گروه بنگاه‌ها، لیلا اکبرپور: بیمه مرکزی ایران پیش‌نویس «دستورالعمل رتبه‌بندی نمایندگان بیمه» را به شرکت‌های بیمه برای بررسی و اعلام نظر ارسال کرده و درخواست کرده پیشنهادها و نقطه نظرات شرکت‌ها ظرف ۱۰ روز به بیمه مرکزی اعلام شود. این در حالی است که انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه نیز با تفویض اختیار از بیمه مرکزی در حال تدوین شاخص‌های رتبه‌بندی نمایندگان است. به گزارش «دنیای اقتصاد» محمد ابراهیم امین، رئیس کل بیمه مرکزی ایران در این خصوص گفته است: «بیمه مرکزی از اعلام آمادگی انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه برای کارشناسی و بررسی علمی، رتبه‌بندی نمایندگان شرکت‌ها استقبال کرده و از انجمن خواست تا مدل خود را ارائه دهد تا پس از بررسی و تایید بیمه مرکزی برای اجرا به شرکت‌ها ابلاغ شود.

در پیش‌نویس دستورالعمل رتبه‌بندی نمایندگان بیمه آمده است: شرکت‌های بیمه موظف هستند نمایندگان خود را به تفکیک حقیقی و حقوقی به رتبه‌های یک، دو و سه طبقه‌بندی کنند وهر سه سال یکبار این رتبه‌بندی را انجام دهند. این دستور‌العمل همچنین شامل نحوه تفویض اختیار صدور و پرداخت خسارت است که موسسات بیمه می‌توانند اختیاراتی را به نمایندگان خود تفویض کنند.

یکی از موارد پیشنهادی دراین دستورالعمل این است که شرکت‌های بیمه می‌توانند میزان کارمزد نمایندگان را براساس رتبه‌بندی آنها با رعایت سقف آیین‌نامه کارمزد تعیین کنند. میزان فروش بیمه‌نامه، رشد فروش، میزان رضایتمندی بیمه‌گذاران، توان علمی و فنی نماینده، به‌روز بودن دانش فروشندگان، تجربه نماینده، میزان تحصیلات، دوره‌های آموزشی طی شده، صداقت، امانت‌داری و خوش‌نامی، پرداخت به‌موقع حق بیمه به شرکت و مشتری‌مداری از موارد مهم برای رتبه‌بندی است. همچنین ابتکارات ویژه در تبلیغات و فروش، ترکیب پرتفوی، ضریب خسارت پرتفو، رعایت قوانین و مقررات، نرخ بازخرید بیمه‌نامه‌ها، بهره‌مندی از امکانات فناوری و نرم‌افزاری از شاخص‌هایی است که کارشناسان برای رتبه‌بندی نمایندگان پیشنهاد کرده‌اند. درعین حال برخی مشاوره به مشتری را جزو شاخص‌های فوق برای نمایندگان قرار داده‌اند که این مورد در حیطه وظایف کارگزاران بیمه است. کارگزار با نیازسنجی بیمه‌گذار او را در انتخاب بیمه‌گر و پوشش بیمه‌ای جامع کمک می‌کند و نماینده براساس خواسته کارگزار نرخ و شرایط می‌دهد. اما آنچه در فرآیند رتبه‌بندی مهم است تا نتیجه‌ای مثبت و تاثیرگذار به‌دنبال داشته باشد این است که شاخص‌های رتبه‌بندی به مولفه‌های بین‌المللی نزدیک باشد.

مسوولان امر باید طبق استانداردهای موسسات رتبه‌بندی معتبر بین‌المللی، شاخص‌های رتبه‌بندی را تدوین و تعیین کنند و نکته دیگر اینکه ادبیات تمام شرکت‌ها درتعیین شاخص‌ها یکسان باشد. به عبارت دیگر به فرض نماینده رتبه اول شرکت بیمه رازی دارای شاخص‌هایی باشد که نماینده شرکت بیمه سینا است. طی سال‌های گذشته برخی از شرکت‌های بیمه مانند بیمه البرز، آسیا، ملت و بیمه‌های جدید مانند بیمه آرمان نمایندگان خود را رتبه‌بندی کرده‌اند، اما شاخص اصلی برای این اعتبار میزان فروش بیمه بوده است. این فرمول شاید سال‌ها پیش جواب می‌داد، اما با ورود حوزه‌های بانکی- تولید- صنعت وبازرگانی به عرصه بیمه‌گری و گرفتن کد نمایندگی و کارگزاری برای زیرمجموعه دیگر فرمول «میزان پرتفوی» پاسخگو نیست و باید برشاخص‌های دیگری مانند بازاریابی مدرن و مشتری‌مداری تمرکز کرد هرچند نماینده فوق دارای پرتفوی ناچیزی باشد. افزایش تعداد نمایندگان بیمه از ۸ هزار به بیش از ۳۰ هزارنفر طی سه سال حاصل تفویض اختیار به شرکت‌های بیمه بود که در دوره ریاست کلی فرشباف صورت گرفت. در دوره کریمی بحث ساماندهی نمایندگان مطرح شد و در دوره امین «سامانه سنهاب» برای گذر نمایندگان از فیلتر بیمه مرکزی راه‌اندازی شد. هرچند هرکدام از این برنامه‌ها نتایج مثبتی به همراه داشت، اما شاید بهتر باشد دانش و تجربه درکنارهم قرار گیرد؛ به‌طوری‌که نمایندگان جوان و تازه کار ابتدا درکنار نمایندگان باتجربه صنعت بیمه که در بازار کم نیستند قرار گیرند تا درکنار دانش فنی و بیمه‌ای، اخلاق حرفه‌ای نیز آموزش داده شود.