تایید دوم از تورم تک‌رقمی

دنیای اقتصاد: آمارهای گزارش مرکز آمار ایران نیز تورم تک‌رقمی در پایان سال ۱۳۹۵ را تایید کرد. مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور را در سال ۱۳۹۵ براساس سال پایه ۱۳۹۰ منتشر کرد. براساس آمارهای این گزارش شاخص کل در سال ۱۳۹۵ به رقم ۶/ ۲۳۱ رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸/ ۶ درصد افزایش داشته است. این رقم در سال ۱۳۹۴ معادل ۳/ ۱۱ درصد بود که طی یک سال منتهی به سال ۱۳۹۵ روند نزولی داشته است. البته آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ تورم میانگین در پایان سال ۱۳۹۵ به سطح ۹ درصد رسیده است به این ترتیب اختلاف حدود ۲/ ۲ واحد درصدی‌میان آمار بانک مرکزی با آمار مرکز آمار ایران دیده می‌شود. اما هر دو آمار تایید می‌کند که نرخ تورم در پایان سال ۱۳۹۵ به زیر سطح ۱۰درصد رسیده است. رخداد تورم تک‌رقمی در پایان سال، پس از ۲۶ سال در اقتصاد کشور به وقوع پیوسته است. حصول تورم تک‌رقمی یکی از اهداف دولت یازدهم بود که در سال گذشته این وعده انتخاباتی محقق شد.

تحولات تورم 5 سال اخیر

مرکز آمار ایران علاوه‌بر انتشار آمار تورم در سال ۱۳۹۵، آمار تغییرات تورمی از سال ۱۳۹۱ را منتشر کرده است. براساس این آمار در سال ۱۳۹۱ که آخرین سال کامل فعالیت دولت دهم بود، نرخ تورم به ۶/ ۲۸ درصد رسیده بود، در سال ۱۳۹۲ نرخ تورم با ثبت رقم ۱/ ۳۲ درصد به بیشترین مقدار طی یک دهه اخیر رسیده، اما پس از آن مسیر نزولی را طی کرده و به سطح ۸/ ۱۴ درصد در سال ۱۳۹۳ رسیده است. به بیان دیگر، در کمتر از یک سال سطح تورم نصف شده است. مسیر کاهشی تورم در سال ۱۳۹۴ نیز تداوم یافت و این متغیر مهم در سال ۱۳۹۵ تک‌رقمی شد. موضوعی که هم از سوی مرکز آمار ایران و هم از سوی بانک مرکزی تایید شده است.

کاهش تورم در خوراکی‌ها

آمارهای این گزارش در بخش بعدی در گروه‌ها نیز منتشر شده است. یکی از مهم‌ترین گروه‌ها در این گزارش، «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» است که در سال ۱۳۹۵ شاخصی معادل ۳/ ۲۷۲ را ثبت کرده است. این رقم نسبت به سال قبل ۶/ ۷ درصد را ثبت کرده که نسبت به سال ۱۳۹۴، معادل ۲ واحد درصد کمتر بوده است. تورم گروه خوراکی‌ها، در سال ۱۳۹۵ معادل با ۴/ ۷ درصد بوده است. در زیر گروه این بخش، تورم «گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های» آن معادل با ۷/ ۱۰ درصد و تورم «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» معادل با ۳/ ۱۱ درصد بود. این در حالی است که در سال ابتدای دولت یازدهم که تورم گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن رقمی حدود ۳۳ درصد گزارش شده بود. بنابراین طی سه سال اخیر نرخ تورم گوشت قرمز ۲۰ واحد درصد کمتر شده است. البته کاهش نرخ تورم به این معنی نیست که قیمت گوشت قرمز نسبت به سال ۱۳۹۲ ارزان‌تر عرضه شود؛ بلکه به این معنی است که افزایش قیمت مواد خوراکی‌ها روند کندتری به خود گرفته است.

آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۵ تورم گروه شیر، پنیر و تخم‌مرغ معادل ۷/ ۵ درصد ثبت شده است رقمی که در سال ۱۳۹۲ معادل ۹/ ۳۱ درصد عنوان شده بود. همچنین تورم گروه میوه و خشکبار در سال ۱۳۹۵ به منفی ۶/ ۰ درصد کاهش یافته که این رقم در سال ۱۳۹۲معادل ۱/ ۵۷ درصد بوده است. این روند به خوبی نشان می‌دهد که نرخ تورم میوه‌ها در سال‌های اخیر کنترل شده و حتی نسبت به سال ۱۳۹۴ از سطح قیمت آن نیز کاسته شده است. البته روایت بانک مرکزی از تورم میوه‌ها متفاوت از آمار مرکز آمار است و به اعتقاد بانک مرکزی تورم میوه‌ها در سال ۱۳۹۵ سطح نسبتا بالایی در مقایسه با سایر گروه‌ها داشته است.

تورم 6 درصدی در گروه غیر خوراکی‌ها

دیگر آمارهای این گزارش حاکی از آن است که تورم گروه غیرخوراکی‌ها و خدمات در سال ۱۳۹۵ به سطح ۴/ ۶ درصد رسیده است. این رقم در سال ۱۳۹۲ معادل ۲۷ درصد بود. در گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها تورم به سطح ۹/ ۵ درصد رسیده است. در سال ۱۳۹۲ تورم، این گروه حدود ۲۰ درصد گزارش شده است. تورم مسکن در سال ۱۳۹۲ معادل ۹/ ۱۹ درصد بوده که این رقم در سال ۱۳۹۵ به سطح ۹/ ۴ درصد رسیده است.براساس آمارهای گزارش مرکز آمار ایران، میزان تورم بهداشت و درمان در سال ۱۳۹۵ رقم ۱/ ۹ درصد را ثبت کرده است، این در حالی است که این رقم در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۵ درصد و در سال ۱۳۹۲ معادل ۳۹ درصد بوده است. علاوه‌بر این، آمارها نشان می‌دهد تورم حمل‌و‌نقل در سال گذشته به ۳/ ۵ درصد رسیده که کمترین رقم در ۵ سال گذشته بوده است. آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم بخش حمل‌و‌نقل نیز از ۷/ ۳۳ درصد در سال ۱۳۹۲ به سطح ۳/ ۵ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

سبقت تورم کالا از خدمات

مرکز آمار ایران، علاوه‌بر دسته‌بندی گروه‌ها به دو بخش خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها، تقسیم‌بندی دیگری نیز در گزارش خود دارد. بر این اساس، گزارش مرکز آمار ایران، به دو بخش کالاها و خدمات تقسیم‌بندی شده است. آمارهای این گزارش نشان می‌دهد که تورم میانگین بخش کالاها در سال ۱۳۹۵ به رقم ۱/ ۷ درصد رسیده است که نسبت به تورم بخش خدمات که رقمی معادل با ۳/ ۶ درصد بوده، در سطح بیشتری قرار دارد. این در حالی است که تورم بخش کالا در سال ۱۳۹۴ معادل ۶/ ۱۰ درصد بوده و تورم گروه خدمات رقمی معادل با ۳/ ۶ درصد گزارش شده است؛ بنابراین این آمارها حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۵ میزان تورم کالاها از تورم بخش خدمات سبقت گرفته است. در سال ۱۳۹۲ نیز تورم بخش کالاها معادل با ۱/ ۳۹ درصد ثبت شده و تورم بخش خدمات معادل با ۷/ ۲۳ درصد بود.