قائم‌مقام بانک مرکزی تشکیل کمیته‌های مشترک تخصصی میان ایران و پاکستان را لازمه برقراری و گسترش روابط اقتصادی و تجاری دانست و تاکید کرد این کمیته‌ها می‌توانند در رفع موانع اقتصادی و تجاری میان دو کشور موثر باشند. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، اکبر کمیجانی در دیدار با آقای منیر، رئیس سازمان توسعه و تجارت پاکستان با اشاره به روابط تاریخی خوب و گسترده بین دو کشور تصریح کرد: فرصت مناسب پیش آمده در پسابرجام می‌تواند به انتقال تجارب میان بانک‌های مرکزی ایران و پاکستان و گسترش روابط تجاری میان دو کشور کمک کند.

قائم‌مقام بانک مرکزی با اشاره به رشد اقتصادی ایران در سه ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۵ گفت: اقتصاد ایران در شرایط فعلی و در دوران پسابرجام تحولات بسیاری داشته است و بسیاری از موانع تجاری کشور برطرف شده است. در حال حاضر، ایران با بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله ژاپن، هندوستان، کره‌جنوبی، مالزی و اندونزی روابط بانکی برقرار کرده است و امیدواریم بتوانیم این روابط را بیش از پیش با کشورهای آسیایی و از جمله پاکستان گسترش دهیم.

کمیجانی ضمن تاکید بر شرایط باثبات اقتصاد ایران تصریح کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه در آغاز دولت یازدهم حدود ۴۵ درصد بود که با به کار بردن سیاست‌های مناسب و دقیق بانک مرکزی، این نرخ به حدود ۲/ ۹ درصد کاهش یافته است. همچنین نرخ ارز در روزهای ابتدایی این دولت با ناپایداری‌ها و نوسانات بسیاری روبه‌رو بوده و در حال حاضر به شرایط پایدار نزدیک شده است. وی در ادامه افزود: خوشبختانه ریال ایران توانسته است در مقایسه با سایر ارزهای خارجی قدرت خود را بازیابد و نرخ ریال در برابر نرخ دلار به ثبات نسبی رسیده است. در این راستا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به دنبال یکسان‌سازی نرخ ارز و نزدیک شدن دو نرخ رسمی و نرخ بازار است چرا که یکسان‌سازی نرخ ارز موجب ادامه روند کاهشی این نرخ و قدرت گرفتن ریال خواهد شد.

در این جلسه معاون ارزی بانک مرکزی نیز برقراری روابط کارگزاری را در توسعه روابط تجاری و اقتصادی موثر دانست و گفت: بانک مرکزی ایران برای گسترش و افزایش روابط کارگزاری با سایر کشورها فعالیت‌های بسیاری را انجام داده است و در حال حاضر نیز در کشورهایی مانند آلمان، اتریش و ایتالیا، افتتاح حساب شده و براساس آخرین آمار، تعداد ۵۴۲ حساب با بانک‌های بین‌المللی گشایش یافته است. کامیاب ضمن اشاره به جلسات برگزار شده با اشرف واترا، رئیس کل بانک مرکزی پاکستان و امضای ۴ توافقنامه میان دو کشور گفت: در این جلسات، اشرف واترا بر گسترش همکاری‌ها میان دو کشور تاکید و از افزایش این همکاری ابراز رضایت کرد. بر این اساس ایران نیز از این همکاری‌ها استقبال می‌کند و ایجاد کمیته‌های مشترک میان دو کشور می‌تواند به عملیاتی شدن توافقات صورت گرفته میان دو کشور یاری رساند.