موج بریتیش در بازارهای جهانی

گروه بازار پول:‌ اونس طلا هفته انتظار را با افت قیمت‌ها آغاز کرد. انتظار برای همه‌پرسی بریتانیا تا پنج‌شنبه پابرجا است، اما کاهش احتمال خروج این کشور از اتحادیه اروپا، روز دوشنبه تمام بازارهای جهانی از جمله بازار فلزهای گرانبها را تحت‌تاثیر قرار داد. روز گذشته، همزمان با افت ارزش فلز زرد، شاخص‌های بورسی و بهای نفت خام رشد کردند. رشد ارزش پوند بریتانیا نیز شاخص دلار را کاهشی کرد. پوند استرلینگ روز دوشنبه ۵/ ۱ درصد مقابل دلار آمریکا و ۲درصد برابر ین ژاپن خیز گرفت. با این همه رشد بهای نفت خام و افت شاخص دلار نتوانست به طلا کمک چندانی بکند زیرا با توجه به نظرسنجی‌های جدید از مردم بریتانیا، خرید فلز زرد به‌عنوان سرمایه امن کاهش یافت.

رشد ۷ درصدی بهای اونس طلا در حدود ۳ هفته گذشته که روز جمعه قیمت را به ۱۲۹۸ دلار رساند، باعث خوش‌بینی به روند کوتاه‌مدت شد. با این همه خوش‌بین‌ترین معاملعه‌گران نیز می‌دانند که روند هفته کاری جاری بیش از هر چیزی تحت‌تاثیر همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خواهد بود. این همه‌پرسی روز پنج‌شنبه برگزار خواهد شد و از این‌رو، انتظار تا آن زمان ادامه پیدا خواهد کرد. اما این همه‌پرسی از اولین روز کاری هفته اثرگذار بود. روز دوشنبه گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر کاهش احتمال رای بریتانیایی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا بهای اونس را از دو قدمی مرز ۱۳۰۰ دلار پایین آورد. قیمتی که تا ساعت ۷عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد ۱۲۸۰دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

روند دوشنبه

اونس طلا روز دوشنبه را با قیمت ۱۲۸۳دلار آغاز کرد که نشان از عقب‌نشینی بازار از اوج هفته گذشته داشت. این در حالی بود که برخی از کارشناسان انتظار دارند فلز زرد به زودی موقعیت خود را در کانال ۱۳۰۰ دلار تثبیت کند. البته مهم‌تر از عقب‌نشینی اصلاحی صبح دوشنبه، نظرسنجی‌های تازه از رای‌دهندگان بریتانیایی بود که معامله‌گران را تحت‌تاثیر قرار داد.

در حالی که همه‌پرسی ماندن یا نماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بنا است روز ۲۳ژوئن برگزار شود، تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احتمال باقی‌ماندن بریتانیا در این اتحادیه افزایش یافته است. براساس گزارش رویترز، انتشار نظرسنجی‌های جدید موجب کاهش نگرانی‌ها نسبت به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شده و این مساله افت نسبی قیمت طلا را در آغاز هفته جدید کاری در پی داشته است. نظرسنجی‌های تازه درباره همه‌پرسی بریتانیا، بازارهای سهام را نیز متاثر کرده است.

بورس‌های آسیایی روز دوشنبه را با رشد شروع کردند و بعد روند خود را به بورس‌های اروپایی انتقال دادند. افت شاخص دلار و رشد بهای نفت خام روز گذشته از آنجا نتوانستند چندان به طلا کمک کنند که خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن کاهش یافت. ۳ نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که میزان حمایت مردم از کمپین ادامه عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا با افزایش روبه‌رو شده است.

افت صبح دوشنبه در حالی رقم خورد که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت پایگاه اینترنتی کیتکو نشان می‌دهد که هم اکثر سرمایه‌گذاران خرد و هم اکثر کارشناسان حرفه‌ای به افزایش ارزش طلا در هفته جدید کاری امید دارند. در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، ۲۳ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۱۵نفر معادل ۶۵ درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش قیمت‌های طلا را در روزهای آینده پیش‌بینی کرده‌اند. تعداد کارشناسان کاهشی و خنثی، هرکدام ۴ نفر بوده است، یعنی هر دسته ۱۷درصد پاسخ‌دهندگان. در آخرین نظرسنجی از مخاطبان نیز ۸۵۲ شرکت کرده‌اند که از این میان ۶۸۳ نفر معادل ۸۰ درصد، افزایش و ۱۱۵ نفر معادل ۱۳ درصد، کاهش قیمت‌ها را در این هفته پیش‌بینی کرده‌اند. ۵۴ نفر معادل ۶ درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. (در هر دو نظرسنجی، مجموع درصدها به۱۰۰ نمی‌رسد؛ چراکه اعداد گرد شده‌اند.)

ابهام کوتاه‌مدت

تحلیلگران برجسته «ساکسو بانک» بر این باورند که در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا به‌شدت افزایش خواهد یافت و این مساله می‌تواند قیمت این فلز زرد را تا ۱۴۰۰ دلار افزایش دهد. به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، قیمت طلا روز پنج‌شنبه تحت‌تاثیر نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به بیش از ۱۳۱۵ دلار در هر اونس رسید که این بالاترین رقم از اوت ۲۰۱۴ میلادی بود. با این همه، طلا نتوانست روی اوج ۲سال خود بماند. براساس این گزارش اوله‌هانسن تحلیلگر ارشد موسسه ساکسو بانک می‌گوید: «سوال بزرگ هنوز این است که همه‌پرسی بریتانیا چه تاثیری بر بازار طلا خواهد داشت. به نظر من نگرانی نسبت به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موجب افزایش بیشتر قیمت طلا خواهد شد.» او می‌افزاید: «رای به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موجب تشدید نگرانی‌ها در بازارهای سهام خواهد شد و این مساله در نهایت به نفع تقاضای طلا خواهد بود. البته خروج بریتانیا می‌تواند به نفع ارزش دلار آمریکا باشد، ولی در نهایت پیش‌بینی می‌شود که قیمت هر اونس طلا به ۱۴۰۰ دلار برسد.» با این همه‌هانسن می‌گوید: «البته اگر مردم بریتانیا در همه‌پرسی روز پنج‌شنبه به ادامه عضویت در اتحادیه اروپا رای دهند، این احتمال وجود دارد که قیمت طلا روندی نزولی داشته باشد و تا سطح ۱۲۵۰ دلاری کاهش یابد.»

جیمز باترفیل رئیس بخش تحقیقات موسسه «ئی‌تی‌اف سکوریتی» معتقد است: «طلا بیشترین نفع را از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خواهد برد و می‌تواند ۸ درصد دیگر افزایش یابد. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ارزش پوند را به شدت کاهش خواهد داد و این مساله در نهایت موجب افزایش قیمت طلا خواهد شد. احتمالا قیمت هر اونس طلا تا ۱۴۰۰ دلار افزایش خواهد یافت.»

عوامل هفته

اما همه‌پرسی بریتانیا تنها عامل اثرگذار بر روند این هفته فلز زرد نخواهد بود. تازه‌ترین تحلیل «اینوستینگ» نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده بیشتر تحت‌تاثیر برگزاری همه‌پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا و البته سخنرانی رئیس فدرال‌رزرو در کنگره آمریکا خواهد بود.

انتظارات نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا در ماه‌های آینده کاهش یافته و این مساله تاثیر زیادی بر کاهش ارزش دلار و رشد نسبی قیمت طلا داشته است. نظرسنجی موسسه «سی ام ئی» هم نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست جولای به کمتر از ۷ درصد رسیده و این رقم برای نشست سپتامبر نیز به ۲۴درصد کاهش یافته است. فدرال رزرو آمریکا در نشست دسامبر برای نخستین‌بار در ۱۰سال اخیر نرخ بهره را افزایش داده است.

پیش از همه‌پرسی روز پنج‌شنبه، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز جانت یلن، رئیس فدرال‌رزرو آمریکا در نشست استماع سیاست‌های پولی کنگره شرکت خواهد کرد. انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا از جمله وضعیت فروش مسکن، سفارش کالاهای بادوام نیز در کانون توجه سرمایه‌گذاران بین‌المللی خواهد بود. بانک مرکزی استرالیا نیز متن مذاکرات نشست اخیر خود را منتشر خواهد کرد. آمارهای مربوط به شاخص اعتماد اقتصادی در آلمان نیز اعلام خواهد شد. وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه به‌خصوص چین و هند هم می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا داشته باشد.

موج بریتیش در بازارهای جهانی