیز ضمن کسر مبلغ موردنظر از مبلغ اظهارشده در سامانه مربوطه، نسبت به صدور رسید چاپی جدید اقدام می‌کند.متن کامل اصلاحیه جدید که روز گذشته منتشر شده، در سایت بانک مرکزی قابل‌دسترس است.