دنیای اقتصاد: نتایج به دست آمده از گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد غذایی در هفته منتهی به ۲۳ مهرماه حاکی از آن است که شتاب افزایش قیمت مواد‌غذایی در هفته مذکور به نسبت هفته قبل از آن، بیشتر شده است. بر همین اساس ۶ گروه غذایی افزایش قیمت و ۲ گروه غذایی کاهش قیمت را تجربه کرده است. این آمار‌ها نسبت به هفته قبل که ۶ گروه از ۱۱ گروه کاهش قیمت داشته‌اند، تغییر قابل توجهی را نشان می‌دهد. در هفته منتهی به ۲۳ مهرماه گوشت مرغ با تورم هفتگی نزدیک به ۱۰ درصد رکورددار بیشترین افزایش قیمت بوده است که البته بخشی از افت قیمتی تقریبا ۲۰ درصدی یک ماه پیش این گروه را جبران کرده است. موضوعی که از نوسان شدید قیمت مرغ در هفته‌های گذشته خبر می‌دهد. پس از این گروه، نرخ تورم در گروه‌های تخم مرغ و برنج در رده‌های بعدی قرار گرفته است. همچنین سبزی‌های تازه در هفته مورد بررسی تنها گروه مواد غذایی بود که تورم منفی بالای یک درصد داشته است. به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت در هفته منتهی به ۲۳ مهر، به دلیل افزایش تقاضا در جهت تامین نذورات دهه اول محرم بوده است.

رشد قیمت 6 گروه از 11 گروه

بانک مرکزی گزارش جدید خود از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران را در هفته منتهی به ۲۳ مهر منتشر کرد. نتایج به دست آمده از گزارش جدید بانک‌مرکزی نشان می‌دهد در میان ۱۱ گروه غذایی «لبنیات»، «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» ،۶ گروه غذایی با افزایش قیمت و ۲ گروه غذایی با کاهش قیمت مواجه شده است. همچنین متوسط قیمت ۳ گروه غذایی بدون تغییر باقی مانده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به ۲۳ مهرماه، از ۶ گروه مواد غذایی با تورم مثبت، گروه‌های تخم‌مرغ، برنج و گوشت مرغ تورم بالای یک درصد را ثبت کرده‌اند که در این میان گوشت مرغ با تورم ۸/ ۹ درصدی بیشترین افزایش متوسط قیمت را به خود اختصاص داده است. پس از گوشت مرغ، در هفته مورد بررسی، تخم مرغ ۵/ ۲ درصد، برنج ۱/ ۱ درصد، میوه‌های تازه ۵/ ۰ درصد، حبوب ۴/ ۰ درصد و روغن نباتی ۱/ ۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

جهش 10 درصدی گوشت مرغ

بر اساس آمارهای رسمی بانک مرکزی در هفته منتهی به ۲۳ مهرماه، قیمت گوشت مرغ تورمی ۸/ ۹ درصدی داشته است. بررسی روند قیمتی از ابتدای تابستان این محصول نشان می‌دهد در چهار هفته اخیر این اولین بار است که قیمت گوشت مرغ با تورم مثبت همراه بوده است. به این معنا که از هفته آخر شهریور ماه تا هفته منتهی به ۱۶ مهر متوسط قیمت گوشت مرغ در سطح شهر تهران حدود ۲۳ درصد افت داشته است اما در هفته سوم مهرماه با افزایش حدود ۱۰درصدی به قیمت هر کیلو ۶ هزار و ۹۶۷ تومان در سطح شهر تهران رسیده است. همچنین، به همراه افزایش متوسط قیمت گوشت مرغ، تخم‌مرغ نیز در هفته مذکور به نسبت هفته ماقبل خود تورم ۲/ ۲ درصدی داشته است و هر شانه حدود ۲ کیلوگرم از این محصول به قیمت ۹ هزار و ۳۲۸ تومان در سطح شهر تهران به فروش رسیده است. نکته قابل توجه این است که قیمت تخم مرغ از ابتدای فصل پاییز با تورم مثبت همراه بوده است به‌طوری که در مدت مورد بررسی در سطح شهر تهران، حدود ۹/ ۲ درصد رشد تورمی داشته است. گزارش جدید بانک مرکزی بیانگر آن است که در هفته مذکور متوسط قیمت دو گروه غذایی کاهش یافته است. در هفته مذکور از میان این دو گروه غذایی تنها گروه غذایی «سبزی‌های تازه» با ۵/ ۱ درصد کاهش، تورم بیش از یک درصد را ثبت کرده است. در این گروه بهای کدو سبز معادل ۵/ ۲ درصد و پیاز ۸/ ۶ درصد افزایش یافته است ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ۲/ ۰ تا ۴/ ۶ درصد کاهش داشته است که در این میان بیشترین کاهش مربوط به خیار بوده که هر کیلو خیار در سطح شهر تهران به قیمت ۲هزار و ۷۰۰ تومان عرضه شده است.همچنین، در هفته مورد بررسی گروه قند و شکر نیز با افت قیمتی ۱/ ۰ درصدی همراه بوده است. به‌طوری که افت ۱/ ۰ درصدی قیمت قند و کاهش ۲/ ۰ درصدی متوسط قیمت شکر سبب تورم منفی در این گروه شده است. قیمت هر کیلو قند در سطح شهر تهران ۴ هزار و ۲۴۴ تومان و قیمت هر کیلو شکر در سطح شهر تهران ۳ هزار و ۸۹۶ تومان گزارش شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای مهرماه تا کنون قیمت قند در سطح شهر تهران تقریبا بدون تغییر بوده است و متوسط قیمت شکر حدود ۲/ ۰ درصد کاهش یافته است. همچنین گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد متوسط قیمت سه گروه لبنیات، گوشت قرمز و چای بدون تغییر بوده است.

تورم ماهانه مواد غذایی

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در یک ماه منتهی به ۲۳ مهر بیانگر آن است که در بازه زمانی مورد بررسی در میان ۱۱ گروه غذایی، ۵ گروه تورم مثبت و ۶ گروه غذایی تورم منفی داشته است. بر همین اساس متوسط قیمت برنج ۴/ ۲درصد، روغن نباتی ۲/ ۲ درصد، گوشت قرمز ۷/ ۱ درصد، چای و حبوب ۵/ ۰ درصد افزایش یافته است. براساس گزارش بانک مرکزی در بازه زمانی مورد بررسی متوسط قیمت ۶ گروه غذایی کاهش یافته است که گروه میوه‌های تازه با ۴/ ۱۹ درصد افت، بیشتر کاهش قیمت را ثبت کرده است. بر همین اساس، به‌رغم افزایش ۳/ ۱۷ درصدی متوسط قیمت گلابی در یک ماه مذکور، به دلیل افت ۶/ ۸ تا ۸/ ۲۹ درصدی سایر اقلام این گروه، تورم گروه میوه‌های تازه با افت ۴/ ۱۹ درصدی همراه بود. بیشترین کاهش قیمت در یک ماه منتهی به ۲۳ مهر در این گروه به نارنگی تعلق داشت که هر کیلو از این محصول در سطح شهر تهران به قیمت ۴ هزار و ۷۳۲ تومان عرضه شد. پس از میوه‌های تازه، بیشترین افت به گروه گوشت مرغ تعلق یافت که کاهش ۷/ ۷ درصدی داشت. بررسی روند ماهانه تورم از ابتدای فصل پاییز نشان می‌دهد تنها در سه گروه لبنیات، میوه‌های تازه و قند و شکر با تغییر جهت تورم مواجه بوده‌ایم. به این معنا که گروه میوه‌های تازه در هفته منتهی به ۲ مهر تورم مثبت ۹/ ۱ درصدی داشته در حالی که در هفته‌های بعدی تا ۲۳ مهر ماه تورم منفی در پیش گرفته است. همچنین گروه قند و شکر نیز در دو هفته منتهی به ۹ مهر ماه تورم مثبت و در دو هفته منتهی به ۲۳ مهر تورم منفی داشته است. گروه لبنیات نیز در دو هفته منتهی به ۹ مهرماه بدون تغییر بوده و در سایر گروه‌ها روند متوسط قیمت تغییر علامتی نداشته است.

تورم سالانه مواد غذایی

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد غذایی نشان می‌دهد در یک‌سال منتهی به ۲۳ مهر متوسط قیمت یک گروه غذایی کاهش و سایر گروه‌های غذایی افزایش یافته است. بر همین اساس بیشترین افزایش قیمت در یک‌سال گذشته منتهی به تاریخ مورد بررسی، مربوط به گروه غذایی برنج بوده است. به‌طوری که متوسط قیمت این گروه غذایی در طول یک‌سال ۷/ ۵۱ درصد افزایش یافته است. در زیرمجموعه این گروه غذایی در یک‌سال گذشته متوسط قیمت برنج داخله درجه یک ۵۲ درصد و برنج داخله درجه دو ۲/ ۵۰ درصد افزایش یافته است. پس از گروه غذایی برنج، بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه غذایی قند و شکر با ۱/ ۴۵ درصد رشد بوده است. براساس گزارش بانک مرکزی در زیرمجموعه گروه غذایی این گروه، متوسط قیمت هر کیلوگرم قند در طول یک‌سال گذشته ۲/ ۴۶ درصد و هر کیلو گرم شکر ۷/ ۴۳ درصد رشد داشته است. علاوه بر این در یک‌سال منتهی به ۲۳ مهر ماه متوسط قیمت حبوب ۵/ ۲۳ درصد، متوسط چای ۵/ ۱۶ درصد، تخم مرغ ۹/ ۱۳ درصد، متوسط قیمت گوشت قرمز ۱/ ۹درصد، روغن نباتی ۶/ ۶ درصد، گوشت مرغ ۶ درصد، لبنیات ۵/ ۳ درصد و میوه‌های تازه ۱/ ۳ درصد افزایش یافته است. گزارش بانک مرکزی حکایت از آن دارد که در یک‌سال گذشته متوسط قیمت گروه سبزی‌های تازه با کاهش ۵/ ۸درصدی رو‌به‌رو بوده است.